مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی:

سردار سلیمانی یک عارف تجربی بود

1399/10/18 - 15:37 - کد خبر: 35506 نسخه چاپی

نصر: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه سردار سلیمانی یک عارف تجربی بود، افزود: سردار سپهبد، شخصیتی بود که امدادهای غیبی و نصرت را طی ۴۰ سال از دوران دفاع مقدس گرفته تا جبهه مقاومت، دیده بود.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام علی خدیوی در نشست تخصصی مکتب شهید سلیمانی در جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه سردار سلیمانی چگونه به یک مکتب تبدیل شد و رهبر معظم انقلاب چرا به عنوان مکتب، درس و راه از ایشان تعبیر کردند؟ افزود: قطعا سردار سلیمانی شدن به این آسانی‌ها نیست و مکتب یعنی چیزی که قابلیت تکثیر، تدریس و تحقیق دارد، همانند شهید مطهری که امام راحل در موردشان فرمود: تمام کتاب‌ها و اندیشه‌های وی مورد تایید است. سردار سلیمانی هم چنین جایگاهی دارد که از وی به مکتب تعبیر می‌شود.
وی با بیان اینکه وقتی یک فرد به عنوان مکتب معرفی می‌شود، دیگر نیازی به تقطیع و آرایش ندارد و یک بسته کامل و درست است، ادامه داد: سردار سلیمانی محصول مکتب اسلام، امام راحل و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب بوده و این را با تمام توان در زندگی خود نشان داده است که نسبت به اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب باور قلبی ارد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با تاکید بر اینکه تجربه معنوی غیر از تجربه دینی است، افزود: سردار سلیمانی علاوه بر مناجات و نمازشب، اهل تجربه معنوی است و باور قلبی دارد. او، شخصیتی فرانظامی بوده و با باور و اعتقاد سخن می‌گفت.
وی با تاکید بر اینکه اگر سردار سلیمانی به اهل بیت(ع) توسل می‌کند، مقدس بازی نیست، بلکه اعتقاد و باور قلبی اوست، افزود: این فرد وقتی در زندگی خود تجربه کرده که تدبیر خداوند فوق تدبیرها و تقدیرها است، جایی که لازم است از آن تجربه‌ها و معنویت‌ها بهره می‌گیرد.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی واژه مرگ را بری خود حل کرده بود، ادامه داد: انسان به واسطه تعلقاتش دچار ضعف و خستگی می‌شود و این ضعف خود را جایی نشان می‌دهد، اما چرا سردار سلیمانی طی ۴۰ سال مجاهدت و تلاش، هرگز خسته نمی‌شود؟ چیزی که انسان را خسته می‌کند تعلقات است، وقتی این تعلقات در وجود انسان نباشد، انسان خسته نمی‌شود.
خدیوی با بیان اینکه در روایت آمده که «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا؛ بمیرید قبل از آن که شما را بکشند» تعبیر این روایت یعنی قبل از اینکه که انسان به تعلقات و مسائلی که با مرک به سراغ انسان می‌آید، بمیرد، باید در وهله اول آن را حل کند، چراکه بعد از مرگ، خودخواهی‌ها، خودپسندی‌ها، رقابت‌ها، خواسته‌های نفسانی و... از وجود انسان پاک می‌شود و نهایتا یاد و نامی می‌ماند، کسی پیش از مرگ این مسائل را در خود حل کند، دیگر تعلقاتی نخواهد داشت و خستگی هم حس نخواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی چنین تعلقاتی را در وجود خود حل کرده بود و تعلقی به دنیا نداشت، گفت: وقتی به او می‌گویند که در انتخابات شرکت کنید، می‌گوید، من کاندیدای گلوله‌های دشمنم. این‌ها شعار نبود و سردار در عمل نشان داد؛ او توانسته بود مسئله مرگ را برای خود حل کرده و با اخلاص تمام کار کند.
وی با بیان اینکه انگیزه‌های یک انسان مادی همان هوای نفس، پول، شهرت و قدرت است، اما این‌ها برای یک انسان‌های معنوی به مثابه تعلق و زنجیر است و نمی‌گذارد رشد کند، اضافه کرد: سردار سلیمانی از ابتدا تا انتهای حیاتش هدف داشت و ارزش‌ها را می‌دانست، لذا کسی که متوجه این‌ موارد است، طی ۴۰ سال افراط و تفریط نکرده و سبک زندگی مشخصی هم دارد. سردار سلیمانی سبک و صیاق روشنی داشت و گاهی اشرافی و گاهی زاهدانه نبود.
سردار سلیمانی در زندگی خود ثابت قدم بود
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در زندگی خود ثابت قدم بود، چراکه از ابتدا متوجه معنای زندگی بوده و روی آن معنا نیز ایستادگی کرده است، افزود: او، شهادت عاقلانه، باتدبیر و باحساب و کتاب را بالاترین هدف خود می‌دانست، در حالی که تمام مسایل امنیتی را هم رعایت می‌کرد.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سردار سلیمانی را یک شخصیت بین المللی جبهه مقاومت دانسته‌اند و بعضی‌ها تعبیر فرامرزی نیز به کار بردند، گفت: فرامرزی و بین‌المللی بودن از دو جهت حائز معناست، یکی اینکه او از کارگردانان اصلی جبهه مقاومت در مقابل مستکبران بود و از این جهت یک شخصیت بین المللی از منظر سیاسی و اجتماعی است، اما فرامرزی بودن یعنی سعه وجودی داشتن.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی با سعه وجودی و وسعت روحی و قلبی در دفاع از مظلومان جهان می‌ایستد و در منظومه فکری او مظلومان جهان بدون توجه به زبان، ملیت، مذهب و... جای دارند؛ عین شهید چمران که آسایش و رفاه را رها کرد تا در لبنان بجنگد، چراکه سعه وجودی‌اش قبول نمی‌کرد.
خدیوی در این رابطه تشریح کرد: چند هفته قبل، ایزدی‌های عراق نامه‌ای به آیت‌الله سیستانی نوشتند و از ایشان قدردانی کردند که ناموسشان تحت ذمه مرجعیت شیعه و با فتوای او حفظ شده است؛ این یعنی سعه وجودی آیت‌الله سیستانی به حدی است که شامل حال ایزدی‌های غیرمسلمان هم شده است. این‌ها یعنی فرامرزی بودن.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی به کمک مظلومان شتافت و مظلومان نیز به او دل‌بستند، افزود: چنانچه در شهادتش هم دیدیم که غرب آسیا متحول شد. به چنین شخصیتی، شخصیت فرامرزی می‌گویند که سعه وجودی دارد، اما انسان خود خواه فقط خود و اطرافش را می‌بیند.

شخصیت فرامرزی سردار سلیمانی
وی با تاکید بر اینکه اگر می‌گویند سردار سلیمانی، فردی فراجناحی بود، به همین دلیل فرامرزی بودن وی است، وگرنه او مخالف کسی بود که در این کشور زندگی کرده، اما به نفع دشمن حرکت می‌کند، ادامه داد: او به شدت انقلابی بوده و از جبهه حق در مقابل جبهه باطل حمایت می‌کرد و محکم ایستاده بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خاطرنشان کرد: رابطه مکتب سلیمانی با بیانیه گام دوم انقلاب مهم است در حوزه "فردسازی، جامعه پروری، تمدن سازی" می‌توان از مکتب سلیمانی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب در رابطه با فرد سازی و کادر سازی به الگو نیاز داریم که همان سردار سلیمانی است، افزود: اگر بخواهیم امروز در جامعه تاثیرگذار باشیم، باید از خودمان شروع کنیم و افرادی که به نوعی انقلابی شناخته می‌شوند، همانند سردار سلیمانی، مسائل خود را تا حدودی حل کنند.
وی با تاکید بر اینکه در جامعه پروری نیز ارزش‌ها را باید در جامعه گفتمان کنیم و معیار عمل قرار دهیم، اضافه کرد: در تمدن سازی نیز ظرفیت‌های نظام که در چهار حوزه "نیروی انسانی، منابع طبیعی، تجربه ۴۰ ساله و دامنه تمدن سازی" است، باید به نقش سردار سلیمانی و تداوم راه او تمرکز کنیم.
خدیوی با بیان اینکه دامنه تمدن سازی یعنی اینکه دامنه انقلاب به کجا رسیده است؟ افزود: سردار سلیمانی جبهه مقاومت را تشکیل داده و سهم خود را ادا کرد؛ ما نیز در تمدن سازی باید به جبهه مقاومت اسلامی، نگاه تمدنی داشته باشیم.
انتهای پیام/
 سردار سلیمانی یک عارف تجربی بود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار