گزارش اختصاصی نصر از دومین ورزش پرمخاطب استان:

بدقولی مسئولان تراکتور در تشکیل تیم والیبال/ تبریز در حسرت تیم لیگ برتری

1399/10/22 - 15:27 - کد خبر: 35746 نسخه چاپی

نصر : رئیس هیئت والیبال آذربایجان شرقی و سرمربی سابق تیم والیبال شهرداری تبریز در گفتگوی اختصاصی با نصر از پشیمانی مالک تراکتور و بدقولی مدیران تیم تراکتور در تشکیل تیم والیبال سخن گفتند.

به گزارش نصر، تیم شهرداری تبریز که در سال های گذشته و با هدایت عادل بناکار با این تیم مقام سوم رقابت های لیگ برتر را با نفرات بومی و حداقل هزینه ممکن کسب کرده بود، بعد از تصمیم شهرداری تبریز مبنی بر عدم حمایت از ورزش قهرمانی، این تیم منحل و به خاطرات سپرده شد تا حسرت را در دل والیبال دوستان تبریزی بر جای گذارد.
حال بعد از مدتی برای بررسی های بیشتر در خصوص وقایع رخ داده در این رشته پرمخاطب، فرج الله فرج الهی، رئیس هیئت والیبال آذربایجان شرقی و عادل بناکار، سرمربی محبوب و سابق تیم شهرداری تبریز که هم اکنون رئیس هیئت والیبال شهرستان تبریز است، در گفت و گو با نصر در خصوص آخرین وضعیت والیبال استان و اتفاقات افتاده در مورد تیم شهرداری تبریز سخن می گویند.
 

والیبال، دومین ورزش محبوب آذربایجان شرقی
رئیس هیئت والیبال آذربایجان شرقی که نزدیک به 27 سال است که در والیبال استان فعالیت دارد و جزء پیشکسوتان والیبال کشور محسوب می شود و هم اکنون نیز عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال کشور می باشد با مقایسه ظرفیت ها و وضعیت والیبال این استان با آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با وجود اینکه سال های سال است مهد والیبال در کشور می باشد اما می توان گفت تنها رشته تخصصی که در این استان وجود دارد رشته والیبال می باشد و در آذربایجان شرقی با وجود 50 هیئت ورزشی، می توان گفت هم اکنون ورزش اول استان رشته فوتبال است و  حرف اول را میان رشته های ورزشی می زند و از هر لحاظ در کانون توجهات قرار داد.
بر اساس آمار های اداره کل ورزش و جوانان استان، دومین ورزش استان رشته والیبال است که از نظر اعضاء و علاقه مندان به این رشته در وضعیت بهتری قرار دارد.
فرج الهی در خصوص تیم منحل شده شهرداری تبریز افزود: در سال های گذشته تیم شهرداری در لیگ برتر ایران حضور پررنگی داشت که باید از سر مربی این تیم آقای بناکار و دست اندرکاران این تیم که باعث افتخار والیبال استان بودند تشکر کنم ولی متاسفانه مشخص نشد که در شهرداری و شورای شهر تبریز چه مشکلی وجود داشت که تصمیم به عدم حمایت از ورزش قهرمانی گرفته شد و در پاسخ به این تصمیم وجود قانون عدم حمایت از ورزش قهرمانی را مطرح کردند که این در حالی است در استان های دیگر تیم هایی با عنوان شهرداری درعرصه های مختلف ورزش کشور نقش پررنگی دارند و متاسفانه فقط تبریز از این وضعیت بی بهره مانده است و با وجود پیگیری های فراوان مدیرکل اداره ورزش و جوانان و سایر مسئولین و روسای هیئت ها از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی و شهری مبنی بر اینکه حضور رشته های ورزشی استان در سطح لیگ های برتر باعث افزایش انگیزه مردم و شادی آن ها می شود، هیچ نتیجه از مسئولین حاصل نشد.
این در حالی بود که در سال های گذشته در مسابقات لیگ برتر و در بازی های خانگی هیچ جای خالی در سالن محل برگزاری مسابقه پیدا نمیشد و خانواده ها به قدری علاقه مند بودند که فرزندان خود را به باشگاه ها بیاورند که قابل توصیف نیست. هم اکنون هم این روال وجود دارد ولی به علت بیماری کرونا و از بین رفتن تیم شهرداری کمی از آن روزها فاصله گرفته است.

هزینه های بسیار بالای حضور در لیگ برتر
رئیس هیئت والیبال استان در ارتباط با بدقولی ها مسئولان تراکتور خاطر نشان کرد: امسال با حضور آقای بناکار در هیئت والیبال تبریز به دیدار مسئولین و مدیران تیم تراکتور رفتیم که سال گذشته آقای زنوزی قول تشکیل تیم خوب در حد لیگ برتر را به ما داده بودند که متاسفانه به قول هایشان عمل نکردند و ما همچنان منتظر تشکیل این تیم هستیم و امسال هم پیگیری های لازم را انجام دادیم که متاسفانه متوجه شدیم مسئولان این باشگاه علاقه ای به تشکیل تیم ندارند.
حتی روسای فدراسیون والیبال  هم در تعجب هستند که چرا شهری مثل تبریز که جزء شهرهای برتر کشور است نباید تیمی برای حضور در لیگ داشته باشد و این نکته ضعفی برای فدراسیون هم محسوب می شود.
پایین ترین هزینه ای که برای حضور در لیگ برتر مورد نیاز است، رقمی بین 10 الی 12 میلیارد تومان است که حداقل هزینه میان تیم های شرکت کننده است واین هزینه نمی تواند الزاماً از اداره ورزش و جوانان یا هیئت تامین شود و باید ارگان های قوی تری همانند شهرداری در این امر مشارکت کنند.
به همین منظور حتی به دیدار مالکان برخی کارخانجات در استان هم رفتیم که متاسفانه در ایام کرونا وضعیت  مالی خوبی نداشتند. به هرحال امسال هم با وجود اینکه موفق به تشکیل تیم نشدیم نمی توان گفت هیچ اقدامی صورت نگرفته است و  هم اکنون سه تیم در رقابت های دسته یک والیبال کشور حضور دارند که یکی از این تیم ها از مرند و دو تیم از تبریز در مسابقات شرکت کرده اند و اکثر نفرات این تیم ها بازیکنان بومی هستند و امیدواریم با پیگیری های مدیران استانی تیمی را برای سال آینده تشکیل دهیم و این تیم باید درخور استان باشد.
اکنون شرایطی پیش آمده است که هرجا پول باشد، ورزش هم آنجا حضور دارد؛ به عنوان مثال شهری مثل اردکان یا اراک فقط بعلت شرایط مالی بهتر و حمایت ها از این تیم حضور پرقدرتی در لیگ دارد ولی در این تیم ها نفرات بومی وجود ندارند و همه ستارگان تیم ملی هستند.
برعکس در تبریز که تیم وجود ندارند صرفاً به این معنی نیست که بازیکنی هم وجود ندارد. در کل باید گفت هزینه های لیگ برتر به حدی بالاست که زورمان برای حضور در این مسابقات نمی رسد و امیدواریم ورزش دوستان بیشتر به کار بیایند و از ظرفیت های موجود استفاده کنند.
هم اکنون ابتدایی ترین و مجهز ترین امکانات در هیئت وجود دارد و در اختیار تیم ها قرار دارد و می توانند استفاده کنند که امیدواریم با چنین ظرفیتی در سال آینده شاهد حضور تیمی در حد نام استان در رقابت های لیگ برتر باشیم.
 
 
یاد آوری روز های خوب والیبال با عادل بناکار
عادل بناکار، سرمربی سابق شهرداری تبریز و رئیس هیئت والیبال شهرستان تبریز در ادامه این گفتگو با اعلام اینکه همواره نمایندگان تبریز در لیگ برتر حضور پرقدرتی داشتند، گفت: از سال های قدیم و حتی در زمان لیگ قدس تیم های تبریزی  همواره در مسابقات کشوری حضور داشتند که می توان به تیم هایی مانند ریخته گری تبریز که در آن دوره 8 سال متوالی در لیگ والیبال تیم داری کرده بود، اشاره کردکه در نوع خود اقدام بسیار بزرگی بود.
یا تیم  هایی مانند سیمان صوفیان و موتوژن هم زمانی در لیگ حضور داشتند و بعد از  یک دوره وقفه ای که ایجاد شد، شهرداری تبریز اقدام به  تیم  داری در لیگ برتر کرد که جا دارد از دکترنوین، شهردار وقت تبریز، تشکر کنم که در کنار ورزش قهرمانی، ورزش همگانی را هم ترویج  دادند و بعد از آن شهردار بعدی ادامه دهنده این راه بود و در آن دوره به همت شهرداری تمامی زمین های خاکی تبدیل  به چمن مصنوعی شدند و هم اکنون شهرداری 30 سالن ورزشی در سطح شهر دارد و همه این امکانات،  ساختارهای لازم را برای ورزش قهرمانی و همگانی فراهم می کند.
 
 
شهرداری تبریز از عرش به فرش
بعد از تشکیل تیم والیبال، از زیر گروه ها شروع و قهرمان ایران شدیم و بعد از نائب قهرمانی در دسته یک به لیگ برتر صعود کردیم و با کمترین هزینه بهترین  نتیجه حاصل شد؛ به طوری که دو بار مقام سوم ایران را کسب کردیم و در سال آخر مشخص نشد به چه دلیلی مسئولان شهری از تیم داری منصرف شدند و در پاسخ به این سوال اعلام کردند شهرداری نمی تواند از ورزش قهرمانی حمایت کند.
این در حالی است که عملاً در لیگ والیبال 6 تیم شهرداری وجود دارد که معروف ترین  تیم هم همسایه غربی یعنی شهرداری ارومیه است که هزینه های کمی صرف این تیم  نمی شود همچنین در دسته یک نیز 3 تیم حضور دارند که اگر این قانون وجود داشت باید برای همه اجرا میشد که بعدها تحقیق کردیم مشخص چنین قانونی اصلاً وجود ندارد.
بنا کار در خصوص علاقه مردم تبریز در حمایت از تیم شهرداری گفت: حضور شهرداری در لیگ برتر فقط بحث تیم داری نبود و خیلی ها با  این  تیم  زندگی می کردند و بانیان از بین رفتن این  تیم باید  جوابگوی این مردم باشند.
تماشاگران بارها به  من گفته بودند که منتظر یک شنبه و چهار شنبه ها هستند تا به سالن بیایند و بازیکنان محبوب خود را از نزدیک ببینند. بالاترین  هزینه ای که برای این  تیم شد 4 میلیارد تومان بود که خرد خرد واریز شد و با این  حال نتایج قابل  قبولی کسب کردیم به  طوری که برخی از شهرها بودند که سه برابر ما هزینه کردند ولی نتیجه ای نگرفتند.
هم اکنون 14 بازیکن تبریزی در تیم های مختلف لیگ برتر بازی می کنند که هزینه ما در حدی نیست که بتوانیم به آن هارا تبریز بیاوریم. به یاد دارم زمانی که در تبریز، شهرداری ارومیه را با بازیکنان بزرگ خود از جمله سعید  معروف در تبریز شکست دادیم، نزدیک به دو ساعت قادر به خروج از سالن نبودیم و مردم در شادی فرو رفته بودند.
یکی از وظایف شهرداری خوشحال کردن شهروندان است که این ورزش بهترین بهانه برای این شادی بود و از دیدن این تیم لذت می بردند. من بازهم امید دارم شورای جدید که روی کار خواهد آمد از ورزش حمایت کنند وامیدوارم این حمایت نه تنها در والیبال بلکه در همه رشته ها باشد.
هر ارگانی بهتر بود از یک تیم بصورت تخصصی حمایت کنند؛ به عنوان مثال پتروشیمی از دوچرخه سواری حمایت کند یا یک تیم از فوتبال و همین روند ادامه داشته باشد.
اگر یک باشگاهی در ایران و آسیا شناخته شده است، زمان زیادی طول می کشد تا تیم جدیدی جای آن را بگیرد و شناخته شود.
در پایان باید بگویم برای ورزش همگانی انگیزه ای همچون ورزش قهرمانی می خواهد تا ترغیب به انجام آن شد و ورزش قهرمانی انگیزه ای برای جوانان خواهد بود و امیدوارم روزی برسد که ورزش فقط ورزش باشد نه سیاست و افراد حاضر در ورزش به فکر اهداف دیگر نباشند.
به گزارش نصر، تیم والیبال تبریز بعد از چند دوره درخشش در لیگ برتر ایران و معرفی بازیکنان بزرگ به این لیگ، در یک تصمیم ناگهانی و عدم حمایت شهرداری، این تیم منحل و تبریز از حضور در لیگ برتر والیبال ایران محروم ماند.
بعد از این اتفاقات مسئولان تیم تراکتور با اعلام تشکیل تیم والیبال بازهم امید را به والیبال دوستان بازگرداند که حال بعد از گذشت یک سال این وعده هم عملی نشد و باید دید شهری مانند تبریز که همواره در ورزش کشور سهم بزرگی داشته است، آیا بازهم از حضور در لیگ برتر محروم خواهد ماند یا سال آینده بازهم روزهای خوش والیبال به تبریز باز خواهد گشت.

گزارش از حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
بدقولی مسئولان تراکتور در تشکیل تیم والیبال/ تبریز در حسرت تیم لیگ برتری نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار