در جلسه هم‌اندیشی احصاء نیازهای عملیاتی با رویکرد حفظ میراث فرهنگی طرح شد:

جنس گردشگری تبریز لاجرم باید فرهنگی باشد/میراث فرهنگی صحیفه خودشناسی یک ملت است

1399/10/23 - 21:08 - کد خبر: 35829 نسخه چاپی

نصر: نخستین جلسه هم‌اندیشی احصاء نیازهای عملیاتی با رویکرد حفظ میراث فرهنگی و رونق اقتصاد گردشگری شهری تبریز در سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن پانزدهم، با حضور شهردار، اعضای شورای شهر تبریز و جمعی از اساتید دانشگاهی حوزه فرهنگ، تاریخ و میراث فرهنگی برگزار گردید.

به گزارش نصر، شهرام دبیری رئیس شورای شهر تبریز در این جلسه گفت: در حوزه حفظ و نگهداری و تخصیص اعتبار به میراث فرهنگی کم‌کاری شده است و باید با تجمیع تمام ملاحظات این حوزه در ارتباط بامردم، کسبه و هر زمینه دیگر، به سمت عملیاتی شدن این خروجی این جلسات برویم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: انتقاد در هر زمینه‌ای زیباست، ولی باید توأم با راهکار باشد؛ باید بیش از هر کار دیگر، چگونه اندیشیدن را به کودکانمان بیاموزیم.
شکور اکبرنژاد افزود: باید به فرزندانمان اخلاق، احترام و تشکر کردن را بیاموزیم.
غلامحسین مسعودی ریحان، دیگر عضو شورا با اشاره به یادگیری بصری در بحث آموزش پیشنهاد کرد: باید عنوان شهر اولین‌ها را در قالب شهرک یا پارکی و به صورت مجسمه‌هایی برای معرفی موارد اولین‌ در معرض دید عموم بگذاریم.
او افزود: دومین پیشنهاد من برگزار همایش یا جشنواره‌آی برای یادبود و معرفی نخبگان فرهنگی، هنری، تاریخی جامعه است.
اکبر تقی‌زاده اصل، پژوهشگر و استاد دانشگاه  در این جلسه با اشاهر به اهمیت شهر تبریز از هزاران سال پیش گفت: تبریز زیباترین و بزرگترین شهر جهان در دوره ایلخانی بود و بر همین اساس جنس گردشگری تعریف شده برای این کهن‌شهر نیز فرهنگی باشد.
او افزود:ترمینال‌های درون‌شهری و برون‌شهری و کارگاه‌های اطراف بازار تبریز باید به بیرون از شهرانتقال یابند و شورای سیاست‌گذاری با نگاه راهبردی و اجرایی جهت پیشبرد امور مربوط به میراث فرهنگی تشکیل شود.
فیروز راد، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی نیز در این جلسه گفت:میراث فرهنگی، شناسنامه، هویت، ریشه و خاستگاه یک ملت است که متأسفانه در اثر فقدان دید فرهنگی مناسب، موجب غفلت و حتی نگرش تزئینی-تفریحی در این حوزه شده است.
او اضافه کرد:میراث فرهنگی صحیفه خودشناسی و خودیابی یک ملت است، لذا باید به عنوان سرمایه فرهنگی هر مملکتی خط مشی جدیدی در ارتباط با آن ترسیم کرد.
مهری آقاجانی رفاه، فعال حوزه میراث فرهنگی نیز در این جلسه گفت: مراکزتاریخی شهر، قلب تپنده هر جامعه‌ای است که همچون ثروتی ارزشمند باید ارج نهاده شود.
او افزود: باید فارغ از برخورد دگم و بی‌روح  طرح‌های جامع، طرح تفصیلی بر پایه داستان و روایت بافت تاریخی شهر نگارش و تدوین شود.
لیدا بلیلان اصل، فعال دیگر حوزه میراث فرهنگی نیز در این جلسه گفت:بافت تاریخی و گذرهای فرهنگی و گردشگری باید حد فاصل خیابان تربیت و رنگچی‌بازار ساخته شود که دارای خانه‌های باارزش تاریخی و حسن همجواری با مرکز شهر است.
او افزود: رفع آلودگی بصری بدنه‌های باارزش پهلوی اول و دوم، می‌تواند آرامش را به اهال منطقه و نیز گردگشر بازگرداند.
انتهای پیام/
 جنس گردشگری تبریز لاجرم باید فرهنگی باشد/میراث فرهنگی صحیفه خودشناسی یک ملت است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار