مدیرکل میراث و گردشگری تهران خبر داد:

مهلت ثبت‌نام وام کرونا تمدید شد

1399/10/20 - 16:58 - کد خبر: 35615 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران خبر داد: مهلت ثبت نام فعالان گردشگری برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا در سامانه کارا تا پایان دی‌ماه تمدید شد.

به گزارش‌ نصر، پرهام جانفشان اظهار کرد: تمام تاسیسات گردشگری و راهنمایان تور که اطلاعات خود را در سامانه‌های «سادرا» و «جانا»ی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا  Kara.mcls.gov.ir از قسمت مخصوص «تسهیلات گردشگری»، درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.
او افزود: با توجه به این‌که بیشترین تعداد تاسیسات گردشگری و راهنمایان تور در استان تهران فعالیت دارند از معاونت گردشگری تهران خواسته شده با توجه به حجم بالای متقاضیان برای دریافت تسهیلات با جدیت مشکلات فعالان گردشگری را برای دریافت تسهیلات بانکی پیگیری کند و هرگونه گزارش همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات برای پیگیری به معاونت گردشگری کشور اعلام شود.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز  با اشاره به اختصاص سه‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از صنعت گردشگری و معرفی ۲۰هزار متقاضی به سامانه کارا و بانک‌ها تاکید کرده است: اهمال‌کاری و کوتاهی در پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا پذیرفته‌شده نیست.
بنابر گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت گردشگری یکی از آسیب‌دیده‌ترین صنایع دستی کشور از محل شیوع ویروس کرونا است. طبق آخرین آمار اعلام‌شده میزان خسارت واردشده به این صنعت تا پایان شهریورماه ۹۹ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برآور شده است. معاون گردشگری کشور همچنین گفته است ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان این صنعت در شش ماه نخست سال ۹۹ بیکار شده‌اند. هرچند فعالان بخش خصوصی معتقدند شمار بیکاران این صنعت بیشتر از این اعداد است.
دولت برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا، ابتدا تسهیلاتی به مبلغ ۶ تا ۱۶ میلیون تومان اختصاص داده بود اما بسیاری از فعالان گردشگری و صنایع دستی این وام را با توجه به حجم خسارت واردشده به این بخش‌ها، ناکارآمد توصیف کردند و معتقد بودند مسبب بدهکاری بیشتر خواهد شد.
در مهرماه طرح حمایتی دیگری در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید و قرار شد به تمام کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره تسهیلاتی از ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه اختصاص یابد.
مبلغ این وام به تفکیک برای راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، شرکت‌های حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان، موسسات آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان، شرکت‌های عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان، اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون، و هتل‌آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.
همچنین سفره‌خانه‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع‌های گردشگری و آب‌درمانی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس نوع و درجه واحد بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند.
با وجود چنین مصوبه‌ای اما پرداخت این تسهیلات تا کنون با سنگ‌اندازی و کم‌کاری برخی بانک‌ها مواجه شده است.
انتهای پیام/
مهلت ثبت‌نام وام کرونا تمدید شد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار