مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد؛

ضرورت تکمیل حلقه های تولید خودرو در آذربایجان شرقی

1399/11/06 - 21:21 - کد خبر: 36625 نسخه چاپی

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ضرورت توسعه حلقه های تکمیلی نظیر رنگ و بدنه سازی در تولید خودرو، گفت: انتقال بدنه رنگ شده به آذربایجان شرقی منجر به افزایش هزینه تولید و در نهایت افزایش قیمت تمام شده خودرو می‎شود.

محمد رضا شیخ عطار روز دوشنبه در بازدید از گروه خودروسازی تبریز، بر ظرفیت های بالقوه آذربایجان شرقی در صنایع خودرو تاکید کرد و افزود: باید با ایجاد هماهنگی بیشتر ظرفیت های حوزه اقتصادی استان در این زمینه را به سمت افزایش بهره وری سوق دهیم و با تنظیم برنامه های مدون طرح های اقتصادی را فعال ترکنیم.

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر اقتصادی کردن تولید خودرو، گفت: ظرفیتی که به آذربایجان شرقی در گروه خودروسازی ایران خودروی آذربایجان اختصاص یافته است، ظرفیت کمی نیست و نیازمند کار بیشتر است .

وی ایجاد حلقه رنگ و بدنه و استفاده از ظرفیت خالی صنعت خودروسازی کشور در این مورد را از فرصت های سرمایه گذاری برای استان دانست و گفت : در حال حاضر صنعت مونتاژ در فرایند تولید خودرو پاسخگو نیست و هزینه بالایی صرف ارسال قطعات و اتاق رنگ شده به استان و بازگشت مجدد بعداز مونتاژ به مرکز می‌شود .

شیخ عطار با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ هزار دستگاه ظرفیت خالی در بخش رنگ خودرو داریم، افزود: در صورت فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت توسط خودروساز ، امکان سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی وجود دارد .

وی ظرفیت کل حوزه رنگ صنعت خودروسازی کشور را ۲ میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: قسمت اعظم فرایند یاد شده در تهران ، ساوه و کاشان متمرکز است و در سال گذشته زمینه و ظرفیت اجرای رنگ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو داشتیم.

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از ایجاد هم‌افزایی بین خودروساز و موتور ساز به عنوان الگویی موفق در صنعت خودروسازی یاد کرد و گفت: با تحقق این هماهنگی افزایش ظرفیت های تولید در حوزه مجموعه سازها تحقق می یابد.

وی با اشاره به وجود استعدادها و ظرفیت های خوب آذربایجان شرقی در صنعت خودروسازی کشور، ادامه داد: شرکت ایدم در تولید موتورهای ۴۵۷ دارای قابلیت های مطلوبی است که با رفع مشکلات نقدینگی شاهد افزایش تولید این واحد صنعتی خواهیم بود .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این بازدید به توانمندی های استان در زمینه تولید خودرو ، قطعات و موتور خودرو اشاره کرد و گفت : یکی از مهم ترین مطالبات استاندار در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به آذربایجان شرقی ، بحث معرفی استان به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور بود .

علی جهانگیری با اشاره به هماهنگی مجموعه وزارت صمت با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص بررسی امکانات فنی و بازدید از ظرفیت های استان ، افزود: پروژه های جدیدی در میان شرکت‌های موجود مطرح شده است و با بررسی های فنی در نهایت به پلتفرم مشترکی در تولید خودروهای تجاری ، کامیونت ، اتوبوس و مینی بوس دست خواهند یافت .

جهانگیری گفت: بعد از جمع بندی نتایج نشست های کارشناسی، جلسه نهایی با حضور مقام عالی وزارت صمت ، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه صنعت خودروسازی برگزار می شود.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به وجود واحدهای فعال اعم از قطعه ساز و مجموعه ساز در استان و ظرفیت های قابل توجه فنی در صنعت خودروسازی، آذربایجان شرقی قابلیت و توانمندی تولید ۴۰ درصد خودروهای تجاری را دارا می باشد.

حبیب امین زاده با بیان اینکه واحدهای صنعتی استان قابلیت پاسخگویی به نیاز صنعت خودروسازی کشور را دارند، گفت: آذربایجان شرقی با وجود ظرفیت های ارزشمند در این حوزه می تواند به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور مطرح شود .

وی تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم خودروی کشور را جزو برنامه‌های توسعه صنعتی استان برشمرد و افزود: در ۲ سال گذشته جلسات متعددی در این مورد به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شده است .

امین زاده تحقق این امر را یکی از مهم ترین مطالبات استان دانست و گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) به عنوان متولی این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور پیگیری و بررسی توانمندی های استان معرفی شده است .

انتهای پیام/
ضرورت تکمیل حلقه های تولید خودرو در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار