تبریزیم(18)/

وجه تسمیه کلانتر کوچه تبریز + تصاویر

1399/10/18 - 16:00 - کد خبر: 35431 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به محله کلانتر کوچه می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر،کلانتر کوچه نرسیده به چهارراه آبرسان در خیابان امام (ره) از یک طرف به این خیابان و از طرف شمال به چایکنار و بخشی از محله باغمیشه مربوط می شود.
در قدیم که باغات شهر به خاطر مسایل شهرنشینی و شهرسازی نابود نشده و از بین نرفته بودند محله باغمیشه به طوری که از اسمش پیداست همه جای شمال شرقی شهر تبریز از همین محدوده تا دامنه کوه عینالی را باغات بسیار باصفا و حاصلخیز و پر برکتی فرا گرفته بود که امروزه هم قسمتی از آن باغات باقی مانده اند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
محله باغمیشه معروف از سه منطقه یا برزن قله، بیلانکی (بیلانکوه) و روستای (سیاوان = سیابان) تشکیل شده و مرکز اصلی این محلات بازارچه کلانتر یا بازارچه بیلانکوه است و مسجد بزرگ محله نیز به نام مسجد کلانتر خوانده می شود.
قسمت علیای مهران رود از کنار این محله تبریز کوچه لری می گذرد و از قنات های مهم آن، قنات مجتهد (کلانتر) و قنات بالا کلانتر می باشد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در حال حاضر نه از محله (قله) اثری مانده نه از روستای بسیار زیبای سیابان و نه از باغات باغمیشه ولی چنانکه در شناسنامه این محله آمده آثاری از قبیل بازارچه، مسجد و قنات هایی به نام کلانتر و کوچه کلانتر در این محدوده وجود دارند که یادآور خاندانی است که بنا به شغل و مسئولیت شان که مقام و سمت کلانتری تبریز (ریاست شهربانی و انتظامی را به عهده داشتند به کلانتر) معروف گردیدند و هم اکنون منزل مسکونی این خانواده اصيل تبریزی در همین محله با نام خانه کلانتر » باقی مانده است که جزو آثار تاریخی تبریز محسوب می شود.
انتهای پیام/
وجه تسمیه کلانتر کوچه تبریز  + تصاویر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار