گفت و گوی اختصاصی نصر با " احد عظیم زاده " تاجر و کارآفرین برتر :

رونق را به صنعت فرش تبریز باز می گردانیم / کاهش 60 درصدی بافت فرش در تبریز

1399/11/07 - 09:41 - کد خبر: 36639 نسخه چاپی

نصر: "احد عظیم زاده"، رهبر کارآفرینان ایران و اولین صادر کننده فرش کشور گفت: قیمت تمام کالاها ده برابر شده اند، ولی قیمت فرش دست بافت تنها سه برابر افزایش داشته است؛ اما اگر تحریم ها کمتر شوند و صادرات فرش آزاد شود، بی شک 100 الی 200 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

به گزارش نصر، آن جا که می گوییم خواستن توانستن است بیراه نگفته ایم، چرا که برای کسب موفقیت همان که انسان دارای اراده ای قوی باشد کفایت می کند؛ "احد عظیم زاده"، نمونه ای از این "خواستن توانستن" ها است؛ وی کودکی یتیم بود در یکی از روستاهای اطراف اسکو (اسفنجان) ؛ اما با تلاش و پشتکار فراوان توانسته است به یکی از صادرکنندگان مطرح صنعت فرش دست بافت کشور و جهان تبدیل شود و به 60 کشور مختلف در دنیا فرش صادر کند و همچنین به مدت پنج سال متوالی، به عنوان اولین صادر کننده فرش در کشور انتخاب شود. وی به عنوان رهبر کارآفرینان کشور، برای 2000 جوان شغل ایجاد کرده است.
این کارآفرین موفق کشور بعد از 63 سال عمر و تلاش طاقت فرسا در عرصه تجارت و اقتصاد قصد دارد آستین ها را بالا زده و قصد دارد در دیار مادری اش به صنعت فرش این خطه خدمات ماندگاری را رقم زند.
عظیم زاده کاندیدای انتخابات اتحادیه فرش دستباف تبریز شده است و در صورت جلب اعتماد همکاران اش زمینه توسعه فعالیت ها؛ رونق بازار فرش ، توسعه صادرات، حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد فرصت های جدید شغلی را در این صنعت فراهم کند.

وی اثبات کرده است که فعل خواستن را به نحو احسن صرف می کند و توانستن در مقابل اراده وی همواره تحقق یافتنی است. در گفت و گویی کوتاه ولی پر انرژی از اهداف اش برای حضور در این انتخابات جویا شدیم که سخنان بسیار جالب را بیان کرد.
***

"احد عظیم زاده" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر با بیان این که من از صفر شروع کرده ام و در شروع کار هیچ سرمایه ای نداشتم، گفت: نباید جوانان از کلمه "نمی توانم" استفاده بکنند، چرا که خواستن توانستن است و انسان اگر چیزی را بخواهد و بر آن اراده داشته باشد بی تردید به آن می رسد.
وی افزود: خود من بچه ای یتیم از یک روستای دورافتاده بودم، ولی با عنایت خداوند الان تبدیل به یک تاجر بین المللی شده ام و در عرصه صنعت فرش دستبافت در دنیا یکی از تاجران نام دار، از لحاظ قدرت مالی و خرید و بازاریابی و فروش و... هستم.
اولین صادرکننده فرش ایران در ادامه توجیح اقتصادی بافت فرش را در بازار فعلی بسیار نامطلوب دانست و تصریح کرد: باید قیمت فرش های دستبافت ایران بسیار بیشتر از قیمت فعلی باشد، چرا که بافت فرش جزو محصولات صنایع دستی محسوب می شود و برای آن زحمات زیادی کشیده می شود.
وی با اشاره به این که فرش دست بافت برای افزایش قیمت ظرفیت بسیاری دارد، افزود: قیمت تمام کالاها ده برابر شده اند، ولی قیمت فرش دستباف تنها سه برابر افزایش داشته است؛ اما اگر تحریم ها کمتر شوند و صادرات فرش آزاد شود، بی تردید این صنعت 100 الی 200 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

کاهش 60 درصدی بافت فرش
 سرمایه گذار و کارآفرین مشهور ایرانی به دلایل پایین بودن قیمت فرش در بازار اشاره کرد و اذعان داشت: بازار اصلی فرش ایران کشورهای آمریکا و عربستان هستند؛ ولی در حال حاضر به دلیل تحریم ها، صادرات فرش به این کشورها ممنوع شده است و از طرفی هم شیوع ویروس کرونا، صادرات فرش را 90 درصد کاهش داده است؛ که همه این موارد باعث رکود صنعت فرش ایران شده است.
وی با بیان این که وظیفه دولت صرف وقت و هزینه برای صنعت ملی فرش دستبافت کشور است، خاطرنشان کرد: تنها بافت و تولید فرش هنر نیست، بلکه باید راهی برای صادرات این محصول به کشورهایی که پرجمعیت هستند و مقرون به صرفه خواهند بود پیدا کنیم.
این کارآفرین برتر با اشاره به این که در حال حاضر تولید و بافت فرش به زیر 40 درصد رسیده است و دیگر قالیبافان ، بافت آن را مقرون به صرفه نمی دانند، تصریح کرد: باید نیاز بازارهای جهانی و زمینه تقاضای آن ها به اطلاع هنرمندان و بافندگان فرش رسانده شود و ضمن حذف دلال ها، بافندگان فرش نیز به سود مطلوب خود برسند.
ضرورت احیای بازار فرش تبریز
وی سابقه فرش تبریز را سه هزار سال عنوان کرد و اذعان داشت: بازار فرش تبریز ظرفیت های بسیار فوق العاده ای دارد؛ اما با وجود طراحان بسیار خوب در این شهر، تنها عیب آن کپی برداری است؛ باید از طراحان بخواهیم ایده ها و رنگ ها و طرح های جدیدی را ارئه دهند؛ همچنین سعی کنیم بهترین فرش و ابریشم و نقشه و... را برای بافندگان عزیز معرفی نمائیم.
عظیم زاده با تاکید بر احیای بازار فرش تبریز، اظهار داشت: به هیچ وجه اجازه لطمه خوردن به فرش دست بافت تبریز را نخواهیم داد؛ باید کاری کنیم توریست را به این شهر بکشانیم تا صنعت فرش دست بافت این شهر از حالت رکود خارج شود.
وی در ادامه به انگیزه حضور خود در اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز اشاره کرد و افزود: کسی که به اتحادیه می آید، باید احساس مسئولیت کند و برای پیشبرد و پیشرفت آن صنعت نهایت تلاش خود را بکند؛ من اگر به اتحادیه بیایم قول می دهم اتحادیه این شهر را در کشور اتحادیه اول بکنم.
این نامزد انتخابات اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز در ادامه گفت: بنده برنامه های زیادی برای حضورم در اتحادیه فروشندگان فرش تبریز دارم؛ از جمله ایجاد صندوق اختصاصی اتحادیه؛ راه اندازی ورزشگاه اختصاصی فعالان صنعت فرش، احداث بیمارستان با مشارکت سایر اتحادیه های اصناف تبریز ویژه اصناف و خانواده هایشان، پیگیری و حمایت از حل مشکل بیمه قالیبافان تبریز و ده ها مورد دیگر که در صورت پیروزی ائتلاف مان در انتخابات عملیاتی خواهیم کرد.

انتهای پیام/
رونق را به صنعت فرش تبریز باز می گردانیم / کاهش 60 درصدی بافت فرش در تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار