رئیس سازمان نظام مهندسی معدن؛

نیمی از ظرفیت معدنی کشور غیرفعال است

1399/11/03 - 19:25 - کد خبر: 36385 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: از ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری صادره برای معادن کشور، تنها نیمی از آنها فعال و یا نیمه‌فعال هستند.

به گزارش نصر، تقی نبئی روز پنج‌شنبه در حاشیه دیدار با مسوولان و فعالان حوزه معدن آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری صادر شده معدن در کشور، تنها پنج هزار و ۶۰۰ پروانه بهره‌برداری فعال و نیمه فعال است و نیمی از این ظرفیت معدنی غیرفعال است.
وی افزود: در خصوص بررسی غیرفعال بودن پروانه‌ها، طی یک سال گذشته با همراهی وزارت صمت برای اقداماتی انجام و مشکلات مختلفی در این زمینه احصا شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: وجود معارضین خصوصی و دستگاه‌های محلی، کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین آلات از جمله مشکلاتی بودند که انگیزه سرمایه‌گذاران برای دریافت پروانه و یا فعال کردن معادن را سلب کرده است با این حال در حوزه نظارت نیز دستگاه‌های مختلف همچون صمت و محیط‌ زیست نقش مناسبی برای نظارت بر فعالیت‌های معدنی نداشتند.
نبئی گفت: یکی از مشکلات بخش معدن نیز ضعف آیین‌نامه در خصوص این بخش است که تنظیم آن در زمانی انجام شده بود که تشکل‌ها شکل نگرفته بود و در آیین‌نامه کمترین بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌ها، خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن شکل گرفته است که اکنون نیاز به تغییر آن و بهره‌مندی از ظرفیت کامل این تشکل‌ها احساس می‌شود.
وی نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی را یکی از سازمان‌های پیشرو کشور برشمرد و اضافه کرد: وجود ویژگی‌های مثبت چون ترکیب و تعداد اعضا، سطح تشکیلات قابل قبول دانشگاهی، آذربایجان غربی را در سطح یک کشور قرار داده و در این خصوص با توجه به قرارگیری این استان در منطقه ویژه و انجام مراودات بین‌المللی محلی مناسب برای احداث یک سازمان منطقه‌ای است که در این خصوص دیداری با استاندار انجام شده است.
نبئی به مشکلات دیگری در حوزه ارتقا و بهبود شرایط معادن کشور نیز اشاره کرد و افزود: بحث خام‌فروشی از ضعف‌های کشور بوده و با توجه به اینکه این موضوع دغدغه اصلی کشور و مسوولان ارشد است، نیاز به ورود نمایندگان مجلس برای حل محدودیت‌ها و تدوین قوانین جدید برای کاهش دغدغه سرمایه‌گذاران وجود دارد.
رییس نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی هم به بیان آماری از آخرین وضعیت معادن استان پرداخت و گفت: ۲ هزار و ۱۴۲ نفر در این سازمان عضو هستند و در طی سال جاری علی‌رغم شرایط کرونایی ۹ دوره آموزشی از جمله ۲ دوره آموزشی کارگران معادن با موضوع ایمنی در معادن برگزار شده است.
پریسا اسماعیل‌زاده اضافه کرد: یکی از مشکلات نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی با توجه به افزایش حوزه کاری سازمان نظام مهندسی معدن و رشد تعداد اعضا مشکل ساختمان است که از استاندار درخواست اعطای یک زمین برای ساخت ساختمان شده است.
آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.
گفت‌وگو با استاندار آذربایجان‌غربی در راستای احداث مرکز توسعه مراودات بین المللی در حوزه معدن در استان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رییس سازمان نظام مهندسی معدن به ارومیه بود.
انتهای پیام/
نیمی از ظرفیت معدنی کشور غیرفعال است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار