نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

اینجا روابط حرف خود را به کرسی می‌نشاند نه سند آمایش!!

1399/11/13 - 13:44 - کد خبر: 37029 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: تقدم روابط بر ضوابط باعث شده شاخص‌های دو شهرستان مجاور در یک استان کاملا متفاوت باشد؛ چرا که اینجا روابط حرف خود را به کرسی می‌نشاند نه سند آمایش!!

به گزارش نصر، احمد علیرضابیگی اظهار کرد: بدیهی است در تدوین سند ملی آمایش باید توجه ویژه به جغرافیای پیرامون صورت پذیرد؛ چرا که به ثمر رسیدن پروژه‌های بزرگی که در پیرامون اجرا می‌شود تاثیرات تبعی را موجب خواهد شد.
وی افزود: همچنین ممکن است جابه‌جایی جمعیت به سبب رخدادهای محیط پیرامون جمهوری اسلامی ایران رخ دهد که حتما باید در تدوین سند ملی آمایش مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: لازم است پیامدهای اجرای پروژه‌هایی نظیر ایجاد سد بزرگ ایریلی، احداث خط آهن قارص- نخجوان و اتصال دوباره جلفا به خط آهن روسیه یا پایان یافتن مناقشه قره‌باغ در گام اول در سند ملی آمایش و به تبع آن در سند آمایش استان‌ها مرتبط دیده شود.
بیگی با بیان اینکه نباید منتظر رخداد حوادث بمانیم و بعدا به صورت انفعالی تصمیم بگیریم، تاکید کرد: سند آمایش استانی لزوما باید با لحاظ کردن فعل و انفعالات پیرامون استانی تدوین و تصمیمات ما به صورت ایجابی و ابتکاری اتخاذ شود.
استاندار پیشین آذربایجان شرقی یادآور شد: مثلا تحریم ترکیه توسط روسیه یک اتفاق گذرا بود ولی می‎‌توانستیم از این فرصت استفاده کرده و جایگزین بازار ترکیه در روسیه شویم.
وی تصریح کرد: در این ارتباط آذربایجان‌شرقی بیشتر از سایر مناطق کشور مستعد بود؛ حتی می‌توانست کالاهای ترکیه را فرآوری کرده و با برند ایرانی به روسیه صادر کند؛ ولی اتفاق خاصی نیفتاد و بعد از دو سال شرایط کلا تغییر کرد و با یک عذرخواهی ساده ترکیه همه چیز به روال سابق برگشت.
 
سند ملی آمایش باید دارای ضمانت اجرایی باشد

بیگی در ادامه توضیح داد: سند ملی آمایش باید دارای ضمانت اجرایی بوده و اقدامات و فعالیت‌های خارج از آن بقدری پرهزینه تعریف شوند که کسی امکان و قصد انجام آنها را نداشته باشد.
عضو کمسیون شوراها و امور داخلی کشور اذعان داشت: فقدان سند آمایش موجب ایجاد دره‌ای عمیق میان استان‌های کشور و حتی احساسات واگرایانه شده؛ چرا که رفتارهای توسعه‌ای بر مبنای عدالت و بررسی‌های کارشناسی رخ نداده است.

اینجا روابط حرف خود را به کرسی می‌نشاند نه سند آمایش!!
وی اضافه کرد: به خاطر تعلق خاطر یکی از مسوولان به گیلان که مرکز ثقل فعالیت‌های کشاورزی و گردشگری است، کارخانه فولاد در این منطقه احداث می‌شود؛ در حالی که بهترین مکان برای فولاد جنوب کشور بویژه هرمزگان است؛ چرا که هم آب دارد و هم شرایط صادرات.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: تقدم روابط بر ضوابط باعث شده مثلا شاخص‌های دو شهرستان مجاور در یک استان کاملا متفاوت باشد؛ چرا که اینجا روابط حرف خود را به کرسی می‌نشاند نه سند آمایش!!

فقدان استراتژی توسعه مورد توافق طی چهار دهه گذشته
بیگی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده مربوط به سند ملی آمایش این است که اسناد آمایش استان‌ها قبل از تدوین و تصویب سند ملی آمایش به تصویب رسیده است.
استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی توضیح داد: سند ملی آمایش با تکیه بر اسناد بالادستی به منظور بهره‌برداری متوازن از منابع و ظرفیت‌ها و توزیع زیرساخت‌ها برای دستیابی به عدالتی شایسته، چشم انداز کلان توسعه کشور را ترسیم می‌کند و تضمین کننده عدالت، رفاه و مشارکت اجتماعی است.
وی با بیان اینکه فقدان استراتژی توسعه مورد توافق طی چهار دهه گذشته همه امور را با بحران مواجه ساخته است، افزود: سند ملی آمایش با دارا بودن ضمانت اجرایی قدرتمند، باید با بیان محدودیت‌ها و ضعف‌های ما به صورت صریح و شفاف، امکان بهره مندی عادلانه از فرصت‌ها و نقاط قوت کشور را فراهم آورد.
انتهای پیام/
اینجا روابط حرف خود را به کرسی می‌نشاند نه سند آمایش!! خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار