ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی؛

کالاهای آذربایجان‌شرقی به ۱۰۵ کشور صادر می‌شود

1399/11/06 - 13:00 - کد خبر: 36595 نسخه چاپی

نصر: ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی و مدیرکل گمرک تبریز با بیان اینکه کالاهای تولیدی در استان به ۱۰۵ کشور دنیا صادر می‌شود گفت: ارزش این صادرات در ۱۰ ماهه امسال ۸۹۳ میلیون دلار است.

به گزارش نصر، لیلی اورنگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: عمده صادرات آذربایجان شرقی به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان است.
وی افزود: گمرکات آذربایجان شرقی با صادرات بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار جزو گمرکات مهم صادراتی کشور محسوب می شود که در این میان گمرک تبریز با بیش از ۷۵۰ هزار تن کالا به ارزش حدود ۴۹۰ میلیون دلار، ۵۳ درصد از کل صادرات گمرکات استان را به خود اختصاص داده است.
اورنگی ادامه داد: گمرکات آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه امسال بیش از چهار هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال درآمد وصول کرده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته هفت درصد کاهش داشته است.
وی افزود: آمار صادرات دی ماه گمرکات استان در سالجاری بیانگر افزایش صادرات نسبت به ماه های گذشته بوده که نشانه های خوبی از افزایش صادرات است اما از لحاظ ارزش دلاری صادرات گمرکات استان  در مقایسه با ۱۰ ماهه سال ۹۸، پنج درصد و از حیث وزن، ۱۴ درصد کاهش نشان می دهد.
وی مهمترین اقلام صادراتی از آذربایجان شرقی را سوخت های معدنی، روغن های معدنی، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن، چدن آهن و فولاد، میوه های خوراکی و فرآورده های غلات اعلام کرد.  
وی گفت: عملکرد واردات گمرکات آذربایجان شرقی در ۱۰ ماه امسال با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا و شیوع کرونا، کالاهای واسطه ای و سرمایه ای حدود ۶۵ درصد ارزش واردات را به خود اختصاص داده اند و به نظر می رسد که میزان واردات سال ۱۳۹۹ تأثیر مثبتی در تولید کالاهای با کیفیت داخلی داشته است.
اورنگی اضافه کرد: میزان واردات در ۱۰ ماه سالجاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل از لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۳درصد کاهش نشان می دهد و آمار عمده اقلام وارداتی از گمرکات استان  حاکی از  واردات مواد اولیه و تجهیزات ماشین آلات مرتبط با واحدهای تولیدی استان بوده است.
وی همچنین ادامه داد: کالاهای وارداتی از ۶۶ کشور دنیا از طریق گمرکات استان وارد کشور می شود که عمده مبادی کالاهای وارداتی استان از کشورهای ترکیه، آلمان و چین بوده و ۷۰ درصد کالاهای وارداتی از سه کشور مذکور می باشد.
 
کالاهای آذربایجان‌شرقی به ۱۰۵ کشور صادر می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار