خبر/

تشریح دلایل آلودگی هوای تبریز از زبان معاون استاندار آذربایجان شرقی

1399/10/28 - 12:39 - کد خبر: 36077 نسخه چاپی

نصر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی دلایل اصلی آلودگی هوای تبریز را تشریح کرد.

به گزارش نصر، جواد رحمتی روز شنبه در وبینار تخصصی مدیریت آلودگی هوای تبریز، با بیان این‌که آلودگی هوای شهر و یا هر بلای دیگری که بر سر شهروندان می‌آید، حاصل عملکرد خود ماست، گفت: بخش بسیاری از مشکل آلودگی هوای تبریز ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط و عدم آینده‌نگری و برنامه ریزی برای سال‌های آتی است.
وی با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تبریز، این امر را اقدامی در جهت کاهش بار ترافیکی و کاهش مقدار آلودگی هوای سطح شهر دانست.
به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که چینش فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در شهر تبریز، تابع هیچگونه مقرراتی نیست، گفت: اگر مقرراتی هم در این زمینه وجود داشته باشد، با استثناهایی که ایجاد می‌شود، باعث عدم رعایت چارچوب‌های نظری در این حوزه خواهد شد.
وی افزود: مسئله استقرار صنایع، بحث بسیار مهم در جهت جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها در نزدیکی شهر تبریز است که متاسفانه تاکنون رعایت نشده است، مثلا تبریز از یکسو به سمت ارتفاعات عینالی محدود می‌شود و باقی سه جهت آن، مکانی برای گسترش صنایع و شهرک‌های صنعتی تبدیل شده است، که حتی بر اساس نوع فعالیت صنعتی خود نیز به درستی چینش نشده‌اند.
رحمتی گفت: تبریز در سال‌های دور، دارای فضای سبز بسیار زیاد و آراسته به سرسبزی بود، اما این ظرفیت بزرگ در طی ۴۰ سال گذشته، بر اثر اجرای طرح‌های مختلف گسترش شهری، از بین رفته است.
وی با بیان این‌که سومین فاکتور مهم در جهت ایجاد آلودگی در هوای شهر تبریز، ترافیک شهری است، ادامه داد: در طی سال‌های گذشته به جای انجام اقداماتی برای کنترل تردد و ترافیک در سطح شهر و ایجاد محدودیت‌هایی در جهت استفاده از وسایل نقلیه تک سرنشین، زمینه برای حضور بیشتر ترافیک فراهم شده است و به جای سازماندهی وسایل نقلیه ناوگان عمومی، مسیرهای تردد را گسترش دادیم تا اتومبیل‌ها با سهولت بیشتری در شهر تردد کنند.
وی با اشاره به مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه تبریز در راستای افزایش میزان برق مصرفی خانگی، اظهار کرد: برای تامین سوخت نیروگاه تبریز مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده‌ایم که سطح آلایندگی بسیار بالایی دارد؛ نیروگاه تبریز و سایر صنایع مستقر در نزدیکی شهر بایستی اقدام به نوسازی، بروزرسانی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید کرده و از وابستگی به تک سوخت دوری کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، گفت: وابستگی به انرژی و تولید انرژی در شهر تبریز، تقریبا سربه سر و به یک اندازه است، یعنی نمی‌توانیم برای کاهش تولید آلایندگی ناشی از سوخت صنایع، یکی از نیروگاه‌ها را خاموش کنیم تا از ظرفیت دیگر نیروگاه‌ها بهره مند شویم.
وی با اشاره به سخن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استفاده از سوخت مازوت و یا پذیرش خاموشی برق منازل، اظهار کرد: اکنون با وجود این‌که مصرف سوخت مازوت در آلودگی هوای تبریز اثرگذار است اما مجبور به استفاده از آن هستیم و در این راستا نیز شاهد آمار بالای آلودگی و شاخص آلودگی بیش از ۱۵۰ بودیم.
وی متذکر شد: بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته، نقش اصلی آلودگی هوای تبریز مربوط به سوخت مصرفی خودروها و آلایندگی ناشی از تردد این وسایل نقلیه است، از این رو مدیریت رفت و آمد، یکی از مقوله‌های اثرگذار است که باعث کاهش آلایندگی خواهد بود و در کنار آن، تقویت سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و کاهش مراجعات حضوری به ادارات با مکاتبات اینترنتی نیز از جمله موارد موثر در کاهش آلایندگی سطح شهر خواهد بود.
رحمتی گفت: اکنون با توجه به این‌که آذربایجان شرقی به گسترش صنایع به خاطر ایجاد اشتغال از این طریق نگاه مثبتی دارد و هر سرمایه گذاری می‌تواند به راحتی در این راستا سرمایه خود را به کار گیرد و در شهرک‌های صنعتی مستقر شود اما بایستی به این نکته توجه کرد که صنایع در کنار اشتغالزایی موجب افزایش غلظت آلایندگی هوا می‌شوند.
وی افزود: در سالیان گذشته نیز طرح یک شهرک صنعتی بزرگ به مساحت ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در منطقه غرب تبریز، تصویب شده که تاکنون  ۱۰۰۰ هکتار آن اجرایی شده است؛ این طرح علاوه بر این‌که جاذبه‌ای برای جذب مردم از نقاط مختلف کشور و رونق اشتغال ایجاد می‌کند، اما سطح آلایندگی هوای شهر نیز به جهت قرارگیری این شهرک صنعتی در دشت غرب تبریز، بیشتر خواهد شد.
وی با تاکید بر این‌که باید جلوی سیاستگذاری‌های غلط در آذربایجان‌شرقی گرفته شود، گفت: باید از توسعه صنایع در اطراف شهر تبریز جلوگیری شود و این طرح‌ها بازنگری شوند، به گونه‌ای که برای استقرار صنایع در اطراف شهر محدودیت ایجاد کنیم و حداقل صنایع رده یک و دو در اطراف تبریز مستقر شوند و باقی به مسافت دورتری بروند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگری که این صنایع ایجاد می‌کنند، آلودگی و افزایش آلایندگی ناشی از تردد به شهرک و ایجاد ترافیک‌هایی در مسیر است، که بایستی در این راستا نیز استفاده از وسایل نقلیه عمومی و یا ایجاد یک قطار حومه‌ای در دستور کار قرار بگیرد تا وضعیت تردد بهبود یابد و منجر به ترافیک نشود.
انتهای پیام/
تشریح دلایل آلودگی هوای تبریز از زبان معاون استاندار آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار