معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در گفتگو با نصر عنوان کرد:

شهرداری تبریز حامی سرمایه گذار است نه عامل فرار!

1399/11/16 - 08:16 - کد خبر: 37059 نسخه چاپی

نصر: معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: شهرداری تبریز همواره حامی سرمایه گذاران بوده است نه عامل فرار آنان.

به گزارش نصر، "محمد عزتی" با حضور در تحریریه نصر و گفتگو با خبرنگار نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور، در واکنش به صحبت های اخیر "احد عظیم زاده"، کارآفرین برتر ایران، که وی را مقصر اصلی عدم سرمایه گذاری اش در شهر تبریز خوانده بود، گفت: آقای عظیم زاده در سال ۱۳۸۷ درخواست خود را برای سرمایه گذاری در شهر تبریز در قالب احداث ساختمان تجاری در محله قطران تبریز به شهرداری این شهر ابلاغ کرده بود؛ اما طبق بررسی هایی که داشته ام، این شخص در سال ۱۳۸۷ و قبل از این که بخواهد در شهر تبریز سرمایه گذاری نماید، پروژه "الماس شمال" را در شمال ایران شروع کرده بود و همچنین هم زمان با پروژه قطران تبریز، دنبال پروژه دیگری تحت عنوان "گوی الماس" در شمال بود.
وی افزود: این که آقای عظیم زاده مدعی هستند که "به دلیل عدم صدور مجوز از سوی شهرداری تبریز برای احداث ساختمان تجاری شش طبقه در منطقه قطران تبریز، دیگر پروژه جدیدی را شروع نکردم"، من هر چقدر فکر می کنم ارتباط این پروژه نیمه تمام را با شروع پروژه جدید متوجه نمی شوم که این دو مورد چه ارتباطی می توانند به هم داشته باشند.
عزتی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ که به شرط رعایت ضوابط شهرداری، مجوز احداث ساختمان شش طبقه ای به همراه همکف تجاری آقای عظیم زاده در منطقه قطران از سوی شهرداری تبریز صادر شد، این شخص هم زمان در "شمس آباد" هم اقدام به سرمایه گذاری کرده بود که این پروژه هم به دلیل سهل انگاری خود آقای عظیم زاده و نصفه گذاشتن آن، عملا تعطیل شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در ادامه به دلایل عدم صدور پایان کار از سوی سازمان نظام مهندسی برای پروژه عظیم زاده اشاره کرد و اذعان داشت: این که تا به الان آقای عظیم زاده نتوانسته است برای احداث ساختمان شش طبقه در منطقه قطران تبریز  از سازمان نظام مهندسی پایان کار بگیرد، به دلیل تخلفات عدیده ای مانند تبدیل مغازه های ۲۰۰ متری که شهرداری اعلام کرده بود به مغازه های ۴۰۰ متری، توسعه ۱۶۰ متری بالکن ساختمان، رعایت نکردن یک متر و ۳۰ سانتی متر عقب کشی مورد نظر شهرداری و...، است که در پروژه این شخص روی داده است.


میزان پایین سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی
 وی در ادامه با اشاره به دلایل پایین بودن میزان سرمایه گذاری در منطقه آذربایجان گفت: قسمتی از سرمایه گذاری تابع عرضه و تقاضا است و هر چقدر هم در تبریز در زمینه اخذ عوارض تخفیف دهیم، نمی تواند تاثیر آن چنانی در جذب سرمایه گذار داشته باشد.
وی با بیان این که تخفیف عوارض استقبال چندانی در جذب سرمایه گذار ندارد، افزود: نهایت تخفیفی که شهرداری می تواند در زمینه عوارض دهد، تنها 10 درصد است.
عزتی با اشاره به این که در ایران تنها شهری که برای احداث هتل مجوز رایگان می دهد، تبریز است، تصریح کرد: در حال حاضر در تبریز، سه مورد هتل چهار ستاره در حال احداث است؛ اما هتل تا آن اندازه می تواند رشد کند که مسافرپذیری داشته باشد.
وی با تاکید بر این که شهرداری باید در رشد اقتصاد کلانشهر تبریز تاثیر داشته باشد، خاطرنشان کرد: رسالت اصلی شهرداری، توزیع عادله خدمات شهری در کل کلانشهر تبریز است؛ اما اگر مجتمع های تجاری و خدماتی زیادی در جای جای این شهر احداث شوند، عملا حکم نابودی بازار تبریز را امضا کرده ایم، چرا که بازار با شهروند و مراجعه کننده زنده است. اما باید این سازمان هم درآمد داشته باشد تا بتواند خدمات درست و بهتری را به مردم عزیز ارائه دهد.

مجتمع های تجاری دیگر ارزش سرمایه گذاری ندارند
وی ادامه داد: احداث مراکز تجاری و پاساژها هم حدی دارد، مگر تبریز در طی سال های گذشته چقدر رشد جمعیت داشته است که در این کلانشهر، هر سال یک مجتمع تجاری یا پاساژ و... ایجاد شود؛ علاوه بر آن به دلیل دیجیتالی شدن زندگی و روی آوردن مردم به سمت خریدهای اینترنتی، مجتمع های مسکونی نسبت به مجتمع های تجاری دارای سود و بازده بیشتری هستند؛ تا آن اندازه که دیگر مجتمع های تجاری ارزش سرمایه گذاری ندارند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور، اقتصاد جهانی و ملی را در میزان سرمایه گذاری موثر دانست و تصریح کرد: بنده معتقد هستم سرمایه گذاری نباید محدود به پاساژها و مراکز تجاری باشد، بلکه بهتر است سرمایه گذاری ها به سمت کارخانه های تولیدی حرکت کنند تا موجبات اشتغال زایی فراهم شود.
وی افزود: همچنین در زمینه توزیع اعتبارات بین شهرها، همیشه شرایط تهران را به صورت خاص در نظر می گیرند و برای آن امتیازات خاصی را در نظر می گیرند؛ اما به نظر من بهتر است به جای امورات مذکور، قطب های توسعه ایجاد و امتیازات پایتخت در سایر شهرها هم توزیع شود.

استقبال از سرمایه گذاری در بافت های فرسوده شهر
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در ادامه به صدور رایگان مجوز برای بافت های فرسوده این شهر اشاره کرد و اذعان داشت: نوسازی بافت های فرسوده، به دلیل زیباسازی چهره شهر و کم تر کردن ریسک آسیب در حین وقوع زلزله، برای شهرداری آن چنان دارای حائز اهمیت است که نه تنها صدور مجوز برای امر مذکور را رایگان کرده است؛ بلکه برای واحد مورد نظر، مجوز یک طبقه اضافه را هم می دهد.
وی با بیان این که در کلانشهر تبریز مجموعا سه هزار و 700 هکتار بافت فرسوده وجود دارد، ادامه داد: علاوه بر آن، به ازای هر 50 متر زیربنای نوسازی بافت های فرسوده، برای یک نفر شغل ایجاد می شود که می تواند در کاهش آمار بیکاری در کلانشهر تبریز موثر واقع شود.
عزتی تبریز افزود: شهرداری از بخش خصوصی که اقدام به سرمایه گذاری در راستای بهینه سازی بافت فرسوده شهری در مناطق که دارای بافت های فرسوده زیادی هستند، استقبال می کند و موانع را از سر راه آنان برمی دارد تا باعث ایجاد انگیزه در سرمایه گذار شود.
انتهای پیام/
شهرداری تبریز حامی سرمایه گذار است نه عامل فرار! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار