شکست کرونا باهم، دور از هم

1399/11/07 - 11:00 - کد خبر: 36649 نسخه چاپی

نصر: کاهش آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در کشور و به تبع آن آذربایجان‌شرقی ضمن امیدآفرینی باعث شده که کارشناسان همچنان به دوری از تجمعات، دورهمی ها و استمرار رعایت دستور العمل های بهداشتی تاکید کنند تا ویروس کرونا فرصت جدیدی را برای اوج گیری پیدا نکند.

به گزارش نصر، ساختار بیماری زایی کرونا به گونه ای است که در کمین تجمع و اجتماعات نشسته و دنبال فرصتی است تا اوج دوباره یابد؛ در این صورت با آغاز پیک چهارم که برخی کارشناسان نسبت به احتمال وقوع آن اخطار می دهند، تعداد قربانیان خیلی بیش از پیک های اول تا سوم خواهد بود؛ از طرفی امیدهای تازه برای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل بهداشتی که از طرف مردم تا حدودی خوب رعایت می شود، بارقه های امید را در دل ها روشن کرده است. 
نظارت دقیق مسوولان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طرف صنوف، مسوولان و سخت گیری ها در قبال سفرهای مردم و رهگیری نزدیکان بیماران کرونایی برای تست کرونا، کلید موفقیت مهار کرونا با همت همگانی است که نباید با عادی انگاری و ساده انگاری به باد هوا برود؛ البته برخی از اصناف متخلف با نظارت های انجام شده در آذربایجان شرقی پلمب شدند.  
استمرار ممنوعیت تجمعات که ایام دهه فجر در آذربایجان شرقی نیز دستورالعمل هایی برای آن وضع شده، رعایت استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و شستشوی دست همچنان نقش اول را در سریال شکست کرونا بازی می کند؛ البته با کمی سهل انگاری روی دیگر سکه شیوع بیماری در جامعه خود را نشان خواهد داد؛ بر این اساس مردم باید بدانند با صبر و حوصله در چند ماه آینده کرونا رخت خود را برخواهد بست و در غیر این صورت باید شاهد طولانی تر شدن شیوع این بیماری در جامعه و مرگ نزدیکان و عزیزان خود باشیم. 
اظهارات مقام های مسوول دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان می دهد که شیب ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کویید ۱۹ در آذربایجان شرقی در هفته های اخیر منفی است، به گونه ای که آمار بستری های از یکهزار و ۸۰۰ نفر به زیر ۶۰۰ نفر و تعداد فوتی های از بیش از ۸۰ نفر در اوج کرونا به زیر ۱۰ نفر در هفته های اخیر کاهش یافته است.

امکان گسترش ویروس کرونا در آذربایجان شرقی همچنان وجود دارد
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با ایرنا و هشدار در خصوص احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در آذربایجان شرقی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و افزود: امکان گسترش ویروس کرونا در آذربایجان شرقی همچنان وجود دارد. 
محمدحسین صومی با اشاره به کاهش فوتی ها و بستری های آذربایجان شرقی گفت: تعداد فوتی های استان به پنج تا ۶ نفر کاهش یافته است که کاهش محسوسی را نشان می دهد.  
وی اظهار کرد: میزان بستری در بیمارستان های آذربایجان شرقی در روزهای کنونی تا حدود ۸۰ نفر کاهش یافته، اما شرایط شکننده همچنان بر استان حاکم بوده و هر نوع کم توجهی و عادی انگاری در خصوص کووید ۱۹ عواقب غیرقابل پیش بینی را به دنبال خواهد داشت. 
صومی ادامه داد: البته برخی موارد در نقض پروتکل ها بعضا به گوش می رسد که احتمال شیوع و خطر پیک چهارم بیماری را در آذربایجان شرقی افزایش می دهد؛ بر این اساس کماکان مردم اصول بهداشتی و اجتماعی را رعایت کنند، البته برخی موارد در نقض پروتکل ها بعضا به گوش می رسد که احتمال شیوع و خطر پیک چهارم بیماری را در آذربایجان شرقی افزایش می دهد بر این اساس کماکان مردم اصول بهداشتی و اجتماعی را رعایت کنند.

سید مسعود فقیه دینوری رییس بیمارستان امام رضا تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کووید ۱۹ در آذربایجان شرقی
حدود ۲۰۰ تخت آی.سی.یو در بیمارستان امام رضا تبریز آماده خدمات رسانی است
رییس بیمارستان امام رضا تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کووید ۱۹ در آذربایجان شرقی نیز گفت: جهاد مدافعان سلامت و تلاش مسوولان در استان به جایی رسیده که بارقه های امید برای مهار کرونا را به وجود آورده ولی نباید این وضعیت را کافی بدانیم. 
سید مسعود فقیه دینوری اظهار کرد: برای هر ۲ تخت آی.سی.یو یک پرستار فعال هستند که در دوران اوج پیک سوم ۵۰ تخت آی.سی.یو اضافه شد که اکنون نزدیک به ۲۰۰ تخت رسیده اما به لحاظ نیروی انسانی مشکلی نداریم. 
وی تاکید کرد: تلاش ها و جهادهای پرستاران و کادر درمان امام رضا(ع) طوری بود که فعالیت های راهبردی بیمارستان تعطیل نشد و ۱۲۰ بیمار دیالیزی، ۵۰ تا ۶۰ بیمار شیمی درمانی و پیوندهای مغز استخوان و سایر اعضا ادامه داشته که در سطح کشور بی نظیر است. 

ضرورت رهگیری اطرافیان بیماران کرونایی 
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با قدردانی از زحمات و تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت و سایر دستگاه های مسئول در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا افزود: با آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی، اقدامات بسیار خوب و ارزنده ای در استان انجام شده که نتیجه آن در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا مشهود است. 
علیار راستگو ادامه داد: افزایش میانگین رهگیری اطرافیان بیمار کرونایی از حدود چهار به عدد ۹ نیز موفقیت بسیار خوبی است که به همت تلاشگران بهداشت و درمان و همکاری اثربخش مجموعه سپاه و بسیج حاصل شده است. 
وی با ابراز نارضایتی از مناسب نبودن آمار شهرستان های جلفا و تبریز در رهگیری اطرافیان بیماران مبتلا به کرونا نیز اظهار کرد: با توجه به سکونت نزدیک به بیش از ۵۰ درصد مردم استان در تبریز، باید شاهد افزایش اقدامات مقابله ای در راستای قطع زنجیره انتقال بیماری باشیم. 
وی ادامه داد: آسیب شناسی عملکرد شهرستان تبریز در اجرای طرح شهید سلیمانی به زودی و در جلسات آتی این قرارگاه بررسی می شود. 
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تک رقمی شدن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان گفت: عادی انگاری توسط برخی از افراد جامعه یکی از اصلی ترین نگرانی های ماست و امیدواریم با توجه به شکننده بودن شرایط بیماری، شاهد افزایش توجه مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از هر گونه تجمع در بخش های مختلف جامعه باشیم. 
راستگو همچنین با اشاره به کاهش توجه مردم به استفاده از ماسک در برخی شهرستانهای استان، افزود: هرگونه سهل انگاری  و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی، احتمال افزایش آمار ابتلا و مرگ و میز عزیزانمان را به دنبال خواهد داشت.
وی از فرمانداران شهرستان های استان خواست که جلسات قرارگاه های شهرستانی طرح شهید سلیمانی را به صورت مستمر برگزار کنند و ادامه داد: بی توجهی و عدم همکاری برای قطع زنجیره انتقال بیماری در شهرستان ها، مشکلات متعددی را در ایام نزدیک به انتخابات ایجاد می کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر پرهیز از برگزاری مراسم تجمعی در آستانه دهه فجر، گفت: تمامی برنامه ها در دهه فجر باید با توجه دقیق به دستورالعمل های ابلاغی ستاد استانی مقابله با کرونا برگزار شود.
راستگو با بیان اینکه نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌ها در استان بیشتر مب‌شود، گفت: وضعیت موجود نباید موجب عادی انگاری در جامعه شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد.
وی افزود: در فضای اقتصادی موجود به دنبال این نیستیم که کسب و کار مردم با مشکل مواجه شود ولی سلامت مردم در اولویت قرار دارد و باید دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در صنوف مختلف رعایت شود.
راستگو در خصوص واحدهای صنفی متخلف که پلمب شده اند، نیز گفت: ضروری است از فعالیت واحدهایی که به تذکرات عمل نمی کنند و واحدهایی که دارای پروانه فعالیت نیستند جلوگیری شود.
وی در خصوص فعالیت رستوران ها و کافی شاپ ها نیز اظهار کرد: در شرایط زرد، نارنجی و آبی این اماکن با ۵۰ درصد ظرفیت و رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی می توانند فعالیت کنند ولی گاه گزارشاتی دریافت می شود که برخی واحدها با ظرفیت یک و نیم برابری خود فعالیت می کنند که با این واحدها برخورد شود.
وی همچنین با اشاره به فعالیت مدارس نیز گفت: در روستاهایی که زیر ۱۰ دانش آموز دارند مدارس با رعایت موارد بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شوند و در شهرها نیز دانش آموزان پایه های اول و دوم به صورت اختیاری می توانند در مدارس حاضر شوند.

پلمب ۵۲۲۳ واحد صنفی متخلف دستورالمعل های کرونایی 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از صنوف مختلف در استان، گفت: برای پنج هزار و ۲۲۳ واحد صنفی در استان اخطار کرونایی صادر و ۲۶۱ واحد متخلف نیز پلمب شد.
عباسعلی درستی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان اظهار کرد: ۴۸۹ تیم نظارت با ۲ هزر و ۳۴۳ نفر در استان تشکیل شده که از این تعداد یک هزار و ۳۴۳ نفر از اعضای بسیج، ۴۱۹ نفر از اعضای بهداشت و ۲۳۳ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر و ۱۵ نفر نیز از نیروهای دفاتر خدمات سلامت هستند.
وی اضافه کرد: در این راستا، ۲ هزار و ۹۰ بازدید مشترک،  ۳۷ هزار و ۸۴۷ بازدید توسط نیروهای بهداشت، ۳۰ هزار و ۷۶۳ بازدید توسط بسیج، ۱۳ هزار و ۸۵۹ بازدید توسط هلال احمر، یک هزار و ۳۵ بازدید توسط دفاتر خدمات سلامت و ۱۲۹ بازدید توسط سایر نیروها انجام گرفته است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: یک هزار و ۵۹۵ تیم حمایتی با سه هزار و ۹۸۲ عضو فعال هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۹۲۳ نفر از اعضای بسیج و ۲۳ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر استان و مابقی نیز از نیروهای بهداشت، سفیران سلامت و مراقبان سلامت می باشند.
وی ادامه داد: تا کنون برای ۲۵ هزار و ۱۶ خانوار بسته های حمایتی اعم از معیشتی و اقلام بهداشتی توسط تیم های حمایتی در سطح استان ارایه شده است.
درستی گفت: تیم های مراقبتی نیز با پنج هزار و ۶۹۳  نفر عضو در استان تشکیل یافته که ۲ هزار و ۶۷۸ نفر از اعضای بسیج، ۳۱ نفر از جمعیت هلال احمر و ۲ هزار و ۳۴ نفر از نیروهای بهداشت و ۹۵۲ نفر نیز رابطان سلامت و سفیران سلامت هستند.
وی اظهار کرد: همچنین تا کنون ۱۰  هزار و ۹۶۵ تست سریع توسط تیم های مراقبت انجام گرفته که از این تعداد ۲ هزار و ۳۱۰ تست مثبت بوده و موارد رهگیری که انجام شده ۲۶ هزار و ۹۵۸ نفر بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ۱۴۲ تیم مراقبت در منزل با ۳۱۶ نفر عضو تشکیل شده که توسط این تیم ها یک هزار و  ۶۶۵  تست سریع در خانه انجام شده  ۱۲۸ نفر مورد مثبت شناسایی شده و ۲ هزار و ۵۲۲ نفر نیز مراقبت انجام شده است.
وی با اشاره به میزان تست هایی که از ابتدا تا کنون انجام شده گفت: از ابتدای بیماری کرونا تا قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی ۱۴۳ هزار تست پی سی آر انجام شده که از این تعداد ۵۲ هزار مورد مثبت بوده است.
درستی ادامه داد: از ابتدای آذرماه تا ۳۰ دی ماه نیز که طرح شروع شده ۳۳ هزار و ۳۹۶ تست پی سی آر انجام شده که از این تعداد ۱۱ هزار مورد مثبت بوده است و در این مدت نیز ۲ هزار و ۴۹۵ نفر قرنطینه شدند که ۶۰ درصد این افراد به صورت کامل در قرنطینه مانده اند.
وی با بیان اینکه در مورد شناسایی اطرافیان بیماران کرونایی در استان عملکرد خوبی ارایه شده، اظهار کرد: در هفته اول دی ماه به صورت میانگین در استان به اعضای هر بیمار مثبت ۳.۹ نفر از اطرافیان شناسایی می شد که در هفته چهارم شناسایی اطرافیان بیمار به ۹ نفر افزایش یافته است.
انتهای پیام/
شکست کرونا باهم، دور از هم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار