رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی با حضور در تحریریه نصر عنوان کرد:

موازی کاری، مشکل اساسی کانون کارشناسان رسمی دادگستری/ کاهش چشم گیر تخلفات کارشناسان

1399/10/28 - 14:28 - کد خبر: 35960 نسخه چاپی

نصر: رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی گفت: این رقابت ناسالم که در فضای موازی کاری به وجود می آید، ممکن است به کیفیت کار لطمه وارد کند؛ چرا که این حوزه، حوزه ای نیست که رقابتی باشد.

به گزارش نصر، "علی اکبر بالاگر"، با حضور در تحریریه نصر و گفتگو با خبرنگاران نخستین رسانه دیجیتال شمالغرب کشور، اکثریت اعضای کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان را اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مدیران باتجربه سازمان ها و ادارات خواند و اذعان داشت:  کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، یک هزار و 500 نفر کارشناس در در 61 رشته مختلف دارد که 68 درصد از این افراد دارای  مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری و مابقی آنان، دارای مدرک لیسانس هستند.
وی به نحوه جذب اعضای این سازمان اشاره کرد و افزود: بعد از آزمونی که از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود، با انجام مصاحبه تخصصی و طی مراحل گزینش و برگزاری دوره های آموزش و معرفی به استاد و مراسم اتیان سوگند، فرد مورد نظر به عنوان کارشناس رسمی این کانون فعالیت خود را آغاز می کند.

موازی کاری، مشکل اساسی کانون کارشناسان رسمی دادگستری
بالاگر مشکل اساسی این کانون را وجود موازی کاری دانست و تصریح کرد: متاسفانه در بعضی حوزه ها در کل کشور موازی کاری داریم که به عنوان آسیب، هم می تواند برای مردم و ارباب رجوع و هم برای کارشناسان مشکل آفرین باشد.
وی با بیان این که در موازی کاری بحث رقابت وجود دارد تصریح کرد: این رقابت ناسالم که در فضای موازی کاری به وجود می آید، ممکن است به کیفیت کار لطمه وارد کند؛ چرا که این حوزه، حوزه ای نیست که رقابتی باشد.
بالاگر در نظر گرفتن مصالح کشوری را در اولویت اول فعالیت ها دانست و خاطرنشان کرد: مهم ترین مساله این است که این حوزه در مسیر درست خود قرار بگیرد و بهتر است فعالیت حوزه کارشناسی از یک مسیر باشد.
وی "مدیریت متمرکز" را بهترین شیوه برای مدیریت کانون کارشناسان رسمی دادگستری عنوان کرد و اذعان داشت: اعتقاد ما این است که باید عملکرد و اخلاق حرفه ای کارشناسان، در جایگاه صحیح خود قرار بگیرد.
بالاگر افزود: خوشبختانه در آذربایجان شرقی، طبق هماهنگی های لازم وکافی که مابین کارشناسان این مشکل آنچنان پررنگ نیست.

برخورد بامتخلفان، خط قرمز کانون
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی سیستم برخورد انتظامی با کارشناسان متخلف را خیلی جدی دانست و تصریح کرد: همان طوری که در همه نهادها ممکن است خطای انسانی وجود داشته باشد، در سیستم کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیزایراداتی وجود دارد؛ اما برخورد با متخلفان به طور جدی در دستور کار دادگستری است.
وی افزود: چه از طریق مردم و چه از طریق مراجع قضایی، اگر خلافی گزارش شود؛ بلافاصله بعد از تشکیل پرونده بسته به میزان تخلف، مجازات آن از توبیخ کتبی و درج آن در پرونده متخلف، تا لغو پروانه کارشناسی متفاوت است.
بالاگر با بیان این که از ابتدای امسال تا کنون، با بیش از 50 مورد متخلف برخورد شده است، افزود: این پرونده ها منجر به تعلیق چند ساله فعالیت و کاهش و محدودیت صلاحیت شده است؛ اما خوشبختانه امسال لغو پروانه وکالت نداشته ایم.
وی با اشاره به این که هر هفته دو بار جلسه دادگاه انتظامی برای کارشناسان متخلف تشکیل می شود، خاطرنشان کرد: این نشان از آن دارد که در زمینه برخورد با متخلفان، دستگاه قضایی به طور جدی عمل می کند.
بالاگر در ادامه به دلایل کاهش تخلفات کارشناسان این کانون اشاره کرد و اذعان داشت: از دلایل کاهش تخلفات، آموزش های توجیحی در حوزه تخلفات انتظامی و برگزاری کارگاه های آموزشی است.
وی رفتار سالم در مجموعه هیئت مدیره این کانون را از دلایل دیگر کاهش تخلفات دانست و تصریح کرد: به نظر من مدیران سازمان ها باید به عنوان الگو برای زیردستان خود تا آن اندازه مواظب رفتار خود باشند که بتوانند تخلفات زیردستان خود را به آنان گوشزد نمایند.
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان از راه اندازی سیستم ارجاع کار در این کانون خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال راه اندازی این سیستم و طبق امتیازبندی که در آن شده است،  کار ارجاع شده به کسی که دارای مدرک و تجربه و صلاحیت بالاتری باشد، بیشتر از کار ارجاعی به فرد تازه کار می باشد.
وی بیشترین میزان تخلفات را در حوزه ساختمان و کشاورزی عنوان کرد و اذعان داشت: چون بیشتر کارشناسان این کانون در حوزه های مذکور فعالیت می کنند، بنابراین بیشتر تخلفات این کانون نیز در حوزه ساختمان و کشاورزی است.

انتخاب کارشناسان بدون اطلاع کانون
بالاگر جایگاه کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان را در کل کشور رتبه سوم عنوان کرد و اذعان داشت: این کانون از لحاظ تعداد کارشناسان فعال و همچنین میزان درآمدزایی در کل کشور در جایگاه خوبی دارد.
وی افزود: اما مشکلی که در استان وجود دارد و منجر به از بین رفتن بیت المال و همچنین حق الناس می شود، انتخای کارشناسان توسط دستگاه ها و سازمان ها بدون اطلاع این کانون است.
بالاگر ادامه داد: برخی سازمان ها بدون کنترل و بررسی صلاحیت کارشناس مربوطه و همچنین پروانه فعالیت، وی را بدون اطلاع کانون به عنوان کارشناس انتخاب می کنند که این انتخاب خودسرانه منجر به بروز مشکلات، هم برای سازمان مربوطه و هم کارشناس انتخاب شده می شود.
وی با بیان این که بیش از 50 درصد این مشکل حل شده است، تصریح کرد: از طریق سازمان بازرسی و استانداری و همچنین دادگستری، به سازمان ها ابلاغ شده است که از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری نسبت به انتخاب کارشناس اقدام نمایند.
بالاگر با بیان این که در این زمینه اکثریت سازمان ها همکاری های لازم را با کانون انجام می دهند، تصریح کرد: چون در شهرداری تصمیم گیرنده ها، اعم از شهردار و ماده صد و املاک و شهرداران مناطق و حراست و...  متفاوت هستند و نسبت به شیوه انتخاب کارشناس نظرات متفاوتی دارند؛ بنابراین تنها مشکل ما با شهرداری است.

واریز حق الزحمه ها تنها به حساب کانون
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی با بیان این که در سایه تعامل با سازمان ها، درآمد کانون سه برابر شده است، خاطرنشان کرد: بهتر است افراد و سازمان ها از واریز حق الزحمه به حساب شخصی کارشناسان خودداری کنند و مبلغ مورد نظر را به حساب کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، به عنوان متولی این امر واریز نمایند تا ضمن نظارت عالی و کاهش تخلفات، بتواانیم در مواقع مورد نیاز نسبت به مشکلات مردم و  ارباب رجوع پاسخگو باشیم.
وی افزود: اگر واریزی ها در مسیر قانونی خود باشند، باعث سالم بودن کار و افزایش درآمد کانون و همچنین افزایش درآمد وکلا می شود.
بالاگر به آموزش در حوزه های تخصصی، علاوه بر دوره های عمومی، اشاره کرد و اذعان داشت: تفاوت این دوره های آموزشی با دوره های قبل، تقویت آموزش بدو خدمت است و طبق توافقی که با جهاد دانشگاهی در حال انجام است، می خواهیم به منظور آماده سازی برای آزمون کارشناسی، آموزشی قبل از ورود کارشناسان در آزمون انجام دهیم.
وی افزود: بیشتر بر روی آموزش تمرکز داریم تا کسی که وارد کانون می شود دارای زیربنای محکمی باشد.
انتهای پیام/
موازی کاری، مشکل اساسی کانون کارشناسان رسمی دادگستری/ کاهش چشم گیر تخلفات کارشناسان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار