رئیس شورای روستای مقصودلو ؛

شوش قوم کویری در آذربایجان شرقی با خاصیت فراوان / اهالی اجازه تخریب شوش قوم را به کسی نمی دهند

1399/11/11 - 08:09 - کد خبر: 36802 نسخه چاپی

نصر: رئیس شورای روستای مقصودلو گفت: شوش قوم علاوه بر منطقه گردشگری خاصیت درمانی هم دارد، آب درمانی های شوره زار در شوش قوم از دیگر قابلیت های این منطقه برای هدف گردشگری است، این منطقه پدیده‌ای بسیار زیباست که در دنیا نادر است.

به گزارش نصر، منطقه گردشگری و کویر گونه" شوش قوم" در جنوب شهرستان هریس و در فاصله ۸۰ کیلومتری تبریز و ۱۰ کیلومتری هریس واقع شده است. این منطقه گردشگری پدیده ای طبیعی و نادر زمین شناسی بوده که با مساحت بیش از ۶ هکتار به مانند کویری کوچک در دل منطقه زیبا و خوش آب و هوای روستای مقصودلوی از توابع بخش مرکزی هریس قرار دارد.
"حافظ علی محرمی مقصودلو" در رابطه با خاصیت های فراوان شوش قوم گفت: شوش قوم علاوه بر منطقه گردشگری خاصیت درمانی هم دارد، آب درمانی های شوره زار در شوش قوم از دیگر قابلیت های این منطقه برای هدف گردشگری است، این منطقه پدیده‌ای بسیار زیباست که در دنیا نادر است.


 
محرمی گفت: این منطقه زیبا و منحصر به فرد که نگین شهرستان است، سالانه گردشگران زیادی را از سراسر کشور به دامان پرمهر خود می‌کشاند.
وی افزود: چشم انداز طبیعی منطقه شوش قوم که به مانند کویر خود نمایی می‌کند، تنها در این نقطه از استان مشاهده شده و به مناطق کویری یزد و کرمان شبهات دارد.


 
وی در رابطه با مقاومت اهالی درباره تخریب و برداشت از شوش قوم گفت: در تیرماه سال ۹۲ یک نفر با مجوز از اداره صمت به مقصودلو برای برداشت از شوش قوم آمده بود که اهالی مقاومت کرده بودند و بعد برای بار دوم این شخص آمده بود که با همکاری ۱۱۰ توانستیم جلوی برداشت از شوش قوم را بگیریم که بعد از این اتفاق به نمایندگی از طرف اهالی به سراغ دادستان رفتم، آقای دادستان گفتند که این فرد مجوز دارد و اجازه قانونی دارد به ایشان گفتم مجوزی که از یک ارگان استعلام نکند اعتبار دارد؟  


 
وی افزود: به آقای دادستان گفتم اگر ارگ علیشاه را تخریب و به جای آن هتل بسازیم چه فایده ای دارد؟ گردشگر زمانی می آید که ارگ علیشاه باشد، بحمدلله نظر آقای دادستان عوض شد و برای مجوزی که آن فرد داشت توقف عملیات دادند.
محرمی درباره نام شوش قوم گفت: شوش قوم به این معنی است که در خاکش ذرات دیگری پیدا نمی‌کنید، ذراتی یکسان، یکرنگ، تمیز و خالص است که زیبایی آن را می‌توانید در روستای مقصودلو ببینید.
رئیس شورای روستای مقصودلو گفت: مساحت شوش قوم شش هکتار است، برخی از افراد که قصد تخریب راه اتصالی به شوش قوم را داشتند و بعد از سه بار تخریب راه اتصالی موفق نشدند راه گردشگران را سد کنند، اهالی مقصودلو اجازه تخریب و برداشت از شوش قوم را به کسی نمی دهند.


 
محرمی گفت: بعد از استعلام اداره صمت از میراث فرهنگی، نامه صادر کردند با این محتوا که با هرگونه فعالیت معدنی در شوش قوم مخالفت می‌شود، متاسفانه بعد از یک هفته دیگر مجوز توسط همان فرد از صمت صادر شد که در محتوای آن اینگونه آمده بود که در یک مرحله برداشت از شوش قوم موافقت می شود.
وی در پایان درباره مالکیت این منطقه خاطر نشان کرد: منابع طبیعی در ۲۹ شهریور طی نامه ای اعلام کرده است که منطقه شوش قوم در روستای مقصودلو و صومعه واقع شده است.
انتهای پیام/
شوش قوم کویری در آذربایجان شرقی با خاصیت فراوان / اهالی اجازه تخریب شوش قوم را به کسی نمی دهند محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 5 نظر

  غلامرضا   3 سالها پیش  

فقط برای آقای رییس شورای مقصودلو متذکر بشیم که این منطقه جز اراضی مینق می‌باشد واسم آنجا آق قوم مینق می‌باشد

  رویاعبدالهی ۱۵ تبریز   3 سالها پیش  

سلام مامان من اهل سرای از روستا های تابع هریس هست شوهر خالم نیز اهل روستای مقصود لو هست که وقتی رفتیم سرای به ما پیشنهاد داد که بریم شوش قوم این منطقه واقعا محشره واقعا درد کمر و پا و خیلی از درد های عضلانی رو کاهش میده واقعا یاشاسین شوش قوم 😍😍😍😍❤

  عالی بود   3 سالها پیش  

ممنونم ازریس شورای مقصودلو اقای حافظ محرمی

  alizali   3 سالها پیش  

یاشاسین وطن

  Fireking   3 سالها پیش  

یاشاسین شوش قوم مقصودلو 😍😍😍
پژوهشیار