گزارش/

انجمن معتادان گمنام، دروازه‌ای برای رهایی از اعتیاد

1399/10/24 - 09:58 - کد خبر: 35841 نسخه چاپی

نصر: «انجمن معتادان گمنام» با استفاده از تجربیات معتادان رها یافته و پاک‌شده، پذیرای معتادان علاقمند به ترک اعتیاد با تکیه بر اراده و خواست قلبی‌شان است و می‌توان گفت این انجمن دروازه‌ای برای رهایی از دام اعتیاد است.

به گزارش نصر، اعتیاد، گردابی است که نه تنها فرد معتاد، بلکه خانواده و هست و نیستش را با خود به درون می کشد؛ بلایی خانمان‌سوز که اثرات زیان بار اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی مهمی بر جامعه دارد.
متاسفانه اعتیاد سن و جنس و غنی و فقیر نمی شناسد و قربانیان اش را از هر طیفی که کمی سهل انگاری کرده و آن را شوخی بیگارند، می گیرد؛ در حال حاضر بخشی از جامعه اعم از زنان و کودکان، دانش آموزان و دانشگاهیان و کارمندان در دام این معضل گرفتار شده‌اند که آثار آن به وضوح در حوزه‌های مختلف اجتماعی مشهود است.
اعتیاد به مواد مخدر با مسائل روانی و جسمی همراه است و فرد به دلیل ابتلا به بیماری اعتیاد، اراده خود را از دست داده و باوجود آگاهی از پیامدهای زیان‌بار مواد مخدر یا رفتار اعتیادآور، همچنان به آن ادامه می دهد.
برای پیشگیری از اعتیاد و نیز استمرار ترک آن و به قولی تداوم پاک ماندن و عاری از مصرف مواد، از سال ها پیش انجمنی به نام «انجمن معتادان گمنام»، متشکل از بهبودیافتگان این بیماری در دنیا و متعاقب آن در ایران نیز تشکیل شده است که هدفش خدمت به معتادان برای ترک و پاک ماندن است.
سه تن از اعضای انجمن معتادان گمنام آذربایجان شرقی به همین دلیل و برای خدمت به افراد و خانواده های درگیر در دام اعتیاد، برای آگاهی بخشی و کمک به گرفتارشدگان، در میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز به تشریح عملکرد، تجربیات و اهداف شان پرداختند.

انجمن معتادان گمنام چیست؟
انجمن معتادان گمنام ( Narcotics Anonymous)، مشهور به NA، یک انجمن بین المللی غیر دولتی است که اساس و پایه آن از دل جامعه بیرون می آید و در ۱۳۸ کشور دنیا فعالیت دارد؛ هدف این انجمن بهبود و ترک اعتیاد معتادان است و روند کار آنها به این صورت است که اعضای انجمن معتادان گمنام ترک کردن و زندگی بدون مواد مخدر را از هم یاد می گیرند و عوارض و ناهنجاری هایی که در زندگی شان دیده می شود، را بهبود می دهند.

تاریخچه انجمن معتادان گمنام 
شروع فعالیت انجمن معتادان گمنام در ایران به سال ۱۳۶۹ برمی گردد؛ این انجمن برای اولین بار فعالیت خود را در مرکز بازپروری قرچک آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با همکاری مسئولان سازمان بهزیستی آن زمان این جلسات به صورت مداوم و مرتب برگزار شد و در مرداد ماه ۱۳۷۳ اعضای انجمن، محلی مستقل برای برگزاری جلسه های آن اجاره کردند.

برنامه انجمن معتادان گمنام چیست؟
انجمن معتادان گمنام، یک انجمن غیرانتفاعی از زنان و مردانی است که اعتیاد به مواد مخدر مشکل اصلی زندگی‌شان بوده است. آنها معتادانی هستند که در حال بهبودند و اکنون بطور مرتب گرد هم می‌آیند تا به کمک هم پاکی خود را حفظ کنند. این برنامه، یک برنامه پرهیز کامل از هرگونه ماده مخدر است. تنها لازمه عضویت در این انجمن تمایل به قطع مصرف مواد مخدر است.
برنامه‌ انجمن، مرکب از اصولی است که بسیار ساده بیان شده‌اند و ما می‌توان آنها را در زندگی روزمره خود به کار بست. نکته بسیار مهم این برنامه، عملی بودن آن است. در انجمن معتادان گمنام هیچ شرط و شروطی وجود ندارد. این انجمن به هیچ سازمانی وابسته نیست. حق عضویتی ندارد و با هیچ سازمان سیاسی، مذهبی و یا انتظامی ارتباطی ندارد. هرگز تحت نظر نبوده و نیست و هر کس که مایل باشد، بدون در نظر گرفتن سن، مذهب، نژاد و جنسیت می‌تواند به آن بپیوندد.

فعالیت انجمن در آذربایجان شرقی 
نماینده انجمن معتادان گمنام آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت انجمن در دنیا و استان، خاطرنشان کرد: تاسیس انجمن برای اولین بار در سال ۱۳۳۲ در یکی از کشور ها شروع شد و در ایران نیز از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در استان آذربایجان شرقی نیز از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را شروع کرد.
محمد ق. با بیان اینکه اعتیاد از جنبه های جسمی، روحی و روانی انسان را دچار می کند، ادامه داد: انجمن در راستای پیشگیری یا جلوگیری از عود اعتیاد شروع به کار کرده و  ما از طریق روح و روان و با استفاده از ۱۲ قدم اقدام می‌کنیم .
وی با بیان اینکه حدود ۲ میلیون نفر در دنیا عضو انجمن معتادان گمنام هستند، افزود: در ایران ۴۰۰ هزار نفر و در آذربایجان شرقی چهار هزار نفر عضو انجمن هستند و تاکنون ۷۶ گروه ۷۳ جلسه بهبودی روزانه برای آقایان و سه جلسه مختص بانوان برگزار کرده ایم و جزو «ان. جی. او»های (سازمان های مردم نهاد) موفق هستیم.
وی با بیان اینکه من در خانواده ای بزرگ شدم که همه مصرف‌کننده بودند، اظهار کرد: حسن عضویت در انجمن، قطع زنجیره از مواد بود و الان همه اعضای خانواده من و هم خودم پاک هستیم و هیچ گونه ماده مخدری تاکنون مصرف نکرده ایم.
امیدواریم با نجات معتاد خانواده اش هم نجات یابد
دیگر عضو انجمن معتادان گمنام آذربایجان شرقی در توصیف انجمن آن را یک نهاد مردمی کاملا متکی به خود معرفی کرد.
مجید ر. اظهار کرد: هر کسی که مایل باشد هر گونه اعتیادی را قطع مصرف کند، می تواند عضو انجمن معتادان گمنام یا NA باشد و عضویت در این انجمن ها محدود به این نیست که فرد حتما باید مواد مخدر خاصی مصرف کند تا بتواند وارد این انجمن ها شود زیرا که تمرکز NA بر روی موضوع قطع مصرف هر گونه ماده مخدر  است و روی یک ماده خاص تمرکز ندارد.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۲ با انجمن آشنا شدم، افزود: تا کنون پاک مانده ام و هیچ گونه ماده مخدر و سیگاری مصرف نکرده‌ام.
وی گفت: جلسات با اکثریت اعضا برگزار می‌شود که ورود برای عموم آزاد است منتهی اگر فرد غیرمعتادی در جلسه حضور داشته باشد، در جلسات اعلام می‌کنند که جلسه باز است؛ یعنی غیر معتاد وجود دارد.
وی با بیان اینکه پاک ماندن ما به قدم های دوازده گانه انجمن برمی‌گردد، اظهار کرد: اکثر افراد بارها و بارها قطع مصرف را تجربه کرده اند دو گروه فرد معتاد را نصیحت می کردند، یک گروهی که خودشان مصرف نکرده اند و درد خماری را تجربه نکرده اند دوم گروهی که خودشان مصرف می کردند و حرف‌هایشان اثر نداشت.
عضو انجمن معتادان گمنام آذربایجان شرقی در مورد عملکرد انجمن خاطرنشان کرد: اگر شما طالب آنچه که ما داریم هستید و حاضرید برای بدست آوردنش کوشش کنید در آن صورت آماده اید که قدم های خاصی را بردارید؛ اینها اصولی هستند که بهبودی ما را ممکن ساخته اند.
وی در تشریح اصول ۱۲ گانه انجمن گفت: ما به این باور رسیدیم که یک نیروی برتر می تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند، ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی مان را به مراقبت خداوند بدان گونه که او را درک می کردیم بسپاریم، ما یک ترازنامه اخلاقی بی باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه کردیم، ما چگونگی دقیق خطاهایمان را به خداوند، به خود و به یک انسان دیگر اقرار کردیم.
وی ادامه داد: ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه نواقص شخصیتی ما را برطرف کند، ما با فروتنی از او خواستیم کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند، ما فهرستی از تمام کسانی که به آنها صدمه زده بودیم تهیه کرده و خواستار جبران خسارت از آن تمام آنها شدیم، ما به تهیه ترازنامه شخصی خود ادامه داده و هرگاه در اشتباه بودیم سریع به آن اقرار می کردیم و در نهایت ماه از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقاء رابطه آگاهانه خود با خداوند، بدان گونه که او را درک می کردیم شده و فقط جویای آگاهی از اراده او برای خود و قدرت اجرایش شدیم

ما مدیون انجمن معتادان گمنام هستیم 
ابراهیم ک. دیگر عضو انجمن معتادان گمنام آذربایجان‌شرقی با اشاره به اصول دوازده گانه انجمن، گفت: این ۱۲ قانون کمک می‌کند ما نابود نشویم و عمر ۷۰ ساله این انجمن به خاطر این ۱۲ قانون است؛ مهم ترین قسمت قانون ۱۲ گانه اتحاد است.
وی افزود: با وجود اینکه ما آدم های عجیب و غریبی هستیم یک اصل مهمی به نام اتحاد در بین سنت های مان وجود دارد؛ اما تمام اختلافات مذهبی و قومی، زبانی و گرایشات جنسی را کنار می گذاریم هر وجهه و شخصیتی فرد دارد، باید بیرون بگذارد و این باعث کاهش تضاد ها می شود.
وی با بیان اینکه در انجمن تصمیمات به صورت وجدان گروهی گرفته می‌شود، اظهار کرد: ما تمام نیازها و تصمیمات را با دورهمی می گیریم و به هر فهمی که برسیم آن را تحت نام «خواست خدا» می گیریم .
عضو انجمن معتادان گمنام گفت: هر معتادی که مایل به شرکت در جلسات ما باشد تنها شرط حضورش تمایل داشتن فرد است و نیازی به گفتن نامش هم نیست، عضویت در انجمن کاملاً رایگان است.
وی خاطرنشان کرد: ما در NA دنبال یک هدف هستیم و آن اینکه به معتادان در حال عذاب پیام NA را برسانیم و امیدواریم بتوانیم به یک معتاد بگوییم اگر مایل هستید می توانید در جلسات ما شرکت کنید.
وی با بیان اینکه دوست داریم انجمن با بیرون از جامعه ارتباط داشته باشد، گفت: دوست داریم با همه ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در جهت ریشه‌کنی اعتیاد کار می‌کنند، همکاری داشته باشیم، «ان ای» از نظر هزینه و خدمات کاملا به خود متکی است و هزینه مکان های اجاره را خودمان می دهیم ما کاملا خود اتکا هستیم و هیچ امتیاز دولتی اعم از وام و مساعدت قبول نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه تنها راهکار ما در مقابله با اعتیاد غیرحرفه ای است، خاطرنشان کرد: تنها چیز در انجمن پاک ماندن خودمان است؛ یک فرد پاک شده اگر می‌خواهد پاک بماند باید نزد ما بیاید ما یک جمله بسیار معروفی داریم و آن اینکه «تو مجبور نیستی مواد مصرف کنی» و «بدون مواد نخواهی مرد اما با مصرف مواد حتما می میری».
وی ادامه داد: کار کردن در انجمن دلی است و تیم حمایتی ما با عشق بلاشرط کار می‌کنند؛ ما به غیر از کمک به یک معتاد نظری نداریم، غیر از اعتیاد به هیچ چیز فکر نمی‌کنیم و این مسئله به ما کمک کرده که شناخته شویم.
عضو انجمن معتادان گمنام آذربایجان شرقی در مورد خط مشی انجمن معتادان گمنام خاطرنشان کرد: اساس خط مشی ما جاذبه است، ما هیچ تبلیغات محیطی و رسانه‌ای نداریم بلکه اعتقاد به جاذبه فردی داریم و بالای ۹۰ درصد ورودی ها از خانواده‌ها و همکاران است و تا زمانی که اصول مان را به شخصیت ها ترجیح دهیم می‌توانیم با سلامت به راهمان ادامه دهیم .
وی همچنین تنها لازمه عضویت در انجمن را تمایل فرد به قطع مصرف اعلام کرد و گفت: در بدو ورود حتما لازم نیست که فرد پاک باشد، اما پس از جلسه اول، به تازه واردان پیشنهاد می شود شرکت در جلسات را ادامه دهند و پاک بیایند .

منظور از گمنامی در «انجمن معتادان گمنام» چیست؟
یکی از اصول اولیه بهبود در انجمن معتادان گمنام، "گمنامی" است. گمنامی باعث می شود که اعضای انجمن بدون ترس و در نظر گرفتن موانع قانونی و اجتماعی در این جلسات شرکت کنند. این موضوع برای افرادی که می خواهند برای اولین بار در این جلسات شرکت کنند بسیار مهم است.
در ضمن گمنامی باعث می شود افراد حاضر در انجمن معتادان گمنام با هم هیچ احساس تفاوتی از نظر تحصیلات، دارایی و شرایط اجتماعی نداشته باشند و هیچ عضوی از این انجمن ها نسیبت به دیگری برتر یا بدتر نباشد.
اساس بهبودی در «انجمن معتادان گمنام» این است که ارزش این جلسات را درک کنند و به آن باور داشته باشند و روش درمانی، کمک یک معتاد به معتاد دیگر برای ترک مواد است. در این جلسات افراد با یکدیگر در مورد تجربیات مصرف و بهبودیشان از مواد مخدر می گویند و در اصطلاح در جلسات مشارک می کنند.
مواردی که در این جلسات در مورد آنها بحث می شوند، عباتند از: سوال پرسیدن و جواب دادن که به آن مشارکت می گویند، بعضی از جلسات عناوین خاص خود را دارند و مثلا در آن جلسه در مورد مشارکت کردن و حضور در جلسات صحبت می شود.
علاقه مندان برای عضویت در انجمن معتادان گمنام آذربایجان شرقی می توانند با شماره تلفن ۰۴۱ - ۳۲۸۴۴۷۵۸ تماس بگیرند یا از طریق آدرس اینترنتی meeting.na-iran.org ارتباط برقرار کنند.
انتهای پیام/
انجمن معتادان گمنام، دروازه‌ای برای رهایی از اعتیاد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار