خبر/

خبر خوش تغییر کاربری خانه تاریخی «نیکدل» تبریز

1398/07/11 - 14:40 - کد خبر: 3558 نسخه چاپی

نصر: انتشار خبر خوش تغییر کاربری خانه تاریخی «نیکدل» در قلب محله تاریخی «مقصودیه» تبریز، سبب خوشحالی دوستداران میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی و طرفداران عمومی‌سازی کاربری بناهای تاریخی شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علی مدبر، شهردار منطقه تاریخی هشت شهرداری تبریز، هدف از تصمیم گیری برای تغییر کاربری خانه تاریخی «نیکدل» را جذب گردشگر بیشتر اعلام کرده است؛ مطالبه ای که دوستداران میراث فرهنگی تبریز در سال های گذشته همواره تحقق آن را در ارتباط با خانه های تاریخی این کلان شهر خواستار بوده اند، اما تاکنون گام عملی کمی در این ارتباط برداشته شده است.

مدبر، در بازدید از خانه زیبای «نیکدل» با اشاره به اقدام شهرداری برای بهسازی این خانه به منظور جذب هر چه بیشتر گردشگر، افزود: با توجه به پتانسیل‌های فراوان این خانه تاریخی، تلاش داریم طی ماه‌های آتی کاربری‌های گردشگری و فرهنگی برای این خانه تاریخی تعریف کرده و به اجرا در آوریم تا روح تازه ای در کالبد این اثر تاریخی دمیده شده و کاربری گردشگری به خود بگیرد.

وی اظهار داشت: طی سال های اخیر خانه تاریخی نیکدل بعد از تملک در سه فاز زیربنایی و تحکیم بنا، تزئینات داخلی و محوطهسازی بیرونی به طور ماهرانه و زیبایی توسط شهرداری منطقه ۸ مرمت شده و اکنون شاهد تبدیل این خانه تاریخی به یکی از پتانسیل‌های گردشگری تبریز هستیم.

مدبر ادامه داد: در تمام شهرهای گردشگر پذیر چنین خانه‌های تاریخی ارزشمند را به کاربری‌های گردشگری مانند هتل، چایخانه سنتی، نمایشگاه های هنری و موزه تبدیل می کنند که ما هم تمام تلاش خود را برای گردشگرپذیر کردن این خانه تاریخی به کار خواهیم بست.

بنا به این گزارش، در همین ارتباط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری آذربایجان شرقی نیز از سال ها قبل به دنبال تغییر کاربری و نیز ایجاد واحدهای مختلف خدماتی همچون چایخانه سنتی و غذاخوری و رستوران در این خانه تاریخی بود که به دلیل اینکه این مکان در اختیار شهرداری بود، این امکان وجود نداشت.

خانه «نیکدل» یکی از ۴۰۰ خانه تاریخی موجود در تبریز است که در اقدامی نیک، تعدادی از آنها در دو دهه گذشته، شناسایی، تملک و مرمت شده اند، اما دوستداران میراث فرهنگی به اینکه خانه های تاریخی تبریز بعد از تملک و بازسازی کاربری های اداری پیدا می کنند، معترض هستند. 

آنان می گویند این خانه ها باید در راستای شناساندن جاذبه های گردشگری تبریز به گردشگران و بهره گیری از ظرفیتها و جذابیت هایشان برای جذب گردشگر بیشتر باید کاربری های عمومی مانند موزه، گالری، هتل، رستوران، کافی شاپ و قهوه خانه های سنتی داشته باشند.

خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار است که در ۱۴ مرداد سال ۱۳۸۲ با شماره‌ 9 هزارو 470 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ‌

این خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد و در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌ شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی (گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است.

خانه نیکدل از حیاط بیرونی توسط دو رشته راه پله ۱۳ تایی وارد راهروهای جانبی می شود و ارتباط حیاط اندرونی و بیرونی از زیر راهروری غربی ساختمان اصلی است.

زیرزمین این خانه شامل حوضخانه و دو راهرو در طرفین، فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در طرفین این راهرو و یک اتاق در ضلع شرقی بنا است و هم چنین بنا شامل اتاق‌های گوشواره در بالای راهروهای جانبی طبقه همکف است و این مکان به دلیل استفاده از ارتفاع رفیع طنبی صورت گرفته است.

تزئینات به کار رفته در این ساختمان نیز شامل سقف و حوضخانه دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری‌های آیینه کاری شده است و این خانه جزو معدود خانه‌هایی بوده که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است.

انتهای پیام/

خبر خوش تغییر کاربری خانه تاریخی «نیکدل» تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار