خبر/

خدادی: سفر به ترکیه فرصت همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور را فراهم کرد

1399/11/12 - 10:00 - کد خبر: 36939 نسخه چاپی

نصر: محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفرش به ترکیه را برای ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم بین متولیان رسانه‌ای دو کشور با هدف ممانعت از سوء تفاهمات احتمالی مهم ارزیابی کرد.

به گزارش نصر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این سفر در گفت وگو با خبرنگار، روابط تهران و آنکار را « راهبردی» خواند و گفت: تاریخ ، ظرفیت های دو کشور ، بافت فرهنگی ، موقعیت جغرافیایی و منازعاتی که در اطراف دو  جریان دارد به علاوه بحران هایی که جهان با آنها مواجه شده  از جمله کرونا و تحریم های اقتصادی که هر دو کشور هرکدام به نحوی درگیر آن  هستند، نیازها و تقاضاهای دو کشور برای همکاری موجب شده است تا این روابط راهبردی شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه ایران یک منبع مهم تامین انرژی است و برخی از تولیدات ترکیه هم برای ایران مناسب هستند، خاطرنشان کرد: بازار و خیلی دیگر از موضوعات در مناسبات ایران و ترکیه ، دو همسایه را به دو شریکی که بتوانند درهمه زمینه ها همکاری کنند، تبدیل می کند.
خدادی بخشی از همکاری های دو جانبه ایران و ترکیه را در دو عرصه بین المللی و منطقه ای تعریف کرد و اظهار داشت: ایران و ترکیه دو کنشگر اصلی در منطقه هستند و می توانند باعث ثبات و آرامش شوند و می توانند با طرف های ثالث که اهداف شان ایجاد آشوب و بی ثباتی در منطقه است،مقابله کنند .
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رسانه ها محل انتقال اطلاعات هستند و تبادل اطلاعات بستر هر نوع ظرفیتی را فراهم می کند، تصریح کرد: نقش آفرینی رسانه های ایران و ترکیه می تواند بگونه ای باشد که صدای واقعی و برداشت از یک موضوع را منتقل کنند،  می توانند برای حرکت روبه جلو منجر به درک متقابل شوند و یا می توانند یک موضوع را به قرائت متفاوت و سوء تفاهم از یک موضوع تبدیل کنند و بنابر این هرگونه همکاری رسانه ای بشدت در هر نوع همکاری نقش تعیین کننده ای دارد زیرا پایه هر تصمیم گیری اطلاعاتی است و این اطلاعات می تواند صحیح و یا نابجا باشد.
وی با بیان اینکه « ایران و ترکیه از گذشته دارای روابط رسانه ای هستند»، گفت که این روابط می بایست به روز می شد و دو طرف در فضایی مناسب روند به روز رسانی این روابط و همکاری ها را مطرح و بررسی کنند.
خدادی خاطرنشان کرد که با برقراری روابط رسانه ای موفق، ایران و ترکیه می توانند انتقال اطلاعات بین خود را از منبع اصلی تبادل کنند، زمینه دسترسی اطلاعات درست را برای شهروندان خود فراهم سازند و به مساله مهم ترکیه شناسی و ایران شناسی و معرفی واقعیت ها و ظرفیت های دوکشور مبادرت کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به اهمیت همکاری های رسانه ای منطقه ای، گفت: ایران و ترکیه که به لحاظ تنوع جمعیت، وسعت  و  رسانه ظرفیت های بسیار گستره ای دارند، می توانند به موازات سایر مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه همکارهای رسانه ای منطقه ای هم نقش آفرینی کنند. 
به گزارش ایرنا، خدادی در سفری رسمی به ترکیه علاوه بر دیدار با اصحاب و کارشناسان رسانه های این کشور با عالیترین مسئولان امور رسانه ای ترکیه از جمله مسئولین مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، مسئول دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه ترکیه و روسای سازمان خبرگزاری رسمی ترکیه " آناتولی" و سازمان رادیو تلویزیون دولتی ترکیه " تی . آر.تی" در آنکارا دیدار و گفت وگو کرد.
وی به بررسی تحولات ایران و منطقه در این ملاقات ها اشاره کرد و گفت:این چهار ملاقات لایه های متفاوتی داشت و البته مهم این بود که ما چگونه روابط رسانه ای بین دو کشور را به روز ، نسبت به گذشته فعال تر و به یک همکاری در فضایی جدید تبدیل کنیم.
خدادی افزود: در دنیای امروز تولید و نشر اطلاعات محصور به رسانه های مشخصی نیست و همه در آن سهم و نقش دارند بگونه ای که برخی کشورهای جهان برای دو کشور ایران و ترکیه تولید اطلاعات می کنند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برای ممانعت از تولید اخبار جعلی، قرائت های نادرست و  سوء استفاده از بستر رسانه برای اهداف سایر کشورها که مخالف تحکیم و تقویت روابط ایران و ترکیه هستند، باید بازدارندگی ایجاد کرد .
خدادی خاطرنشان کرد: برهمگان روشن است که روابط ایران و ترکیه چه در فضای رقابتی، چه در فضای تقابلی و چه در فضای عناد مخالفانی دارد در حالی که روابط خوب دو کشور به نفع همه است ولی برخی کشورها بدلیل سلطه جویی اصولا دوست ندارند کشورهای منطقه با یکدیگر همکاری کنند و شاخص هایی هم در این زمینه داریم.
وی با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه در زمینه دسترسی رسانه های دو کشور به پایتخت های همدیگر و سایر مراکز فرصت جدیدی باید ایجاد و آن را تسهیل ، تقویت و نزدیک کنند، تصریح کرد: در این ارتباط رسانه های ایران و ترکیه باید در مورد تحولات گفت وگو کنند یعنی گفت وگوی بین رسانه ای و بین خبرنگاران باید شکل بگیرد و  به یک نوعی طرفین باید بتوانند بستر انتقال اطلاعات را به عنوان بستر ایجاد فرصت برای دو کشور فراهم کنند و به موازات آن در زمینه مسایلی که در آنها تفاوت نظر موجود است دو طرف باید بتوانند واقع بینانه با مسایل برخورد کنند.
معاون مطوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای امروز دنیا، بدنبال آرامش، امنیت و ثبات است و اینها در کنار توسعه از مطالبات مردم دنیا است و منطقه ما بشدت در این سه موضوع دچار مخاطره است و بنابراین برای ایجاد آرامش در منطقه نیازمند تقویت هرگونه همکاری ، نشستن کنار همدیگر، گفت وگوی با یکدیگر و رسیدن به نکات مشترک و دور شدن از موارد اختلافی موجود در جامعه هستیم.
خدادی بررسی مهارت رسانه ای ، هم افزایی مهارت ها و آموزش های رسانه ای را یکی دیگر از اهداف سفر خود به ترکیه خواند و افزود: در خصوص چگونگی استفاده از نوآوری ها ، مراکز دانشگاهی رسانه ای و دیگر ظرفیت های دو کشور و استفاده از فرصت های جدید تبادل نظر کردیم.
وی اظهارداشت: یک کانال  ارتباطی مستقیم را تعریف کردیم تا برای حل مشکلات احتمالی از جمله در خصوص روادید ، نوع تردد و استقرار خبرنگاران دو طرف بتوانیم اینها را حل و تسهیل و اگر مانعی هم بود آن را برطرف کنیم.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که از مدیران رسانه های ارشد ترکیه برای سفر به ایران دعوت کردیم و قرار شد متقابلا مدیران رسانه های ایران به ترکیه دعوت شوند و قرار شد در این خصوص یک چارچوب مشخص شود.
وی افزود: رییس سازمان صدا و سیما برای سفر به ترکیه دعوت و مقرر شد که قرارداد بین سازمان های رادیو و تلویزیون دولتی دو کشور به روز شود و البته قرارداد بین آناتولی و ایرنا خبرگزاری های رسمی دو کشور نیز به روز شده است.
خدادی تاکید کرد: مهمترین دستاورد سفر به ترکیه این بود که فرصت گفت وگو فراهم و مباحث رسانه ای دو کشور به روز شد، در این زمینه ۱۰ سرفصل مشخص تعیین شد و در دستور کار دو طرف برای پیگیری قرار گرفت.
انتهای پیام/
خدادی: سفر به ترکیه فرصت همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور را فراهم کرد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار