خبر/

شیوع کرونا، مشکلات سیستم بهداشت و درمان در کشورهای اروپایی را آشکار کرد

1399/10/23 - 09:47 - کد خبر: 35776 نسخه چاپی

نصر: شیوع یکباره ویروس کرونا در جهان٬ وجود مسائل و کمبودهای مختلف در سیستم بهداشتی و درمانی کشورهای اروپایی را نمایان ساخت.

به گزارش نصر، شیوع ویروس کرونا در جهان که تاکنون باعث مرگ نزدیک به 2 میلیون نفر شده٬ نشان داد که سیستم‌های بهداشتی و درمانی حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپا نیز ناکافی هستند.
در بسیاری از کشورهای اروپایی که "آمادگی" لازم برای پاندمی را نداشتند، کمبود تخت‌های بیمارستانی، پر شدن بخش‌های مراقبت‌های ویژه و کمبود تجهیزات پزشکی باعث به هم خوردن سیستم‌های بهداشتی آنان شد.
بیشتر این کشورها مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس و بلژیک که از نظر اقتصادی توسعه یافته محسوب می‌شوند٬ با شیوع سریع کرونا مشکلات جدی در سیستم‌های بهداشتی خود روبرو شده‌اند.
به عنوان مثال اقدامات دولت فدرال در سوئیس برای جلوگیری از پاندمی ناکافی بود، واحدهای مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌‌ها به طور کامل پر شده و با آنکه تخت‌های جدیدی افزوده شده و 2 هزار و 500 عضو ارتش در مبارزه با پاندمی شرکت کردند٬ اما نتوانستند مشکلات موجود را رفع کنند.
از ماه اکتبر تاکنون بیش از 4 هزار عمل جراحی در سوئيس به تعویق افتاده و پزشکان به دلیل تراکم بیش از حد در بیمارستان‌ها خواستار اعلام "وضعیت اضطراری" شدند.

در بلژیک توصیه شده که بیماران کرونایی مسن به بیمارستان‌ها اعزام نشوند
با آنکه دلیل اصلی بالا بودن میزان مرگ و میر در بلژیک عدم مراقبتهای بهداشتی لازم برای افراد مسن در خانه‌های سالمندان است، با این وجود بیش از نیمی از مرگ و میرهای کووید-19 کسانی هستند که در خانه های سالمندان اقامت دارند.
همچنین در حالی که انستیتوی بیماری‌های مرتبط با سالمندان در بلژیک توصیه کرده است که افراد مسن مبتلا به بیماری های مزمن و کووید-19 نباید به بیمارستان‌ها اعزام شوند و در خانه‌های سالمندان نگهداری شوند اما به دلیل كمبود تجهیزات پزشكی در این كشور اقدامات كافی در این مراکز انجام نمی‌شود.
کمبود تجهیزات پزشکی و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و ظرفیت محدود واحدهای مراقبت های ویژه، بحران بهداشت بلژيک را بیش از پیش عمیق‌تر کرده است.

سیستم بهداشتی انگلستان نیز در وضعیت دشواری قرار دارد
در حالی که موارد روزانه ابتلا به کرونا در انگلستان حدود 60 هزار مورد است، بیشترین تلفات جانی روزانه نیز با 1325 مورد در روز 8 ژانویه به ثبت رسید.
بر اساس گزارش‌ها بیمارستان‌های این کشور تحت فشار زیادی قرار داشته و خدمات بهداشتی در آستانه فروپاشی است. حتی برخی از بیماران به دلیل کمبود تخت مجبورند در آمبولانس‌ها منتظر بمانند.
سایمون والش، از انجمن پزشکی انگلیس با اشاره به صف‌های آمبولانس و خدمات اورژانس گفت: بیماران ساعت‌ها در آمبولانس‌ها منتظر می‌مانند تا به مراکز درمانی انتقال یابند زیرا تختی برای بستری کردن آنها وجود ندارد.
وزیر بهداشت انگلستان نیز گفته است با وجود اینکه در حال حاضر بیش از 30 هزار نفر در بیمارستان‌ها تحت درمانند اما انتظار می‌رود که این تعداد طی چند هفته دیگر باز هم افزایش یابد.
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها بیش از گذشته تحت فشار قرار دارند هشدار داد که "نرخ بیماری‌های عفونی همچنان با سرعت نگران کننده در حال افزایش است."
سومین برنامه قرنطینه سراسری در روز 5 ژانویه در انگلیس آغاز شده، اما تاثیر زیادی بر سیر صعودی شیوع کرونا نداشته و تمامی امید مردم به واکسن است.

ایتالیا هزینه کاهش زیاد بخش بهداشت این کشور طی سال‌های اخیر را می‌دهد
ایتالیا که یکی از کشورهایست که بیشترین تاثیر را از پاندمی کرونا دیده است و تاکنون نزدیک به 80 هزار نفر نیز در اثر کووید-19 جان باخته‌اند، مشکلات جدی در بخش بهداشت و درمان را پشت سر می‌گذراند
این کشور به ویژه در موج اول شیوع کرونا مشکلات زیادی از پرسنل بهداشتی گرفته تا ناکافی بودن بخش‌های مراقبت‌های ویژه و از دستگاه تنفس مصنوعی گرفته تا کمبود ماسک را تجربه کرد.
ایتالیا در موج دوم نیز علی‌رغم دریافت کمک‌هایی از اتحادیه اروپا٬ با مشکلات جدی به ویژه در خصوص پرسنل متخصص روبه‌رو بود.
والتر ریكاردی، مشاور وزیر بهداشت ایتالیا با اشاره به كاهش بودجه خدمات عمومی از جمله در بخش بهداشت اعلام کرد كه ایتالیا به ویژه پس از بحران اقتصادی سال 2008 از سیاست‌های ریاضی رنج می‌برد.
به گفته وی بودجه کمتر به معنای امکانات کمتر و کمبود پزشک و پرستار شده و این موضوع نیز باعث افزایش نرخ مرگ و میر شده است.

سیستم بهداشتی اسپانیا نیز در معرض انتقادات زیادی قرار دارد
در حالی که اسپانیا که تا قبل از همه گیری کرونا در میان کشورهای ارائه دهنده بهترین خدمات بهداشتی در جهان به شمار می‌رفت، پس از شیوع کرونا با کمبود پرسنل بهداشتی و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مواجه شد.
در موج اول شیوع کرونا در اسپانیا و تراکم بیماران در شهرهای بزرگی مانند مادرید و بارسلونا، بیمارستان‌های صحرایی تأسیس شدند و زمین نمایشگاه در مادرید نیز به بیمارستان تبدیل شد.

فرانسه و آلمان نیز با مشکلات فراوان مواجه‌اند
در موج اول شیوع کرونا در فرانسه٬ این کشور با كمبود ماسک كاركنان مراقبت‌های بهداشتی و پر شدن ظرفیت تخت در بیمارستان‌ها مواجه بود. دولت توان تهیه ماسک و تجهیزات بهداشتی کافی نداشته و این موضوع مشکلات مبارزه با ویروس کرونا را سختر کرده بود.
در آن زمان با آنکه نیاز هفتگی به ماسک 40 میلیون در هفته بود اما دولت فرانسه تنها می‌توانست 3.3 میلیون ماسک تولید کند. متخصصان بهداشت نیز به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی شروع به انتقاد از دولت کرده بودند.
مشکل دیگر این کشور کمبود ظرفیت بیمارستان‌ها به ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه بود. در حالی که در ابتدای شیوع بیماری فقط 5 هزار تخت در بخش‌های مراقبت ویژه وجود داشت بعدها این ظرفیت به 10 هزارتخت افزایش یافت. کمبود تخت موجب انتقال برخی بیماران از منطقه‌ای به منطقه دیگر شده بود.
در آلمان نیز افزایش روزانه تعداد ابتلا به کرونا به 30 هزار مورد٬ باعث تضعیف ظرفیت سیستم بهداشتی و درمانی در این کشور شده است.
اگرچه نزدیک به 27 هزار تخت مراقبت‌های ویژه در آلمان وجود دارد، کمبود پرسنل بهداشتی از اصلی‌ترین مشکلات بخش بهداشت و سلامتی در این کشور است.
پس از آغاز شیوع کرونا در آلمان، بسیاری از بیمارستان‌ها مجبور شدند تا جراحی‌ها را به تعویق بیندازند.
این موضوع باعث مشکلات اقتصادی و درخواست حمایت مالی آنان از دولت شد.
انتهای پیام/
شیوع کرونا، مشکلات سیستم بهداشت و درمان در کشورهای اروپایی را آشکار کرد خبرگزاری آناتولی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار