اظهارات عجیب یک کارشناس:

حادثه متروی تبریز هشداری جدی برای متولیان شهری/ قطار شهری به سیستم های ایمنی مجهز نیست!

1399/10/22 - 10:52 - کد خبر: 35718 نسخه چاپی

نصر: یک کارشناس مسایل شهری با بیان اینکه متروی تبریز به سیستم های نوین ایمنی ریلی مجهز نیست، حادثه اخیر قطار شهری را هشداری جدی برای متولیان شهری دانست.

به گزارش نصر، اصغر مکرمی تصریح کرد: با توجه به کاستی های فنی قطار شهری تبریز، افتتاح خطوط جديد مترو بدون در نظرگرفتن ريسك هاي موجود می تواند علاوه بر خسارات مالی، پیامدهای انسانی غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.
وی وجود سیستم های هوشمند حمل و نقل ریلی را ضامن کاهش حوادث در قطارهای شهری خواند و گفت: کاستی های موجود می تواند هنگام بروز بلاياي طبيعي یا غیرطبیعی منجر به صدمات، ويراني، ناتواني يا سوء استفاده از سيستم قطار شهري به عنوان يكي از زير ساخت هاي شهري گردد!
 
 
این کارشناس مسایل شهری ضمن انتقاد از افتتاح پروژه های ناقص در کشور تاکید کرد: نميدانيم سبقت گيري در افتتاح چنين پروژه هايي قبل از رعايت اکثریت فاکتور های مهم  ذکر شده  در قابليتهاي ايمني سيستم مديريت ساختمان مترو (BMS)، كه حتی مهم ترین آنها ، سيستم كنترل ترافيكي الكترونيكي (CTC) ميباشد چه گرهي از مردم باز خواهد كرد.
مکرمی یادآور شد: حادثه قطار تبريز  - مشهد به عنوان نمونه بارز پیامدهای فقدان سیستم های هوشمند ریلی می تواند آیینه ی عبرت مسئولان باشد لذا نمی توان به این راحتی از کنار حادثه اخیر متروی تبریز عبور کرد.
وی اضافه کرد: فرآيند تحليل سلسله مراتبي AHP راهي براي انجام اولويت بندي (تعيين درجه خطر پذيري) با روش علمي قوي به منظور طبقه بندي است. که متأسفانه در شهر تبریز این امر به هیچ عنوان رعایت  نگردیده است که میتواند خطرات جدی و غیر قابل جبران را به دنبال آورد.
این کارشناس مسایل شهری با تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی در پروژه های شهری خاطرنشان کرد: در ساختار حمل ونقل مترو مانند بیشترساختارها از قابلیتهای ایمني سيستم مديريت ساختمان (BMS) بهره مي گيرند.
امر حفظ ايمني افراد و امنيت سيستمها با استفاده از فناوري نوين روز با دقت و سرعت زيادي انجام مي شود و به طور همزمان هزينه هاي اين سيستم ها نيز پايين مي آيد.
اصغر مکرمی با اشاره به  فاکتورهایی که برای ایمني افراد و امنيت سيستم ها در يک سيستم ايمني مبتني بر مديريت ساختمان موثر مي باشند گفت:  مهمترین آنها از جمله کنترل تردد بوسیله سیستمهای الکترونیکي(CTC)، کنترل دربها و گیتهای ورودی و خروجی، سیستمهای اعلام و اطفاء حریق است.
وی ادامه داد: سیستم آسانسورها و پله برقی ها،  سیستم تهویه مطبوع، سیستم برق اضطراری، رعایت پدافند غیرعامل، تلویزیون مدار بسته( CCTV )،  رعایت الزامات معماری تأثیر گذار،  رعایت عوامل تاثيرگذار بر رضايتمندي مسافران از دیگر فاکتورهای ایمنی در چنین پروژه هایی است.
مکرمی در خاتمه یادآور شد: با توجه به توضیحات فوق و در نظرگرفتن سیستم های مبتنی بر ايجاد ايمني و امنيت بيشتر در سيستم حمل و نقل مترو و وجود آثار مثبت آن از قبيل کاهش آلودگي هوا ،کاهش ترافيک، تسهيل در حمل ونقل و ... ، در صورتيکه كاربران (مسافران) رفتار و موارد مربوط به استفاده بهينه از اين سامانه را رعايت نمايند ،اين سيستم مي تواند داراي نتايج بسيار مفيدي در جهت تسهيلات حمل و نقلي آنها باشد و فرهنگ سازی های جدی را در این خصوص می طلبد.
انتهای پیام/
حادثه متروی تبریز هشداری جدی برای متولیان شهری/ قطار شهری به سیستم های ایمنی مجهز نیست! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار