معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

وجود راه‌های دسترسی مناسب برای توسعه ورزقان ضروری است

1399/10/20 - 21:38 - کد خبر: 35626 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شهرستان ورزقان ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه دارد که شرط تحقق این امر، وجود راه‌های دسترسی مناسب است.

به گزارش نصر، جواد رحمتی در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش خاروانا شهرستان ورزقان، با اشاره به نقش غیرقابل‌انکار راه دسترسی مناسب در توسعه‌یافتگی مناطق، اظهار کرد: دولت با منابع محدود در اختیار همواره سعی دارد بیشترین بازدهی را از این منابع محدود داشته باشد.
وی افزود: مس سونگون عاملی مهم در احداث بزرگراه خواجه-ورزقان به شمار می‌رود و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت این مجموعه اقتصادی مهم این بزرگراه را به مرز نوردوز رسانده و در اجرای دیگر پروژه‌های زیرساختی منطقه و استان از مزایای این معدن استفاده کنیم.
وی بیان کرد: هزینه 600 میلیارد تومانی بزرگراه خواجه- ورزقان با تلاش‌های مجموعه استانداری و اخذ مصوبه از هیأت دولت جزو هزینه‌های قابل‌قبول شناخته‌شده و از پرداخت مالیات معاف شده است.
رحمتی افزود: در کمیسیون تبصره 5 ماده 14 شورای معادن استان تخفیف 20 درصدی از پرداخت حقوق دولتی برای مس سونگون به تصویب رسیده تا به این طریق 20 درصد از حقوق دولتی مس سونگون برای تأمین زیرساخت‌های منطقه و استان مورداستفاده قرار گیرد.
وی، سد حاجیلرچای را ظرفیتی مهم برای اجرای پروژه‌های مهم کشاورزی و صنعتی نظیر شهرک گلخانه‌ای هزار هکتاری در منطقه دانست و تشریح کرد: استفاده بهینه از آب ذخیره‌شده این سد مهم می‌تواند ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار مهاجرت معکوس به منطقه را موجب شود.
فرماندار ورزقان نیز در این نشست گفت: معادن ظرفیت بسیار بزرگی برای شهرستان به شمار می‌روند که در کنار تکمیل زنجیره تولید این معادن، باید از ظرفیت این منابع عظیم خدادادی برای شکوفاسازی سایر توانمندی‌های شهرستان بهره‌ جست.
به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، محمدباقر خانی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر شهرستان در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و دامداری، خواستار برنامه‌ریزی لازم برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها با استفاده از ظرفیت معادن منطقه شد.
وی تداوم بزرگراه خواجه –ورزقان به سمت خاروانا و مرز نوردوز و الحاق بخش‌های شهرستان به‌ویژه بخش خاروانا به جهت وجود بیش از 10 کیلومتر نقطه مرزی در اراضی روستای دستجرد را از جمله مطالبات مردم شهرستان و بخش خاروانا برشمرد.
خانی، احداث شهرک گلخانه‌ای و استفاده از ظرفیت آب سد حاجیلرچای برای پرورش ماهی در پایین‌دست را از دیگر پروژه‌ای مهم بخش خاروانا دانست و گفت: با اجرای دو پروژه فوق شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد و تولید ثروت در شهرستان خواهیم بود.
فرماندار ورزقان با اشاره به اینکه ناحیه صنعتی مبل و چوب خاروانا مراحل نهایی اخذ مجوز از کارگروه امور زیربنایی استانداری را طی می‌کند، افزود: به دلیل وجود برخی محرومیت‌ها در بخش خاروانا، احداث خانه‌های محروم در ابن بخش با استفاده از اعتبارات دولتی و ظرفیت‌های منطقه‌ای از برنامه‌هایی است که نیازمند توجه معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی است.
انتهای پیام/
وجود راه‌های دسترسی مناسب برای توسعه ورزقان ضروری است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار