خبر/

وزیر خارجه قطر بر حفظ مناسبات با ایران تاکید کرد

1399/10/18 - 16:40 - کد خبر: 35512 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که انعقاد توافق برای پایان دادن به بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، تغییری در مناسبات کشورش با جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد کرد و دوحه همچنان خواستار حفظ و گسترش روابط با تهران است.

به گزارش نصر، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با روزنامه انگلیس «فایننشال تایمز»، بار دیگر بر حفظ و گسترش روابط دوحه با تهران تاکید کرد.
وزیر امور خارجه قطر به روزنامه فایننشال تایمز گفت که دوحه در زمینه همکاری برای مبارزه با تروریسم و امنیت فراملی با عربستان و سه کشور دیگر (امارات متحده عربی، بحرین و مصر) توافق کرده است. 
وی افزود: مناسبات دو جانبه عمدتا حاصل تصمیم حاکمیتی کشور و منافع ملی است، از این رو هیچ تاثیری بر روابط ما با هر کشور دیگری ندارد. 
عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در راستای آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، فهرست بلندبالایی به دوحه ارائه داده اند که در میان آن، تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، محدود کردن روابط قطر با ایران، بستن پایگاه ترکیه در قطر و توقف همه همکاری های نظامی با آنکارا به چشم می خورد. 
مناقشه قطر با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به بن بست خورده بود تا زمانی که عربستان مرزهای زمینی، هوایی و دریایی اش با همسایه خود را گشود، با این تصور که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قصد دارد این اختلاف را برای کسب اعتبار در نزد دولت جو بایدن رئیس جمهوری منتخل آمریکا حل و فصل کند. 
انتظار می رود که دیگر کشورهای عربی از رویکرد عربستان دنباله روی کنند.
وزیر امور خارجه قطر گفت که همه کشورها در نتیجه توافق حاصل شده، «برنده» هستند. وی در عین حال تاکید کرد که ممکن است آشتی کامل اندکی زمان برد. 
تحلیل گران معتقدند که امارات به طور ویژه در زمینه آشتی و دوستی مجدد، اکره داشته است که این مساله تا حدی به دلیل نگرانی های ابوظبی درمورد روابط رو به رشد قطر با ترکیه است. 
امارات، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم می کند و نزاع قدرت بین این دو کشور در سال گذشته شدت یافته است. 
شیخ محمد ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورهای درگیر در مناقشه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از اراده سیاسی عربستان برخوردار باشند و قطر را کشوری بیابند که از اراده سیاسی برای تعامل بهره مند است.
انتهای پیام/
وزیر خارجه قطر بر حفظ مناسبات با ایران تاکید کرد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار