مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد:

ضرورت زمینه‌سازی برای فروش آثار هنری در داخل کشور

1399/10/20 - 12:50 - کد خبر: 35588 نسخه چاپی

نصر: مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر ضرورت زمینه‌سازی برای فروش آثار هنری در داخل کشور، گفت: با وجود این‌که آثار هنری باکیفیت و در سطح بالا در داخل کشور تولید می‌کنیم، اما فرصت‌ها و زمینه‌ها برای فروش آن‌ها در داخل کشور بسیار کم است.

به گزارش نصر، محمود فیضی با اشاره به برندسازی اکسپوی تبریز، گفت: اگر یک نمایشگاه و رویدادی در قالب یک برند مطرح شود، یک اقدام استاندارد و در سطح بین المللی خواهد بود که می‌تواند جایگاه مهمی را در ذهن مخاطبان به دست آورد.
وی با بیان اینکه برندسازی یک حرکت آینده نگر است که دو مولفه مهم کیفیت و استمرار در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند، افزود: با ارتقای کیفیت، می‌توان روزبه روز رشد فروش آثار هنری و مشارکت کنندگان را مشاهده کرد و در کنار آن، اگر پافشاری و اصرار برای برگزاری نیز وجود داشته باشد، این نمایشگاه به نقطه‌ای می‌رسد که برای خود صاحب جایگاه و رتبه در بین نمایشگاه‌های کشور و حتی در سطح بین المللی باشد.
وی با قدردانی از برگزارکنندگان اکسپوی تبریز در شرایط کنونی، گفت: برگزار کنندگان این نمایشگاه، صاحب اراده پولادین هستند که در موقعیت خاص فرهنگی جامعه، به خصوص در شرایط کرونایی که بسیاری از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در حال لغو و تعطیلی هستند، اصرار بر برگزاری اکسپوی تبریز در زمان مشخص را دارند؛ امیدواریم که این اصرار و پافشاری، باعث برندسازی این حرکت فرهنگی شود.
وی با بیان این‌که ایران و به خصوص منطقه آذربایجان و تبریز، خطه‌ی هنرخیز و هنرپرور است، گفت: رویدادها و تولیدات فرهنگی و هنری باید بستری برای ارائه داشته باشند تا هنرمندان بتوانند از این طریق، مخاطب خود را پیدا کرده و دیدگاه‌های مخاطب را در تولید آثار هنری آتی لحاظ کنند، در این حالت نیز یک ارتباط دو سویه بین هنرمند و مخاطب هنر ایجاد می‌شود، که متاسفانه در طول سال‌های گذشته در ایجاد این ارتباط مهم ضعف داشته‌ایم.

باید بستری برای ارائه آثار هنری باشد
فیضی افزود: بخش اعظمی از تولیدات آثار هنری در استان، با دستان هنرمندان توانمند و با استعداد خلق شده و می‌توان آثار بومی زیبایی را در شاخه‌های هنری مختلفی چون انیمیشن، هنرهای تجسمی، عکاسی، نقاشی و ... مشاهده کرد، اما باید یک بستر مناسب برای ارائه این آثار وجود داشته باشد.
وی، نبود بستر مناسب برای ارائه آثار هنری را دلیلی بر مهاجرت‌ هنرمندان بومی دانست و اظهار کرد: هنرمندان وقتی نتوانند آثار خود را به مشتریان داخل کشور بفروشند، مجبور به فروش آثار به افرادی می‌شوند که با کشورهای خارجی در ارتباط هستند و از این طریق، یک اثر هنری به خارج از کشور انتقال می‌یابد و یا امکان دارد که هنرمند به شکل فیزیکی از کشور خارج شده و در کشور دیگری اقدام به فروش اثر خود کند.

برگزاری اکسپو، یک حرکت جهانی در راستای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری
مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه برای پوشش ضعف نبود بستر فروش آثار هنری، راه‌های مختلفی می‌توان پیشنهاد کرد که یکی از این موارد برگزاری اکسپو و نمایشگاه هنری است، ادامه داد: برپایی این نمایشگاه، یک حرکت جهانی در راستای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری محسوب می‌شود و هنرمندان در سطح بسیار بالایی، می‌توانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به برگزاری اکسپوی هنری تبریز پس از حراجی تهران، گفت: در این راستا، هنرمندی که حتی برای دل خود و نه کسب درآمد اقدام به تولید یک اثر می‌کند، ولی مکان مناسب برای نمایش اثر و فرصت و انگیزه‌ای برای فهمیدن دیدگاه مخاطبان نسبت به هنر خود را ندارد، فرصتی برای تحقق خواسته‎های خود می‌یابد.
وی ادامه داد: فارغ از این‌‍‌که اکسپوی تبریز توانسته چهار دوره را پشت سر بگذارد و تعدادی آثار قابل ارزیابی را در معرض نمایش قرار دهد، برگزاری این نمایشگاه، یک اقدام ارزشمندی برای یافتن جایگاه مناسب ارائه آثار تولیدی با ارزش است.
اکسپوی تبریز، بهترین فرصت برای دیدار هنرمندان و مخاطبان هنر 
فیضی متذکر شد: این اقدام ارزشمند، بهترین فرصت برای دیدار هنرمندان با مخاطبان، علاقه مندان و مشتاقان به آثار هنری است تا از این طریق دیدگاه‌های دو طیف به یکدیگر انتقال یافته و گامی بسیار سودمند در خلق آثار هنری باکیفیت و مناسب ذائقه مخاطبان در آینده، برداشته می‌شود.
وی با بیان این‌که در دوره معاصر، بیشترین توجه به آثار هنری در طول تاریخ بشر لحاظ شده است، اظهار کرد: در عصر حاضر، مسائل مختلفی چون موضوع پست مدرن مطرح شده و به تجارب شخصی هنرمند و مفاهیم پنهان و نهفته در پشت اثر تولیدی توجه می‌شود؛ اگر این تجربه و مفاهیم به افراد دیگر منتقل شود، هنرمند محبوبیت پیدا می‌کند و می‌تواند برای خود، مخاطب جذب کند.
وی با بیان این‌که در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا، آثار هنری با پرداخت قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد، گفت: متاسفانه جامعه ما دچار فقر فرهنگی شده و در زمینه فرهنگ هنر از جایگاه اصلی خود باز مانده است.
مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: اکسپوی تبریز و یا هر نمایشگاه هنری دیگر در کشور، امکان فروش آثار هنری را در جامعه ایجاد کرده‌اند و امر بسیار مهم فروش آثار هنری را برعهده گرفته‌اند؛ هرچند که با وجود ذائقه متفاوت مردم، این امر، کار بسیار سختی به نظر می‌رسد، به خصوص که حق مالکیت اثر و تکثیر هم در کشور ما به درستی رعایت نمی‌شود.
وی متذکر شد: دیدگاه عموم مردم در رابطه با خرید آثار هنری، معمولا خرید اثری ارزان، حتی با وجود عدم رعایت حق کپی رایت است، به همین دلیل برگزاری یک نمایشگاه فروش آثار هنری در داخل این فرهنگ و جو فرهنگی بین مردم یک جامعه، جرات و دیدی با افق بالا را می‌طلبد که به نظر می‌رسد، برگزارکنندگان اکسپوی تبریز صاحب این دیدگاه بوده و از پشتوانه فکری برخوردار هستند.
وی با اشاره به مقدار فروش‌ آثار هنری در دوره‌های پیشین برگزاری اکسپوی تبریز، گفت: به نظر می‌رسد که این مقدار فروش برای شهر هنرخیز تبریز چندان هم قابل قبول نباشد، ولی همین که این رویداد فرهنگی چهار دوره برگزار شده و اکنون در آستانه برگزاری پنجمین دوره است، مشخص است که گام‌های استواری را برای طی مسیر خود برمی‌دارد و دوره‌های آتی را نیز با همین انسجام ادامه خواهد داد. 
وی با تاکید بر این‌که اکسپوی تبریز باید مورد حمایت فراتر بخش دولتی و خصوصی قرار بگیرد، اظهار کرد: تبریز دارای مجموعه‌های دولتی و خصوصی بسیاری است که دارای سرمایه و صاحب فکر هستند و ظرفیت حمایت کوچک از این رویداد را دارند تا به شرایط مقبول و مورد هدف برگزارکنندگان برسد.
فیضی با اظهار امیدواری در خصوص افزایش حجم و تعداد فروش آثار هنری در دوره‌های آتی برگزاری اکسپوی تبریز، گفت: با انسجام و اصرار بر برگزاری، رونق این نمایشگاه به مرور بهتر و بیشتر خواهد شد و در راستای برقراری ارتباط دو سویه بهتر بین هنرمندان و هنردوستان، آثار هنری تولید خواهد شد که به ذائقه‌ی مردم نزدیک باشد و یا حداقل آثار حرفه‌ای ارائه می‌شود که فراتر از آثار شخصی یک هنرمند است تا بتوانند رضایت مخاطبان خود را جلب کنند و تعداد بیشتری از خریداران جذب نمایشگاه شوند.
وی افزود: هرچقدر نمایشگاه رونق یابد، در سال‌های بعدی، محبوبیت بیشتری را در جامعه کسب می‌کند و افراد بیشتری با این نمایشگاه آشنا می‌شوند و مشتاق حضور در آن می‌شوند، که در نتیجه هر دو گروه هنردوستان و هنرمندان از این رویداد نفع می‌برند و این منفعت در گام بعدی برای استان و کشور خواهد بود، چرا که سطح فرهنگ هنر در جامعه یک مرتبه ارتقا می‌یابد.
وی با اشاره به پتانسیل تبریز برای فروش آثار هنری، گفت: نباید فقط به بخش مالی و فروش آثار هنری با قیمت پایین بسنده کرد، بلکه باید آثار قوی و برجسته از هنرمندان سرشناس و ارزشمند را هم در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار داد تا کیفیت برگزاری نمایشگاه هرچه بیشتر ارتقا یابد و با استفاده از تکنیک‌های جلب مشتری، مخاطبان هنر برای مشاهده اثر برجسته هنرمند سرشناس در اکسپوی تبریز شرکت کنند.
مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تاثیر کرونا بر مشاغل، گفت: یکی از مهمترین مشاغلی که با ضرر ناشی از کرونا مواجه شدند، قشر فرهنگی و هنرمندان هستند و با این‌که قبلا می‌توانستند با نمایش آثار و هنرهای خود، مخاطب‌ جمع کرده و آثار خود را به فروش برسانند، اما تمامی این اوامر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و مخاطب‌ها و انگیزه هنرمندان از دست رفته‌ است.

فروش آنلاین یک ظرفیت بسیار بزرگ برای کسب درآمد در دنیا
وی با اشاره به رونق فروش‌های آنلاین در دوران کرونایی، اظهار کرد: فروش آنلاین یک ظرفیت بسیار بزرگ برای کسب درآمد در دنیا بوده و حتی پیش از شیوع کرونا هم سایت‌های مجازی در دنیا اقدام به نمایش و فروش مجازی آثار قدرتمند بین المللی می‌کردند.
وی افزود: اکسپوی تبریز نیز در پی انجام فروش و تبلیغ مجازی آثار در کنار برگزاری حضوری نمایشگاه است و باید این اقدام توسط عوامل برگزارکننده اکسپو جدی گرفته شود، تا مخاطبانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند، چرا که قطعا نمی‌توان از این پتانسیل صرف نظر کرد.
فیضی با اشاره به صدور گواهی فروش در اکسپوی تبریز و حفظ مالکیت معنوی اثر به خصوص آثار عکاسی به نام هنرمند، گفت: از این طریق، اصالت اثر هنری مشخص شده و محدودیت برای استفاده و نصب آن به وجود می‌آید؛ حق تکثیر چند باره اثر نیز به خریدار اثر تعلق نمی‌گیرد که این امر در نتیجه برای دو طرف هنرمند و خریدار هنر خوب است.
انتهای پیام/
ضرورت زمینه‌سازی برای فروش آثار هنری در داخل کشور خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار