مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی:

بازگشایی گمرک خداآفرین نیازمند مصوبه هیات دولت است

1399/10/22 - 09:51 - کد خبر: 35704 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: بازگشایی گمرک خداآفرین در این استان نیازمند مصوبه هیات دولت بوده و در این زمینه درخواست رسمی مدیریت ارشد استان بسیار ضروری است.

به گزارش نصر، علی اصغر عباس زاده افزود: طبق تبصره یک ماده ۱۰۳ قانون امور گمرکی هر گونه ایجاد تغییر و راه اندازی گمرکات در داخل مرزهای کشور باید تاییدیه و مصوبه هیات دولت را به همراه داشته باشد که بر همین اصل بازگشایی گمرک خداآفرین بدون رضایت و تایید هیات دولت امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی از مدت ها قبل بررسی و رصد امکانات گمرک خداآفرین را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: در این زمینه بررسی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این گمرک به انجام رسیده است که نتیجه آن آماده بودن این محل برای بازگشایی و شروع فعالیت های گمرکی می باشد.
عباس زاده برخورداری از ساختمان اداری مناسب، تعداد ۴ باب انبار سرپوشیده، باسکول، وجود امکانات لازم برای بارگیری حداقل ۲۰ کامیون، امکانات اینترنتی مطلوب، مهمانسرا و جاده های اصلی و فرعی مناسب را از جمله امکانات زیربنایی مطلوب در گمرک خداآفرین اعلام کرد.
به گفته وی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی و منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس باید برای بازگشائی گمرک خداآفرین وارد عمل شده و سایر امکانات و تجهیزات لازم را برای فعال سازی سریع و به موقع آن فراهم آورند.
عباس زاده بازسازی پل خداآفرین برای فعالی سازی گمرک این منطقه را بسیار مهم خواند و بر سرعت بخشی به آن از سوی مقامات مسئول ایرانی و جمهوری آذربایجان با هدف حضور شرکت های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ تاکید کرد.
وی با بیان اینکه بازسازی پل خداآفرین از موضوعات بسیار اساسی و محوری است که باید توسط دولت های آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار بگیرد تا روند عبور و مرور از طریق آذربایجان شرقی به مناطق آزاد شده قره باغ تسهیل شود، اضافه کرد: در صورتی که گمرک خداآفرین به زودی بازگشایی شود حتی کشورهای منطقه از جمله ترکیه نیز می تواند از این مزیت ترانزیتی ایران برای ارسال کالاها و خدمات خود از این گمرک بهره برداری کند.
عباس زاده یادآور شد: با توجه به آمادگی شرکت های مختلف بخش خصوصی ایران برای بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان و لزوم ارسال تجهیزات و اقلام مورد نیاز به این جمهوری، چنانچه بازگشایی گمرک خداآفرین محقق شود فروش محصولات و صادرات مصالح ساختمانی از آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان روندی مطلوب و آسان تر به خود می گیرد.
وی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان تاکنون با هیچ کشوری موافقت تعرفه ترجیحی منعقد نکرده است، گفت: برای تسهیل صادرات و نیز حمل و نقل کالا و خدمات به این کشور باید موافقت نامه گمرکی و حمل و نقل بین تهران و باکو به امضا برسد.
براساس این گزارش، با توجه به اعلان نیاز جمهوری آذربایجان به کشورهای همسایه برای بازسازی مناطق آزاده شده در قره باغ کوهستانی، بازگشایی و توسعه گمرک خداآفرین ضمن اینکه زمینه ساز رونق و توسعه بیش از پیش منطقه ارسباران را به همراه خواهد داشت، بسیاری از مشکلات مراودات تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان را نیز مرتفع می کند.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و تجاری، بازگشایی گمرک حداآفرین در شمال آذربایجان شرقی درآمدی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومانی ناشی از ترخیص کالا نصیب کشور می کند.
گمرک خداآفرین که در سال ۱۳۹۰ ایجاد شده بنا به دلایلی سال هاست که غیرفعال به حال خود رها شده است، اما تحولات اخیر در مرزهای شمالی ایران و آزادسازی مناطق وسیعی از خاک جمهوری آذربایجان در مجاورت این مرز، لزوم بازگشایی این گمرک را اجتناب ناپذیر کرده است.
انتهای پیام/
بازگشایی گمرک خداآفرین نیازمند مصوبه هیات دولت است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار