گزارش نصر از جلسه شورای شهر تبریز؛

شانس آوردیم که مسافری در مترو نبود! / از کارگران برای قبولی در انتخابات استفاده نکنید!

1399/10/22 - 12:13 - کد خبر: 35724 نسخه چاپی

نصر: رییس شورای شهر تبریز گفت: حادثه قطار خیلی تاسف آور بود شانس داشتیم که مسافری آنجا نبود و فعلا داشت به صورت آزمایشی امتحان می شد!

به گزارش نصر، دویست و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر با یک دستورجلسه بررسی عوارض تعرفه های محلی دیروز صبح برگزار شد.
در ابتدای جلسه "شهرام دبیری" با اشاره به موضوع مترو اظهار کرد: بحث مترو در حال بررسی است و فاز سه خط یک غیرفعال و بررسی های دقیق توسط گروه های مختلف از کارشناسان خارج از استانی انجام می‌شود.
وی افزود: حادثه قطار خیلی تاسف آور بود شانس داشتیم که مسافری آنجا نبود و فعلا داشت به صورت آزمایشی امتحان می شد!
وی ادامه داد: تا علت دقیق حادثه پیگیری ها انجام و با خاطیان برخورد خواهد شد.
رئیس شورای شهر تاکید کرد: مسائل ایمنی و سلامت جامعه از همه چیز مهمتر است.
وی از شهردار خواست به این موضوع ورود کرده و نتایج به اطلاع شورا و مردم برساند و کسب اطمینان شود که در آینده دیگر شاهد تکرار این حوادث نباشیم.
دبیری در ادامه قبل از شروع دستور جلسه خطاب به اعضای شورا از آنها خواست مسائل مربوط به شهر را در محیطی آرام و امنیت پیگیری نمایند و از هرگونه تنش و التهاب پرهیز نمایند.
وی افزود: این طبیعی است که باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات التهابات افزایش می یابد، اما این را بدانیم که برخی از مسائل حاشیه‌ای است و نباید در این زمان به صحبت این نوع مسائل تاکید کنیم.
دبیری با اشاره به موضوعاتی که منجر به التهابات و ناآرامی می شود افزود: مسائل مربوط به تقسیمات کشوری و مسائل مربوط به کارگری و حمایت از حق و حقوق آنها موضوعاتی هستند که در این ایام نباید بیشتر روی آنها تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه همه اعضای شورا حامی کارگران شهر و پیگیر حق حقوق آنها است، گفت: اگر می‌خواهیم کاری کنیم، باید همه باهم و گروهی انجام دهیم و موضوعات را بصورت گروهی حل نماییم چرا که مصادره این موضوعات به نفع خود، کار خوبی نیست و استفاده از موضوعات اینچنینی برای قبولی در انتخابات آینده درست نیست.
دبیری در واکنش به اتفاقاتی که در صحن علنی شورای شهر در جلسه گذشته رخ داده بود گفت: از همه اعضای شورای شهر میخواهم تا اتمام این دوره آرامش را حفظ و تمامی موضوعات را بدون التهاب جلو ببرند،  هفته پیش دو نفر از اعضای شورا بر سر یک موضوع کمی صدایشان بلند شد که انعکاس این اتفاق در شهر و بیرون از شهر جلوه مناسبی نداشت.
وی با اشاره به تنش بین دو عضو شورای شهر گفت: آقایان اسوتچی و محمدزاده هفته قبل به دلیل موضوع حقوق کارگران صحبت هایی کردند که نیاز بود موضوع با آرامش بررسی و نسبت به حل آن اقدامات لازم انجام شود.
وی ادامه داد: از تمامی اعضای شورا خواهش می‌کنم به هیچ وجه به هم تذکر ندهند، همه ما عضو شورا هستیم و لازم نیست نظر همدیگر را رد کنیم، همه آزاد هستیم تا نظر خودمان را بگوییم ولی نباید بحث ها دوطرفه باشد.
"غلامحسین مسعودی ریحان" نیز پس از سخنان قبل از دستور دبیری در ابتدای جلسه از رئیس شورا خواستار رسیدگی سریع به پرونده قطار شهری شد و از وی خواست موضوع را دقیق و به موقع به اطلاع مردم برساند.
تجلیل از "داوود هوشنگ روشنک" در ابتدای جلسه علنی 218امین شورای شهر بدلیل سخنرانی ایشان در سیزدهمین نشست امور اقوام در ژنو سوئیس توسط اعضای شورا انجام شد.
اولین دستور جلسه با موضوع بررسی تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شد.
"ایرج شهین باهر" با اشاره به نوسانات قیمتی که در سال جاری اتفاق افتاده است گفت: سعی کردیم تعرفه ها را بر اساس واقعیت های جامعه تعیین کنیم، معمولا افزایش یک دوره اتفاق می افتد و چند سال بعد رکود می شود، در سال 99 افزایش قابل توجه قیمت های مصالح که چند درصدی افزایش داشته است.
وی ادامه داد: اگر تعرفه را با بودجه منطبق کنیم در هزینه های جاری افزایش داشتیم.
شهردار تاکید کرد: تعرفه باید پاسخگوی بودجه شهرداری باشد.
وی افزود: شفاف سازی موضوع دیگر تعرفه ها است که مناطق با یکدیگر برداشت های متفاوتی نداشته باشند.
شهردار تبریز با اشاره به رعایت آیین‌نامه های دیوان و وزارت کشور در نگارش تعرفه، گفت: در بحث تعرفه عوارض محلی، برای هر کسی که بخواهد در مناطق محروم برای خود سرپناه و محلی برای زندگی داشته باشد، پروانه ساخت رایگان ارائه می‌دهیم و به عبارتی صد درصد عوارض محلی در بافت فرسوده و حاشیه نشین شهر، رایگان است.
وی اضافه کرد: اما افرادی که شغل آنها ساخت و ساز است و سودهای کلانی از این شغل به دست می‌آورند، باید سهم شهر را پرداخت کنند. امروز اگر ما اعلام می‌کنیم که پروژه مسکن کلید به کلید را برای حاشیه نشین‌ها اجرا می‌کنیم، لازمه ‌آن اخذ تعرفه از ساخت و ساز کلان است.
وی ادامه داد: سهم عوارض شهرداری در افزایش قیمت مسکن اصلا تأثیرگذار نیست و من این را به عنوان کارشناس حوزه مسکن می‌گویم.
شهین باهر با تاکید بر اینکه گاها مصالح طوری گران می‌شود که عوارض شهرداری در مقایسه با آن خیلی ناچیز و اندک است گفت: این امر نباید بهانه ای برای عدم دریافت عوارض تعرفه از فعالین ساخت و ساز باشد. کیفیت خدماتی که به شهروندان ارائه داده‌ایم، در بخش‌های مختلف شهری، خدمات، تنظیف و... با حداکثر صرفه‌جویی در بودجه جاری اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم لااقل مدل سال ۹۹ را در سال بعدی نیز اعمال کنیم، مستلزم برخی تغییرات در تعرفه عوارض محلی و تامین مالی آن است.
باهر افزود: 50 درصد تعرفه ساخت و ساز در تراکم مجاز منطقه محروم و بافت های فرسوده و حاشیه نشین بصورت رایگان پروانه ساخت داده می شود، موضوعی که سالها در تبریز وجود دارد.
دبیری در ادامه سخنان شهردار گفت: سیاست ما این است کاری کنیم که عموم مردم دچار مشکل نباشند، اما اگر کسانی که می‌خواهند به طبقات خود بیافزایند لازم است حق شهرداری را پرداخت نمایند.
وی افزود: در افزایش قیمت تعرفه واقع بینانه نگاه می‌کنیم به نحوی که اقشار مختلف دچار مشکل نشوند.
"غلامحسین مسعودی ریحان" در این رابطه با اشاره به علم اقتصاد گفت: همیشه می گویند ارزان بفروش و زیاد بفروش.
وی ادامه داد: افزایش تعرفه در برخی موارد زیاد است و درست است که در مناطق محروم پروانه رایگان است اما فقط ۵۰ درصد جامعه اینگونه بوده و در مابقی شهر اینطور نیست.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز متذکر شد: وقتی از شهروندان حرف می‌زنیم، منظور ما تمام آحاد جامعه است.
وی تاکید کرد: نباید کاری کنیم که انبوه سازان از تبریز فراری شده و به شهر های دیگر بروند.
وی خاطرنشان کرد: ساختمان سازی موجب رونق در چند شغل می‌شود و رکود در ساختمان سازی موجب رکود اقتصادی در شهر خواهد شد که در خصوص تعرفه لازم‌ است تعدیل هایی انجام‌شود.
"عبداله تقی‌پور" در ادامه گفت: باید شرایط معیشت مردم و افزایش تصاعدی قیمت ها را در نظر داشته باشیم، نباید به آحاد مردم القا شود که شهرداری و شورای شهر می‌خواهند تعرفه را افزایش دهند.
"فرج محمدقلی‌زاده" دیگر عضو شورا گفت: اگر در سال آتی برای افزایش قیمت ها  دقت کافی صورت نگیرد، در پروژه‌ های عمرانی و هزینه‌های جاری به مشکل برخواهیم‌ خورد و وضعیت به گونه ای رقم خواهد خورد که درآمد ها فقط هزینه‌های جاری را جوابگو خواهند بود.
وی اضافه کرد: شما ماهانه حداقل هزار میلیارد حقوق می دهید و اگر این حقوق ها افزایش پیدا کند، سقف آن هزار و سیصد میلیارد می شود!
وی با اشاره به اینکه تبریز رتبه دومین شهر در بلند مرتبه سازی را دارد گفت: امروز تبریز به لحاظ بلند مرتبه سازی بعد از تهران در مقام ‌دوم ‌است و تا طبقات سوم و چهارم عوارض پروانه تقریبا رایگان است.
مسعودی ریحان در ادامه گفت: در برخی مواقع سوء مدیریت های خود را از جیب مردم‌جبران می‌کنیم. هرمقدار ساخت و ساز افزایش یابد درآمد شهرداری و فعالیت اقتصادی افزایش خواهد یافت و اگر با تعرفه عوارض محلی از ساخت و ساز جلوگیری کنیم، به اقتصاد شهر ضرر خواهیم زد.
وی افزود: ما نماینده مردم هستیم و باید از حقوق مردم دفاع کنیم، بنده نمی توانم در افزایش قیمت آهن آلات دخالت کنم چون این ها وظیفه دولت است.
وی اظهار کرد: در بعضی از سو مدیریت هایی که وجود دارد،  می خواهیم کم و کسری ها را  از جیب مردم تامین کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: باید به واقعیت های جامعه در تعرفه عوارض محلی دقت کنیم. ما برای شهردار و شورای بعدی تعرفه تصویب می‌کنیم بنابر این باید به نحوی باشد که نگویند دست ما بسته است.
"محمد باقر بهشتی" با بیان اینکه بررسی های کارشناسی باید در اولویت باشد اظهار کرد: این نکته نیز مورد توجه باشد که کل هزینه ساخت و ساز کمتر از یک درصد قیمت ملک است.
"سعید نیکوخصلت" در ادامه گفت: دیدگاه های اعضا متفاوت است، برخی معتقدند براساس نرخ تورم باید تصمیم بگیریم، برخی می گویند سود مشتری هرمقدار باشد سود ماهم‌افزایش یابد، برخی به افزایش اشتغال در شهر با کاهش تعرقه اعتقاد دارند.
وی تاکید کرد: با سفت و سخت تر کردن ضوابط، میتوانیم ساخت و ساز های غیر مجاز را کاهش دهیم.
در پایان جدول شماره ۵ ماده ۱۰ تعرفه عوارض محلی که مربوط به اخذ پروانه های ساختمانی بود، با اصلاحات صورت گرفته، با رای اعضای شورا به تصویب رسید و مابقی تعرفه ها نیز جلسات بعدی بررسی خواهد شد.
انتهای پیام/
شانس آوردیم که مسافری در مترو نبود! / از کارگران برای قبولی در انتخابات استفاده نکنید! محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار