به گزارش نصر به نقل از ایسنا، نهادهای ورزشی جهان در سالهای اخیر مانند بسیاری از نهادهای دیگـر برای تداوم و افزایش موفقیت، ساختار تصمیمگیری خود را بـه روشهـا و ابزارهـای نـوین برای عملیـاتی کـردن راهبردهای سازمان متبوع بروز و مجهز می کنند تا با بهره مندی از آنها ماهیت شان را در عرصه رقـابتی حفـظ و گسترش دهند و بـه سـازمانی پیشـرو در رشـته ورزشـی مربوطـه تبـدیل کنند.
در این راستا کمیته ملی المپیک ایران به عنوان نهادی تصمیم گیر به منظـور داشـتن عملکـردی اثر بخش و همچنین کسب موفقیت در فعالیتها و رویدادهای ملی و بین المللی و توسعه رشته های ورزشـی تحـت مـدیریت خود، در ساختار جدید تصمیم گرفت تا با مطالعه و بررسی ساختار کمیته بینالمللی المپیک، شورای المپیک آسیا و اروپا، فدراسیونهای بینالمللی و کمیتههای ملی المپیک در بیش از 40 کشور جهان، آن را بروز کند و با بررسی و اقدامات کارشناسانه در اساسنامه جدید بر غنای وزن این نهاد ملی ورزشی در تصمیم گیری ها و مناسبات جهانی بیافزاید.
با اعمال این تغییرات برای نخستین بار در تاریخ ورزش کشور، ساختار کمیته المپیک این نهاد مهم و ملی نقش جدی تری به خود گرفت و به نوعی جایگاه مدیریتی و نقش تصمیم گیر شخص اول ان. او. سی ایران همطراز با آی.او.سی و سایر کمیته های ملی کشورهای جهان شد. از طرفی ساختارها نشان می دهد که روش نظام اداری کمیته های ملی المپیک کشورهای مختلف جهان ریاستی است.
از این منظر که رییس کمیته ملی المپیک هر کشور نقشی تعیین کننده و اساسی در سیاستگذاری بخش بین المللی با کاردکردهای توسعه ارتباطات موثر و مشارکت در فعالیت های مجامع بین المللی ورزشی، ارتقاء جایگاه ونقش کمیته در ورزش جهان وآسیا و افزایش تعامل سازمان های ورزشی با نهادهای بین المللی ورزشی دارد و اینجاست که دبیر اجرایی یا دبیر کل نقش دستیار و همراه رییس را ایفا کرده تا شخص اول نهاد ورزشی تمرکز خود را بر امور بین المللی معطوف کند.
همانطور که بر اساس ساختار کمیته بین المللی المپیک، تمام تصمیم گیری ها بر عهده «توماس باخ» شخص اول آی. او. سی است و وی با تصمیم خود می تواند برخی اختیارات را به دبیرکل که نقش همراه و دستیار را دارد، تنفیذ کند.
حال کمیته ملی المپیک در ساختار جدید خود می تواند با حضور مداوم و فعال در جلسات موثر سازمان ها ونهادهای بینالمللی ورزشی، دعوت از مسئولان تاثیرگذار نهادهای بینالمللی ورزشی به کشور، شناسایی راه های مناسب تعامل با نهادهای ورزشی بینالمللی، مطالعه تطبیقی از تعامل سایر کشورها با نهادهای بینالمللی ورزشی و فعال سازی وزارت امور خارجه برای ارتباطات سفارتخانه های ایران در سایر کشورها به منظور جلب حمایت نمایندگان سایر کشورها از نمایندگان کشور در مجامع بینالمللی ورزشی و تهیه و مبادله پروتکل های همکاری با سایر کشورهای دوست و همسایه در ارتقا دپیلماسی ورزشی با رویکرد فرهنگی- اجتماعی نقشآفرینی اثربخشی به جا بگذارد تا بلکه جایگاه از دست رفته ایران در در مجامع بین المللی را احیا کند.
انتهای پیام/