مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی در گفتگو با نصر خبر داد:

تثبیت مالکیت اراضی جنگلی و ساحلی آذربایجان شرقی/ حذف هرگونه دست درازی در مالکیت خصوصی افراد

1399/11/05 - 07:43 - کد خبر: 36412 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی با تاکید بر این که باید مالکیت شخصی افراد تثبیت شود تا امکان هیچ گونه دست درازی و جعل و دخل و تصرف در آن امکان پذیر نباشد، خاطرنشان کرد: از مزایای طرح کاداستر حفاظت از مالکیت اشخاص است تا به عنوان یک سرمایه ارزشمند به آیندگان و وراث انتقال پیدا کند.

به گزارش نصر، "محمد افخمی" در گفتگو با خبرنگاران نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور، اولویت اول سازمان ثبت اسناد و املاک را اجرای کامل طرح کاداستر دانست و خاطرنشان کرد: این طرح که از سال 1351 بر اساس ماده 156 قانون ثبت اسناد در کل کشور شروع شده بود، اما عملا به حالت تعلیق درآمد و آن طور که شایسته بود، پیشرفت نکرد؛ تا این که در سال 1393 قانون جامع حدنگار تصویب شد.
وی با اشاره به این که تا پایان سال 1398 تنها 20 درصد طرح کاداستر در کل کشور اجرا شده بود، تصریح کرد: این رقم در آذربایجان شرقی عددی بسیار پایین و نزدیک پنج درصد بود و از پنج میلیون هکتار، که کل مساحت استان را شامل می شود، تنها 250 هزار هکتار در طرح کاداستر تثبیت شده بود.
افخمی با بیان این که بالای 60 درصد از اراضی استان جزو اراضی ملی هستند، خاطرنشان کرد: تنها در طی 10 ماه گذشته، هشت میلیون و 66 هزار هکتار از اراضی استان در طرح کاداستر تثبیت شده است که بیش از 30 درصد وسعت کل استان را شامل می شود و بالغ بر 20 درصد این تثبیت، تنها در 10 ماه گذشته انجام شده است.

تکمیل کاداستر جنگل های ارسباران
وی بیشترین آمار اجرای طرح کاداستر را مربوط به حوزه شهرستان کلیبر دانست و تصریح کرد: بیشترین آمار طرح کاداستر مربوط به منابع طبیعی است که از اولویت های اول این سازمان محسوب می شود و مالکیت بالغ بر 50 درصد از منابع طبیعی استان تثبیت شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی با بیان این که بالای 70 درصد اراضی جنگلی و مراتع استان تثبیت مالکیت شده اند، افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تا آخر امسال مالکیت تمام اراضی جنگلی و ساحلی نیز تثبیت خواهد شد.
ثبیت مالکیت کوه سهند
وی اظهار داشت: مالکیت اراضی ملی کوه سهند به طور کامل تثبیت شده است و امکان هیچ گونه دست دارازی در آن امکان پذیر نیست؛ مگر این که دولت خودش برای منطقه مذکور تغییر کاربری دهد.
افخمی با اشاره به این که در آینده سعی داریم سندهای تک برگ را نیز حذف نمائیم تا تمام اطلاعات مالک به صورت الکترونیکی ذخیره شود، خاطرنشان کرد: طبق آمار، بیش از 40 درصد پرونده های ورودی به دادگستری مربوط به اختلافات ملکی است که در صورت کامل شدن اجرای طرح کاداستر، ضمن از بین رفتن اختلافات ملکی، راه تعارضات و تعریض حق نیز بسته خواهد شد.
وی با بیان این که در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، دو و نیم درصد رشد صدور سند مالکیت کاداستر داشته ایم، تصریح کرد: در این 10 ماه در کل کشور برابر با 42 سال گذشته کار شده است و در این استان هم معادل چهار برابر کل کشور کار شده است؛ طوری که در 12 ماهه گذشته، معادل چهار برابر سال های گذشته تثبیت و صدور مالکیت اراضی ملی اتفاق افتاده است.
مزایای کاداستر
افخمی در ادامه به مزایای طرح کاداستر اشاره کرد و اذعان داشت: بعد از اجرای کامل این طرح، علاوه بر این که موقعیت مکانی تمام املاک و اراضی در سامانه جامع کاداستر کشور مشخص خواهد شد، بلکه تمام اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی املاک و اراضی نیز در سامانه مذکور ثبت خواهد شد؛ که یقینا این اقدام باعث تثبیت املاک و اراضی دولت و مردم خواهد شد.
مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک استان با تاکید بر این که باید مالکیت شخصی افراد تثبیت شود تا امکان هیچ گونه دست درازی و جعل و... در آن امکان پذیر نباشد، خاطرنشان کرد: از مزایای دیگر طرح کاداستر حفاظت از مالکیت اشخاص است  تا به عنوان یک سرمایه ارزشمند به آیندگان و وراث انتقال پیدا کند.
انتهای پیام/
تثبیت مالکیت اراضی جنگلی و ساحلی آذربایجان شرقی/ حذف هرگونه دست درازی در مالکیت خصوصی افراد فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار