محمدباقر قالیباف؛

مابه التفاوت ارز باید به جیب مردم برود/ ایجاد شغل با فرمول و مصوبات شورایعالی کار نمی‌شود

1399/11/04 - 13:41 - کد خبر: 36448 نسخه چاپی

نصر: رئیس مجلس گفت: ما به التفاوت ارز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید به جیب مردم رفته و مشکلات آن را حل کند و مجلس حتماً این کار را انجام می‌دهد.

به گزارش نصر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز شنبه (۴بهمن) در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس، اظهار داشت: مابه التفاوت ارز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید به جیب مردم رفته و مشکلات آن را حل کند و مجلس حتماً این کار را انجام می‌دهد.
وی افزود:‌ ما در مجلس توجه به سلامت، معیشت، محرومیت زدایی و تولید و اشتغال را در دستور کار قرار داده‌ایم.
رئیس مجلس تصریح کرد: ارزهای زیادی برای تولید و اشتغال از صندوق ارزی و صندوق توسعه ملی به اذن مقام معظم رهبری و به درخواست دولت تخصیص پیدا کرده است و ریال‌‌های زیادی برای اشتغال در بودجه در نظر گرفته شده است، اما ایجاد اشتغال روش می‌خواهد که بایستی در ابتدا روش‌های آن‌را از غل و زنجیر خارج کنیم.
قالیباف اظهار داشت: اشتغال آن نیست که بگوییم ما پول دادیم و باید ایجاد شغل ایجاد شود؛ شورایعالی کار و منابع تخصیص پیدا کرده و به عده‌ای پول بدهیم تا شغل ایجاد کنند؛ نمی‌توانیم منتظر بمانیم که هر مقدار بودجه‌ای که دادیم با محاسبات و فرمول بگوییم این مقدار شغل در کشور ایجاد شد و در نهایت گزارش بدهیم که بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شغل ایجاد کردیم. 
رئیس مجلس تاکید کرد اگر در هر خانه‌ای را بزنیم و سوال کنیم که از این خانه آیا کسی سر کار رفته است؟ آنها پاسخ می‌دهند که خیر. 
وی گفت: ما امروز نظام آشفته‌ای در نظام بروکراسی داریم و آنقدر متورم شدیم که قریب به ۹۰ درصد درآمد کشور فقط صرف هزینه‌های جاری می‌شود این در حالی است که بروکراسی مانند غل و زنجیر دست و پای ما را در کشور گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گفته می‌شود که مجلس نرخ ارز تعیین کرده است؛ تهمت ناروا به مجلس نزنید؛ مجلس نرخ ارز تعیین نکرده و آن قدر نادان و ناشی نسبت به اقتصاد نیستیم که نرخ ارز تعیین کنیم.
قالیباف افزود: ما در مجلس شورای اسلامی محکم ایستاده‌ایم تا سیاست‌های ارزی را اعمال کنیم و نگذاریم هر دولتی که می‌آید از سیاست‌های ارزی خارج شود.
وی اظهار داشت: در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده ۴۶ درصد هزینه‌ها و ۱۰ درصد درآمدها افزایش یافته و به معنای آن است که دولت برای هزینه‌های خود دست در جیب مردم می‌کند.
رئیس مجلس با بیان اینکه کشور امروز درگیر چالشی جدی است که آن را در حکمرانی کشور می بینیم، بیان کرد: گفته می شود اشکال کار در این است که جای علم بر پیشانی سیاست خالی است به اعتقاد بنده اشکال فراتر است چرا که کشور براساس سیستم بروکراسی یکصدساله که به همه ما ارث رسیده است، اداره می شود. این سیستم نه در اختیار سیاستمداران است و نه در اختیار حوزه علم. هر مدیری در بخش و قوایی بخواهد تصمیمی را اجرا کند یا هیچ وقت اجرا نمی شود یا ناقص اجرا می شود.
قالیباف اظهار داشت: خروجی گزارش های عملکرد برنامه توسعه سوم تا ششم نشان می دهد که سوءمدیریت در بخش های مختلف کشور وجود دارد و اگر به صورت پانسیونی برخی مجموعه ها موفق عمل کرده اند به دلیل مدیریت درست مدیر آن مرکز بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مرکز پژوهش ها باید به این سوال پاسخ دهد که رسالت آن چیست؟ چرا که اشکالات ما از جایی شروع شد که هر مجموعه ای از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته و کارها روی زمین مانده است و به یک مجموعه بی خاصیتی تبدیل شده که در کار دیگران دخالت کرده و ایجاد مزاحمت می کند. در واقع باعث ایجاد نظام آشفته در این نظام بروکراسی می شود.
وی با تاکید بر اینکه مجلس باید در رأس امور، سیاستگذار و ریل گذار باشد تا بتواند هم برنامه بدهد و هم نظارت کند، گفت: باید مشخص شود که مرکز پژوهش ها چه رسالتی دارد چرا که مرکز تنها متعلق به مجلس نیست و گنجینه ای برای تحول در چالش و اشکال اساسی کشور است.
قالیباف با بیان اینکه دو رویکرد برای مرکز پژوهش ها قابل تصور است، گفت: یک رویکرد می تواند کارگزار پیرو باشد یعنی آنچه که تاکنون صورت گرفته و رویکرد دیگر می‌تواند کارفرمای پیش‌رو باشد که به نظر بنده باید رویکرد دوم برای مرکز پژوهش های مجلس اتخاذ شود.
وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم برای کشور 10 اولویت داریم و در سطح مجلس و مرکز پژوهش‌ها، در خلال مسیر ریل گذاری، متمرکز به موضوعاتی باشیم که صرفا گره های خرد و ریز را منفعلانه دنبال و حل کنیم، این مسیر باید اصلاح شود و انباشت گره ها از تصمیم ها را باز کنیم، چرا که انواع موانع بر سر راه مردم از جمله در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیط زیست وجود دارد و باید غل و زنجیر را از خود باز کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که می تواند دور بسته ضعف و سوءمدیریت در کشور را بشکند آن هم به دست افراد جوان، انقلابی، متعهد، خلاق، وقت گذار، حاضر در میدان، آگاه به مسائل روز، کارکشته، با تجربه، با نشاط و با گفت وگوی لازم در همه سطوح مدیریتی نظام اداری و اجرایی، همین لایحه بودجه است.
قالیباف با تاکید بر اینکه امروز در بودجه انضباط نداریم، بیان کرد: مجلس نرخ ارز را تعیین نکرده است ما نادان و ناشی به اقتصاد نیستیم، نه مجلس و نه دولت قادر نیست نرخ ارز را تعیین کند چرا که نرخ ارز نتیجه مدیریت و عملکرد ما در کف بازار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در مجلس ایستاده ایم تا سیاست ارزی را در نظر بگیریم که هر دولتی روی کار آمد نتواند از این سیاست خارج شود، این تهمت ناروا است که می گویند مجلس نرخ ارز تعیین کرده است بلکه ما می گوییم تفاوت نرخ تسعیر ارز با نرخ آزاد که حجم بسیار زیادی است به حدی که بیشتر از بودجه جاری است، کجا خرج می شود؟ اکنون ناراحت همین موضوع هستند.
وی ادامه داد: مسئله اصلی ما در مجلس است حتی گفته می شود مجلس سقف درآمد نفتی را بسته است در حالی که این چنین نیست هرچقدر می خواهند این سقف را بالا ببرند ولی باید واقع بینانه به شرایط نگاه کنیم، در شرایط سخت کنونی تحقق فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت ممکن است و اگر بیشتر تحقق پیدا کند مهم است که بدانیم این درآمد نفتی کجا خرج می شود آیا منجر می شود به این که دولت چاق و هزینه ها بالاتر رود.
قالیباف با اشاره به برخی جزئیات لایحه بودجه 1400، گفت: در بودجه ای که دولت ارائه کرده است هزینه ها به نسبت سال گذشته 46 درصد افزایش یافته، در مقابل میزان افزایش درآمد 10 درصد بوده است که این یعنی 36 درصد گپ ایجاد شده است در واقع قرار است در جیب مردم برداشته شود از این رو اعتقاد داریم سیاست های مالی غلط دولت در سیاست پولی اثرگذار بوده و تورم را بالاتر می برد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی گرانی و تورم در جامعه رخ دهد کارگر و کارمند هرچقدر کار کنند، وام بگیرند دیگر باید آرزوی مسکن را فراموش کنند، در واقع مجلس می خواهد جلوی تصمیم های تورم زا در دولت را بگیرد.
انتهایب پیام/
مابه التفاوت ارز باید به جیب مردم برود/ ایجاد شغل با فرمول و مصوبات شورایعالی کار نمی‌شود خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار