با حضور شهردار‌ تبریز صورت‌ گرفت:

بهره برداری از سومین‌ گلخانه‌ عینالی

1399/11/03 - 20:12 - کد خبر: 36408 نسخه چاپی

نصر: سومین گلخانه مجموعه گردشگری عون‌بن‌علی با حضور شهردار تبریز و مدیران این مجموعه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نصر، ایرج شهین‌باهر شهردار تبریز در بازدید از گلخانه های عینالی گفت: در راستای کاهش هزینه‌های جاری و نیز تولید محصولات مورد نیاز شهرداری تبریز و ارتقاء کیفی تولیدات گل و گیاه، سومین گلخانه مجموعه عینالی به بهره‌برداری رسید تا شاهد خودکفایی در این حوزه باشیم که جا دارد از مدیرعامل و زحمتکشان سازمان عون بن علی قدردانی و تشکر نمایم.
وی افزود: مجموعه تفرجگاه عینالی خاک و اقلیم منحصربه‌فردی دارد و از این رو احداث گلخانه‌های شهرداری علاوه بر ایجاد امکان کار مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه گل و گیاه، امکان شناسایی گونه‌های سازگار با خاک و اقلیم این منطقه را نیز فراهم می‌سازد که بازدهی بهتری نیز دارد.
 
 
شهردار تبریز با اشاره به احداث گلخانه‌های شیشه‌ای در آینده‌ای نزدیک در مجموعه ربع‌رشیدی عینالی اعلام کرد: احداث گلخانه‌های شیشه‌ای در مجموعه باغ ربع‌رشیدی علاوه بر ارتقا سطح کیفی تولیدات گل و گیاه مورد نیاز شهرداری و کاهش هزینه‌های جاری، می‌تواند به فضایی رفاهی، فرهنگی و تفریحی نیز تبدیل شود.
 
 
وی تصریح کرد: علاوه بر آن احداث گلخانه‌های شیشه‌ای می‌تواند فضایی نشاط‌آور برای شهروندان در فصل سرما تبدیل شود و در کنار آن شهروندان با فعالیت‌های شهرداری و اقدامات آن در حوزه تولید گل و گیاه و توسعه فضای سبز آشنا شوند.
ایرج شهین‌باهر تأکید کرد: گلخانه‌های شهرداری توسط کارشناسان و متخصصان فضای سبز شهری طراحی و احداث می‌شود که کیفیت بالا و کاهش هزینه‌ها دو ویژگی شاخص تولیدات این مراکز است.
فیروزیان مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عون بن علی شهرداری تبریز در خصوص احداث گلخانه سوم اظهار نمود: پارسال دومین و امسال سومین گلخانه را با کمترین قیمت و بهترین سازه بصورت امانی و با تکیه بر توان فنی همکاران در کمترین زمان احداث کردیم. که جا دارد از همکارانم تشکر و قدردانی نمایم.
مدیرعامل سازمان عون بن علی شهرداری افزود: تولید گل و نهال مقاوم به کم آبی با لحاظ مدیریت کلان آب و هم خوان با خاک عینالی استراتژی و صرفه جویی در خرید گل و گیاه از استان های دیگر و مدیریت هزینه در این خصوص یکی از خط مشی های ماست که با توسعه گلخانه ها ظرفیت تولید به سه برابر افزایش پیدا کرد که علاوه بر رفع مشکل نگهداری، کاهش چشمگیر هزینه های خرید را به دنبال داشته و شاهد خودکفایی در زمینه تولید گل و گیاه مورد نیاز عینالی هستیم.
 
 
فیروزیان با اشاره به دستاوردهای کارشناسان فضای سبز سازمان عون بن علی بیان داشت: طی دو سال گذشته سیاست سازمان براساس شناسایی و کاشت انبوه گیاهان کف پوش Grand cover بوده است و با مطالعاتی که انجام دادیم خوشبختانه گیاه carpobrotus edulis  به عنوان یک گیاه مقاوم به شرایط سخت و سرمای عینالی شناسایی و تست گردیده است که می تواند با درصد بالای خاصیت زمستان گذرانی در سال بعد مجددا به رویش خود ادامه دهد.
مدیرعامل سازمان عون بن علی شهرداری تبریز توضیح داد: از این گیاه می توان به عنوان یک گیاه پوشش زینتی به جای مکانهایی که از چمن به عنوان پوشش سبز استفاده می شود به کار گیری نمود که در مقایسه با چمن از نظر اقتصادی و بهره وری بسیار مقرون به صرفه است.
وی با اشاره به تولید و کاشت گیاهان دارویی در ارتفاعات عینالی گفت: با موفقیت آمیز بودن کاشت گیاهانا دارویی در چندین نقطه از تفرجگاه عینالی و زنده مانی این گیاهان پس از سرمای شدید کوهستان سال گذشته، تولید گیاهان دارویی زوفا، رزماری، به لیمو و عطرشاهی که اکثراً مقاوم به کم آبی و آفات و امراض گیاهی هستند در گلخانه های عینالی آغاز شد.
فیروزیان با تشریح برنامه های طرح استقبل از بهار بیان نمود: از مهرماه سال جاری تمام تلاش تولید، تکثیر و پرورش انواع گلهای مورد نیاز برای طرح استقبال از بهار است و به امید خدا و همت متخصصین و کارشناسان حوزه فضای سبز بخش اعظمی از گلهای مورد نیاز تفرجگاه توریستی عینالی نظیر انواع ناز صورتی، ناز فرانسه، عقربی، نازگوشتی، همیشه بهار و لاله عباسی بدون نیاز به خرید مرتفع می گردد.
انتهای پیام/
بهره برداری از سومین‌ گلخانه‌ عینالی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار