نتیجه تحقیقات سقوط هواپیمای اوکراینی برای اولین بار منتشر می شود

1399/10/18 - 10:05 - کد خبر: 35472 نسخه چاپی

نصر: نتایج تحقیقات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی برای اولین بار انتشار پیدا کرده و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌شود.

به گزارش نصر، غلامعباس ترکی، دادستان نظامی تهران گفت: سه روز بعد از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، با دستور رئیس قوه قضاییه پرونده به دادسرای نظامی تهران ارسال شد و در همان تاریخ، متهمان احضار و با نظر بازپرس پرونده چند نفر بازداشت شدند.
 ۷ گروه کارشناسی نظامی و سازمان هواپیمایی کشوری فرضیه‌های مختلف علل وقوع سانحه را بررسی کردند عملکرد هواپیما وخلبان، خرابکاری، فریب دشمن، تأثیر سایبر الکترونیک و جنگ الکترونیک بر هواپیما و سامانه های پدافندی از جمله احتمالات بودند.
براساس این گزارش،  ۴۰ متخصص با انجام دو پرواز و رعایت کلیه مختصات پرواز سانحه دیده هواپیمای اوکراینی  شبیه سازی را انجام دادند و اطلاعات جعبه های سیاه در آزمایشگاه پاریس با حضور بازپرس پرونده پیاده‌سازی شد.
سامانه پدافندی در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی مجاز به شلیک نبوده است.
 اشتباه در تعیین سمت شمال خطای انسانی فاحش فرمانده سامانه بوده است و بعد از آخرین جابجایی تاکتیکی، موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی کند.
فرضیه هایی درباره حمله سایبری، هک سامانه پدافندی، اختلال در سامانه های هواپیما و شبکه پدافندی با دلایل متقن به اثبات نرسید.
 در حال حاضر تنها یک متهم در بازداشت است و سایرین با تودیع وثیقه و سایر قرارهای مناسب آزاد شده اند.
 تحقیقات دادسرا به اتمام رسیده و بزودی پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌شود.
پرواز شمارهٔ ۷۵۲ هواپیمایی بین ‌المللی اوکراین یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف بود که هدف شلیک پدافند هوایی قرار گرفته و ساقط شد.
این هواپیما در ۱۸ دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک قرار گرفت که به فاصلهٔ ۲۴ ثانیه از سامانهٔ موشکی شلیک شدند و کمی بعد این هواپیما در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. همهٔ ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.
انتهای پیام/
نتیجه تحقیقات سقوط هواپیمای اوکراینی برای اولین بار منتشر می شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار