درحضور رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

نظارت دقیق بر پایش کارخانجات صنعتی آلاینده

1399/10/20 - 11:12 - کد خبر: 35577 نسخه چاپی

نصر: بیست و نهمین جلسه شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در تاریخ 18دی ماه ۱۳۹۹ با حضور علیرضا منادی رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای استانی سازمان برگزار شد.

به گزارش نصر، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی در خصوص عدم اجرای ماده 23 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی در ارتباط با حذف 20 واحد دروس غیر تخصصی و اجرای عملیات کشاورزی شش ماهه گفت: با توجه به اینکه سیاست سازمان مرکزی تغییر مهندسی ادبیات محور به عملیات محور است ،بسترهای لازم نیز در سازمان جهت همکاری در اجرای این مهم فراهم شده است.
شهرام شفیعی در ارتباط با راهکار اجرایی این ماده قانونی گفتند:در سطح کشور حدود 450 مرکز مهارت آموزی و توان افزایی و در استان آذربایجان شرقی 22 مرکز با مشارکت خود تولیدکنندگان در ظرف مدت 9 ماه تاسیس شده است
وی افزود:این مراکز با اینکه هیچ هزینه ای برای دولت ندارد در صورت همکاری وزارت علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی می شود از این پتانسیل در راستای آموزش دانشجویان کشاورزی همانند دانشجویان رشته های پزشکی استفاده نمود و برابر قانون بایستی اعطای مدرک بشرط گذراندن دوره آموزشی انجام گیرد.
شفیعی در بخش دیگر در خصوص اجرای ماده 3 آیین نامه اجرایی ماده 3 قانون افزایش بهره وری گفت:حدود 40 سال است یارانه در قالب خدمات از جمله انرژی و نهاده های کشاورزی کود و سم و...داده می شود که متاسفانه نهاده دانش در این خصوص مورد غفلت قرار گرفته است
وی ادامه داد:سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی توانسته در این خصوص با آموزش مسئولین فنی و صدور پروانه اشتغال بستر را برای حضور در واحد های تولیدی فراهم نماید.با این حال انتظار می رود با اجرایی شدن این ماده قانونی گام بسیار خوبی در راستای افزایش بهره وری بخش کشاورزی برداشته شود.
شفیعی همچنین خواستار اجرایی شدن تبصره 1ماده 16 قانون هوای پاک شد و افزود:با اجرایی شدن این تبصره با هدف کنترل و بهبود بهداشت،ایمنی و محیط زیست واحدهای تولیدی،صنعتی ،خدماتی و کشاورزی ،تمامی واحدها ملزم به بکارگیری کارشناسان محیط زیست خواهند بود
وی در خصوص اجرای طرح کارورزی نیز گفت:با توجه به اینکه اجرای این طرح می توانست زمینه افزایش توان عملی دانش آموختگان بخش کشاورزی را فراهم نماید و زمینه ساز ورود توانمندی این کارشناسان به عرصه های تولید شود متاسفانه واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی استان بعنوان واحد پذیرنده استقبال نکردند و همچنان این طرح ناقص اجرا شد
رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی يادآور شد: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان مردم نهاد بر پایه دانش كشاورزي مي باشد و با بهره گیری از این توان می توانيم گام موثری را در امر تولید برداريم.
وی در خصوص مستعد بودن شرایط آب و خاک کشور در امر کشاورزی گفت: تجربه کشور‌های پیشرفته و همچنین سایر کشورها ،  نشان می‌دهد آن‌ها تلاش می‌کنند که در ابتدا وابستگی غذایی به سایر کشور‌ها نداشته باشند و به همین منظور آن‌ها تولید غذا در داخل را در اولویت قرار داده‌اند.
 منادی در پاسخ به خواسته های سازمان ، اجرایی شدن تبصره 1ماده 16 قانون هوای پاک را الزامی عنوان کرد و ضمن تماس تلفنی با دکتر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار نشست مشترک در ارتباط با بررسی این موضوع با حضور وزیر صمت شدند و اعلام کردند محیط زیست بعنوان متولی این امر باید پیگیر اجرای این مهم باشد.
نماینده مردم تبریز ،آذرشهرو اسکو اعلام آمادگی نمودند که با پیگیری لازم در مجلس و با برگزاری جلسات مشترک با مسئولین ذیربط نسبت به رفع موانع و مشکلات پیش رو و اجرایی نمودن قوانین تلاش خواهند کرد.
منادی در پایان خواستار ارائه نکته  نظرات کارشناسی در قالب طرح به نمایندگان شدند و اعلام کردند:پیشنهادات ارائه شده در کمسیون های مربوطه طرح می شود تا در صورت تایید تحت عنوان قانون جدید اصلاح قوانین موجود به تصویب رسیده و ابلاغ گردد.
شایان ذکر است موضوعات مطرح شده از جمله اجرایی شدن ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون افزایش بهره وری،درخواست اجرای برنامه ریزی شده طرح کارورزی،درخواست اجرای ماده 23قانون افزایش بهره وری کشاورزی بصورت کتبی جهت پیگیری به وی  اعلام شد.
انتهای پیام/
نظارت دقیق بر پایش کارخانجات صنعتی آلاینده نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار