استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط تصویری با سفیر ایران در قزاقستان:

آذربایجان‌ شرقی، کانون ارتباطی ایران با کشورهای همسایه است

1399/10/23 - 17:41 - کد خبر: 35823 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: بخش مهمی از توسعه مناسبات و روابط ایران با کشورهای همسایه به آذربایجان شرقی محول شده است که تلاش می‌کنیم نقش فعالی در این زمینه داشته باشیم.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، از تشکیل تیم‌های کارشناسی و کارگروه‌های تخصصی در استان برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه خبر داد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی از این پس باید بتواند نقش مهم و پررنگ‌تری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از معادن غنی نفت و گاز، قرارگیری در موقعیت ژئوپلیتیکی و شش کریدور مهم بین‌المللی و همچنین جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری، گفت: متاسفانه تا به امروز آن چنان که باید و شاید از این ظرفیت‌ها در توسعه همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه استفاده نشده است.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین به قابلیت‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت بسیار مهم و قرارگیری در سه کریدور مهم کشور، نقشی حیاتی در توسعه مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف دارد.
پورمحمدی به فعالیت بیش از پنچ هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی مهم در استان اشاره کرد و افزود: تبریز و آذربایجان از گذشته‌های دور، مرکز تجارت و بازرگانی بوده و در حال حاضر نیز دهها برند مهم تجاری و صنعتی در این استان مشغول به کارند.
وی خاطرنشان کرد: وجود بیش از 13 واحد خودروسازی و همچنین تولید 35 درصد قطعات مورد نیاز خودرو کشور در استان از دیگر قابلیت‌های استان آذربایجان شرقی است.
پورمحمدی اضافه کرد: آذربایجان شرقی، پایتخت تولید شیرینی و شکلات کشور است و محصولات تولیدی این استان به بیش از 80 کشور جهان صادر می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه آذربایجان شرقی، هاب منطقه‌ای گردشگری سلامت در شمال غرب کشور است، اظهار داشت: مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان آماده خدمات‌دهی به مردم کشورهای همسایه هستند.
استاندار آذربایجان شرقی خواستار توسعه همکاری‌های معدنی با کشور قزاقستان شد و افزود: رتبه نخست برخورداری از معادن کشور به لحاظ وسعت و خلوص معادن کشف‌شده، مربوط به استان آذربایجان شرقی است که در این زمینه آماده همکاری و توسعه مناسبات با کشور قزاقستان هستیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر افزایش همکاری‌ها با ایران گفت: دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین المللی با یکدیگر همکاری داشته و این همکاری‌ها رو به توسعه است.
مجید صمدزاده صابر با بیان اینکه قزاقستان بزرگترین کشور در آسیای مرکزی است که از طریق دریای خزر با ایران همسایه است ادامه داد: با گسترش ویروس کرونا ترانزیت کالا میان ایران و برخی از کشورهای منطقه قطع شد اما قزاقستان تنها کشوری بود که صادرات، واردات و ترانزیت و مبادله کالا با ایران را بدون وقفه ادامه داد.
وی افزود: این کشور حاشیه دریای خزر که از پیشرفت قابل توجهی در حوزه کشاورزی برخوردار است، از موقعیت ترانزیتی خوبی بهره‌مند بوده و حمل و نقل کالا از ایران به این کشور به سهولت انجام می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های قزاقستان در حوزه کشاورزی، دامداری و شیلات، این کشور را یکی از اولویت‌های کشت فراسرزمینی ایران برشمرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با اشاره به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت قزاقستان برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های کشاورزی در جهان، اظهار داشت: فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی است تا با دانش و تخصص خود در حوزه کشاورزی و آبیاری، در اجرای پروژه‌های کشاورزی قزاقستان مشارکت کنند.
وی افزود: از سه سال گذشته فروش زمین به خارجی‌ها در این کشور متوقف شده ولی می توان به شیوهای دیگر از جمله اجاره های بلند مدت و یا شراکت از مزیت خاک خوب این کشور بهره مند شد.
صمدزاده صابر اظهار کرد: سرمایه گذاران ایرانی از استان های مختلف در این کشور حضور یافته اند ولی سرمایه گذاران آذربایجان شرقی حضور فعالی در این کشور ندارند و آماده ایم ارتباطات اتاق های بازرگانی آذربایجان شرقی و قزاقستان را برقرار کنیم.
در این جلسه که با حضور مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان برگزار شد، توسعه گردشگری و ایجاد تسهیلات و مشوق‌های مختلف در این زمینه، برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی سرمایه‌گذاری و تجاری مشترک، گسترش توافقات گمرکی در رابطه با ورود و خروج کالا و اعمال تعرفه‌های ترجیحی، ایجاد منطقه اقتصادی مشترک با هدف حذف واسطه‌ها و دلالان در فعالیت‌های بازرگانی و تجاری، توسعه کشت فراسرزمینی و همچنین گسترش ارتباطات اتاق بازرگانی‌های تبریز و قزاقستان با یکدیگر از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/
آذربایجان‌ شرقی، کانون ارتباطی ایران با کشورهای همسایه است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار