با بزرگان علم و ادب (25)/

خطیب تبریزی؛ زبان شناس برجسته تبریزی

1399/11/13 - 08:43 - کد خبر: 36826 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص بزرگان علم و ادب و سیاست آذربایجان امروز به زندگی خطیب تبریزی می پردازیم.

آذربایجان تا اواسط قرن ۱۱ تحت سلطه اعراب بود. بعد از سقوط کامل اعراب در دوره های حکومت سومین خلیفه عباسی علم شعر و صنعت مجددا رواج پیدا کرد. در شهرها، دانشگاه ها، مدرسه ها، دانشکده ها، کتابخانه های شخصی و عمومی و رصدخانه ها دایر گردید. در میان مردم به خصوص طبقة متمول علاقه به تحصیل علم و صنعت بار دیگر رو به فعالیت گذاشت.
«یحیی ابن على خطیب تبریزی » در سال ۱۰۳۰ میلادی در شهر تبریز دیده به جهان گشود. از دوران کوچکی او هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. تمام مورخین احوال و گذران حیات او را بعد از آمدن او به شهر مرالنومان سوریه شرح داده اند. خطیب تبریزی رنج این راه دور و دراز را بی خود تحمل نکرد و بي خود به مرالنومان نیامده بود.
پروفسور محموداوف یکی از معلمين خطیب تبریزی بود که در سال ۱۰۵۷ پس از وفاتش، خطيب به جای او اولین و بزرگترین شخصیت علمی بود و بعد از او بیشتر در تبریز نماند و هوس ملاقات و مباحثات با علمای بزرگ او را دوباره به سوریه کشانید. خطيب در این سفر از دانشمندان نامی عرب ابن برهان، على ترقی ابن داهان، سلیم راضی درس علوم و الهيات فرا گرفت. خطیب تبریزی در سال 1064 به دمشق رفت و در آن جا باب آشنایی و دوستی را با مورخ نامی خطیب بغدادی (۱۰۷۱-۱۰۰۲) گشود.
خطیب تبریزی در سال ۱۰۸۳- ۱۰۸۲ میلادی در میان علمای عرب اولین بار به «سقت ازند» اولین سنگ فندک تأليف معلم خود ابوالعلاء مری شرح می نویسد. او نه فقط یک دوست صمیمی و معلم ارزنده ای برای خطیب شده بود، بلکه از نظر دارا بودن مال، حامی بزرگی برای خطيب به شمار می رفت و به او کمک های مادی می نمود.
خطیب تبریزی از روز افتتاح تا آخر عمرش قریب چهل سال متوالی در این دانشگاه به تدریس تاریخ و زبان فارسی و عربی مشغول بود و مدیریت کتابخانه مدرسه نیز با او بوده است.
در مراسم تشييع و دفن خطیب تبریزی مردم بغداد شرکت داشتند و او را در قبرستان « باب آبراز » بغداد به خاک سپردند.
انتهای پیام/
خطیب تبریزی؛ زبان شناس برجسته تبریزی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار