وجود 700 کارت بازرگانی فعال در آذربایجان شرقی

1399/10/25 - 14:12 - کد خبر: 35927 نسخه چاپی

نصر: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به وجود 1940 کارت بازرگانی دارای اعتبار در استان گفت: 700 مورد از دارندگان این کارتها در حوزه صادرات و واردات استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش نصر، غلامعلی راستی در گفت و گو با خبرنگاران، حجم صادرات و واردات استان را در هربخش بیش از 800 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: براساس رصد فعالیت تجار، عمده ترین مبادی صادراتی گمرکات استان وگمرکات مرزی می باشد.
وی ادامه داد: به استناد محل صدور کارت های بازرگانی در بحث واردات و بخش ثبت سفارش از تمامی گمرکات کشور واردات به استان انجام می‌پذیرد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که کالاها بسته به کشور مبداء از گمرکات مختلف و بنادر کشور قابلیت ترخیص دارد، گفت: فعالان این حوزه می‌توانند علاوه بر ترخیص کالا از بنادر نسبت به انتقال و ترانزیت کالا به گمرکات استان و ترخیص آن اقدام کنند.
راستی با اشاره به این‌که فرایند صدور کارت بازرگانی به استناد قانون برعهده اتاق بازرگانی و اتاق تعاون می باشد، اظهار کرد : سازمان صمت به عنوان عضو ناظر در این فرایند صدور کارت را تایید می کند.
به گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان؛ وی گفت: اخیرا براساس ماده 4 آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرایند صدور کارت بازرگانی و تمدید آن در سامانه جامع تجارت انجام می‌گیرد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان، تصریح کرد: فرایندها براساس استعلامات سیستمی بوده و نقش متقاضی به صورت فیزیکی حذف شده و این امر در روند صحیح احراز هویت و اهلیت، بررسی مدارک و نظارت بهتر، اثربخش می‌باشد.
تعلیق 125 فقره کارت بازرگانی در 9 ماهه سال جاری دراستان
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در ادامه از تعلیق 125 فقره کارت بازرگانی در 9 ماهه سال جاری دراستان خبر داد.
هنربر با اشاره به بخشی از فرایندهای صدور کارت بازرگانی بر پایش و کنترل روند فعالیت دارندگان تأکید کرد و گفت: عمده دلیل تعلیق کارت های بازرگانی یاد شده عدم ایفای تعهدات ارزی در بازگردانی ارز حاصل از صادرات و واگذاری کارت به دیگر اشخاص بوده است.
وی افزود: بعد از صدور کارت، براساس قوانین و ابلاغیه‌ها در قالب کمیته پایش کارت های بازرگانی و کمیته سوء رفتار تجاری تخلفات احتمالی بررسی و نتایج به سازمان توسعه تجارت جهت رسیدگی ارجاع داده می‌شود.
وی ادامه داد: در صورتی‌که گزارش ارجاعی از مصادیق تخلف باشد براساس بند7 بخشنامه ابلاغی، کارت افراد متخلف تعلیق می‌شود.
هنربر همچنین از برگزاری دوره های آموزشی جهت آشنایی بیشتر با فرایند صدور و نحوه فعالیت و استفاده از کارت های بازرگانی برای متقاضیان خبر داد و گفت: واگذاری کارت بازرگانی به اشخاص دیگر تخلف بوده و تبعات قانونی و پاسخگویی قضایی در مراجع ذی‌صلاح برعهده واگذارکننده و صاحب اصلی کارت می‌باشد.
وی با بیان این‌که طبق قانون و مقررات صادرات و واردات در بند 6 ماه 10 ابلاغی مسدودیت و تعلیق کارت بازرگانی فرد متخلف به منظور جلوگیری از فعالیت از تکالیف مجموعه وزارت صمت می‌باشد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به تعهدات فعالین تجاری در حوزه صادرات به ویژه بازگشت ارز حاصل از صادرات، افزود: دستگاه‌های متولی اعم از بانک مرکزی و گمرکات و سایر دستگاههای نظارتی بر روند صحیح اجرای تعهدات دارندگان کارت های بازرگانی نظارت کامل دارند.
انتهای پیام/
وجود 700 کارت بازرگانی فعال در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار