افت تولید خودرو در سال 2020 رکورد زد

1399/10/18 - 10:44 - کد خبر: 35470 نسخه چاپی

نصر: امسال بیشترین لطمه فروش خودروهای نو در بخش فروش ناوگانی بود و مهم‌ترین دلیل افت فروش خودرو در سال 2020 را تعطیلی‌های سراسری به خاطر کرونا عنوان می‌کنند.

به گزارش نصر، فروش خودرو در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۱۲ تا به حال رسید اما بازگشت به حالت عادی برای اکثر خودروسازان امیدوارکننده است. فروش وانت و خودروهای بلندقامت (اس یو وی) با افت کمتری مواجه بود و گذشت ۸ ماه هم برای بازگشت به حالت عادی کافی نبود.

افت فروش خودروی نو در سال 2020
ایالات متحده سال ۲۰۲۰ را با فروش تقریبی ۵/ ۱۴ میلیون دستگاه به پایان برد که کمی بهتر از تخمین تحلیلگران و موسسه‌های تحقیقاتی بود که فروش ۱۳ میلیون دستگاه خودروی نو را برای سال ۲۰۲۰ [در آمریکا] برآورد کرده بودند. با این حال سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ماقبل آن ۹/ ۱۴ تا ۵/ ۱۵ درصد افت فروش را به خود دید که تعداد فروش خودرو به کمترین مقدار خود از سال ۲۰۱۲ تا به حال رسید.
امسال بیشترین لطمه فروش خودروهای نو در بخش فروش ناوگانی بود و مهم‌ترین دلیل افت فروش خودرو در سال ۲۰۲۰ را تعطیلی‌های سراسری به خاطر کرونا عنوان می‌کنند. شرکت جنرال موتورز سال ۲۰۲۰ را با افت ۸/ ۱۱ درصدی در فروش به پایان برد اما سه ماه آخر ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۴ درصد رشد داشت. سال ۲۰۲۰ خودروهای وانت جنرال موتورز از جمله سیلورادو ‌نه تنها با افت مواجه نشدند بلکه فروش این خودرو ۲/ ۳ درصد هم رشد داشت.

کاهش فروش سال 2020 شرکت کره‌ای هیوندایی
وانت سییرا عملکرد بهتری نسبت به سیلورادو نشان داد و رشد آن ۹/ ۸ درصد بود. شرکت کره‌ای هیوندایی به دلیل عرضه خودروهای کراس اوور نظیر کُنا، سانتافه و ونو از افت شدید جان سالم به در برد و کاهش فروش سال ۲۰۲۰ این خودروساز کره‌ای نسبت به سال ۲۰۱۹ فقط ۷/ ۹ درصد بود و بیشترین آن هم کاهش فروش ناوگانی بود.
بر اساس برآورد جی دی پاور، ۱/ ۷۹ درصد فروش هیوندایی را وانت و خودروهای «اس یو وی» تشکیل داده که در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۵ درصد بوده است. مزدا با ارائه محصول جدید CX-۳۰ در ماه سپتامبر با ۲/ ۱۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد در حالی که کل سال فقط ۲/ ۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد داشت. محبوب‌ترین خودروی مزدا CX-۵ است که در سال ۲۰۲۰ با افت ۹/ ۵ درصدی مواجه شد. اما بزرگ‌ترین خودروی مزدا CX-۹ است که در سا ل ۲۰۲۰ رشد فروش آن ۲/ ۲ درصد بود. تسلا به برنامه ۵۰۰ هزار دستگاهی سال ۲۰۲۰ خود دست پیدا کرد که نسبت به سال ماقبل آن ۹/ ۳۵ درصد رشد داشت.
با اینکه تسلا آمار فروش مدل ۳ و مدل Y را با هم اعلام کرده اما به احتمال زیاد بیشترین رشد فروش این خودروساز آمریکا مربوط به مدل ۳ بوده است. الین باکبرگ معاون اقتصادی جی ام در بیانیه‌ای گفته است انتظار می‌رود فشارهای ناشی از ویروس کرونا همچنان بر صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ باقی بماند که البته روند آن از بهار کاهشی خواهد بود.

در چه صورت بازار خودرو گرم می شود؟
وی همچنین گفته است که «گسترش تزریق واکسن کرونا و گرم شدن تدریجی هوا، بازگشت کسب و کارها به وضع عادی را بهتر خواهد کرد و نیاز به اشتغال، مصرف و تقاضا را بالا خواهد برد.» با این حال تعطیلی‌های سراسری روی زنجیره تامین قطعات آثار مخربی گذاشته که بازگشت آنها به وضع عادی را دشوار می‌کند. به بیانی دیگر اختلال در زنجیره تامین در سال ۲۰۲۰ آثار خود را در سال ۲۰۲۱ هم برجای خواهد گذاشت.
انتهای پیام/
افت تولید خودرو در سال 2020 رکورد زد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار