نشست اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با کتاب فروشان تبریز

1399/10/20 - 11:14 - کد خبر: 35578 نسخه چاپی

نصر: نشست اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با کتاب فروشان تبریز در خصوص اجرای طرح حمایتی کتاب یار برگزار شد.

به گزارش نصر، در ابتدای این جلسه کتاب فروشان تبریز به بازگویی مشکلات این حوزه پرداختند.
فرج محمد قلیزاده در ادامه سخنان کتاب فروشان تبریز با بیان اینکه این امر باید پایه گذاری شده و با هماهنگی لازم مسیرهای انحرافی در این امر را از میان برداریم، اضافه کرد: داشتن هدف در شرایط فعلی و در حوزه کتابخوانی می تواند به اقدام های بعدی و برداشتن گام های صحیح کمک کند و در آینده مبالغ بیشتری را به این حوزه تزریق کند.
وی با اشاره به اینکه برخی از مولفان تنها از این طریق کسب درآمد میکنند تصریح کرد: کاهش میزان خرید کتاب موجب شده تا درآمد مولفان به لحاظ اقتصادی متوسط به پایین باشد.
قلیزاده گفت: در صورت همکاری شهرداری، مولفان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی می تواند موجب اتفاقات مثبتی در این حوزه شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: باید نواقصات موجود را بر طرف کنیم و برای این امر نیازمند کمک هستیم.
وی با بیان اینکه در مجموعه مدیریت شهری سوبسید کتاب مفهومی ندارد گفت: امروز می توان به جرات بگویم اعضا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تمام تلاش خود را برای پیش آمدن این اتفاق کرده اند و اگر این امر امروز اجرایی شود، برای کتاب و فرهنگ بسیار مفید خواهد بود.
قلیزاده اظهار داشت: فعالان این حوزه باید پیشنهادات و راهکارهای خود را ارایه کنند.
غلامحسین مسعودی ریحان نیز گفت: از اعضا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به دلیل پیگیری مستمر این موضوع بسیار سپاسگذارم چرا موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر دغدغه اصلی آنهاست.
وی اضافه کرد: در برخی موارد افراد با وجود برخی تقابل ها در جریان موضوعات فرهنگی این موضوعات را کنار می گذارند و امورات فرهنگی را پیگیری میکنند.
مسعودی ریحان اظهارداشت: احداث کتابخانه در مجتمع ها با پیگیری این کمیسیون صورت گرفته هرچند که در ظاهر اقدام چندان بزرگی بنظر نیاید اما از نظر من این اقدام، حرکت رو به جلویی است.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: با توجه به استیجاری بودن محل استقرار کتابفروشی ها، این موضوع محل دغدغه کتابفروشان است.
وی با بیان اینکه این بحث جای هشدار و توجه دارد افزود: در صورت عدم تامین نیازهای اولیه، شهروندان کتاب و کتابخوانی را در اولویت خود قرار ندهد و همین امر موجب عقب رفت وضعیت اقتصادی کتاب فروشان شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: مجتمع جواهر روبروی دانشگاه می تواند محل مناسبی برای کتابفروشان باشد و در اختیار آنها قرار گیرد، این طرح می تواند در صحن مطرح شود.
وی اضافه کرد: برای دو فیلم در صدا و سیما مبالغ هنگفتی پرداخت شده و اگر این مبلغ را برای کتابخوانی صرف کنیم بسیار بیشتر از فیلم ها می تواند تاثیرات فرهنگی داشته باشد.
سعید نیکوخصلت نیز اظهار داشت: مباحث بسیار خوبی مطرح شد و انتظار نیز همین بود.
وی تصریح کرد: این گام نخست است و به نوعی موجب تغییر دادن ذایقه می شود و بسیار مفید است و انشالا ختم به خیر شود.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: پیشنهاد دارم که اقتصاد خانواده های تبریز در دوران پیش از کرونا و بعد از کرونا مورد بررسی قرار گرفته و شرایط از این لحاظ سنجیده شود، چرا که در دوران کرونا حرکت به سمت دیجیتالی کردن کتابخوانی بسیار موثر بوده است.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های بین المللی گفت: باید نشستی برگزار شود تا تاثیر اقتصادی این نمایشگاه با آیتم های فعلی بررسی شود و در صورت عدم رضایت، آیتم های جدید برای برگزاری این نمایشگاه ها ارائه شود.
نیکوخصلت افزود: جهت دار کردن و هدفمند کردن این اقدام می تواند در ادامه روند آن موثر باشد، برای نمونه میتوان ارائه کتاب به کتابخوان های ثابت یک کتابفروشی در زمان های مشخص همچون اعیاد، نمونه ای از این اقدامات است.
وی اضافه کرد: فضای موجود در پاساژ جواهر نیز باید بسیار مورد بررسی قرار گیرد.
سعید نیکوخصلت گفت: باید با ایجاد فضا و تغییر ذایقه ایجاد کنیم و از این به بعد این امر که کتابخوانی مردم مورد توجه شهرداری و شورا قرار میگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: حضور متخصصین رفتار شناسی نیز میتواند تاثیر بسزایی در تغییر ذایقه شهرودان داشته باشد.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت که با توجه به گستردگی این علم متخصصان باید بصورت ستادی و علمی در این زمینه پیش برود.
فرج محمدقلیزاده همچنین اظهار داشت: این امر ممکن است موجب تغییر ذایقه شورا و شهرداری شود.
وی افزود: به اقدامات شهرداری و شورا در این زمینه از قبیل، حذف عوارض مشاغل و استفاده از تمام کاربری ها برای کتابفروشان، ایجاد کتابخانه در مجتمع های مسکونی و اماکن عمومی و ایستگاه های اتوبوس زمینه و استفاده از بخشی از تبلیغات محیطی به حوزه کتابخوانی میتوان اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این موارد کافی نیست گفت: باید دست به دست هم دهیم تا گام نخست گام موفقی باشد.
غلامحسین مسعودی ریحان همچنین اظهار داشت: پیشنهاد می کنم طرحی نوشته شود و به مجلس ارائه شود، همچنین شهرداری،کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کتابفروشان همایش مجازی برای آسیب شناسی کتابخوانی برگزار کنند.
انتهای پیام/
نشست اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با کتاب فروشان تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار