نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری:

ممنوعیت انتخاب برخی اسامی ترکی برای کودکان غیر قانونی است

1399/11/10 - 11:08 - کد خبر: 36841 نسخه چاپی

نصر: نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری گفت: دستورالعمل اداره ثبت احوال مبنی بر ممنوعیت انتخاب اسامی کودکان خارج از لیست اعلامی خلاف قانون ثبت احوال، اصول مسلم حقوقی و قانون اساسی است واقدامات مقتضی در خصوص ابطال آن در دیوان عدالت اداری توسط کمیسیون حقوق بشر صورت خواهد گرفت.

به گزارش نصر؛ سینا یوسفی، وکیل دادگستری در گفت و گو‌ با نصر اعلام کرد: شهروندان حق انتخاب نام برای فرزندانشان را دارا می‌باشند و محدودیت‌های موجود برخلاف قانون اساسی می‌باشد. برابر قانون ثبت احول می‌بایست لیستی از اسامی غیرمجاز تهیه می‌گردید که در دستورالعمل تصویب شده لیستی از اسامی مجاز تهیه شده و شهروندان را ملزم به انتخاب اسامی فرزندانشان از لیست اعلامی نموده است که این اقدام خلاف اصول مسلم حقوقی بوده و قابلیت ابطال مصوبه مذکور در دیوان عدالت اداری وجود دارد.
این گزارش حا;ی است؛ اخیراً انتخاب برخی اسامی ترکی با مخالفت اداره ثبت احوال مواجه گردیده است که باعث سرگردانی والدین و محرومیت آنان از حقوق اساسی‌شان شده‌ و بعضاً خانواده‌ها برای انتخاب نام دلخواه برای فرزندشان مجبور به طرح دعوی در دادگاه می‌شوند که با توجه به طولانی بودن پروسه دادرسی این فرزندان ممکن است دوره‌ای طولانی را بدون سناسنامه طی نمایند و مسائل و مشکلات زیادی گریبانگیر کودکان و والدین در این مدت گردد.
انتهای پیام/
 ممنوعیت انتخاب برخی اسامی ترکی برای کودکان غیر قانونی است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار