معاون وزارت میراث‌ فرهنگی؛

ایران مترصد بازگشت الواح هخامنشی از آمریکاست

1398/07/11 - 11:17 - کد خبر: 3531 نسخه چاپی

نصر: معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: وکلای ایران در تلاش هستند تا بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا تسریع شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در نشست خبری بازگشت الواح هخامنشی که دوشنبه شب هفته جاری از آمریکا به ایران بازگشته اند، گفت: وکلای ما در آمریکا تلاش می‌کنند کل فرایند بازگشت سایر الواح هخامنشی را سریع‌تر انجام دهند تا در زمان کمتری به ایران برگردد و بخشی از این کار را وکلای حقوقی ایران در آمریکا دنبال می‌کنند.

وی افزود: از موسسه شیکاگو درخواست کردیم این آثار یک‌جا برگردد، اما آن‌ها باید اجازه اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) را می‌گرفتند و موضوع بسته‌بندی هم مطرح بود. به‌هرحال آقای وودز همکاری کرد و این اتفاق خوب افتاده است.

طالبیان با بیان این که موسسات علمی نباید کاری به سیاست داشته باشند، گفت: امیدواریم سایر آثار نیز به کشور بازگردانده شود و این همکاری ها ادامه پیدا کند، بخش بزرگی از الواح به‌طور کامل خوانده نشده و امیدواریم با بازگشت آنها مطالعات ادامه پیدا کند.

 

 همکاری خود را با تمام نهادهای فرهنگی و علمی در دنیا ادامه و گسترش می‌دهیم

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها نیز در این نشست گفت: سال ۱۳۸۰ از دانشگاه شیکاگو تقاضا کردیم الواح هخامنشی را بازگرداند. آنها نیز صادقانه تمام مطالعاتی که بر روی این آثار انجام داده بودند به همراه ۳۰۰ لوح طی سال‌های گذشته به ایران بازگرداندند.

او افزود: همان زمان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که طی دو سال سایر الواح بازگردانده شود. این خبر در سطح بین‌المللی پخش شد، عده‌ای که به‌دنبال غرامت از ایران بودند جلوی این اقدام را گرفتند که دولت امریکا و مقام‌های رسمی این کشور نبودند.

کارگر بیان کرد: ما و دانشگاه شیکاگو تلاش کردیم که به درخواست این عده رای داده نشود، مراحل دادرسی مانند همه‌جای دنیا طولانی شد، اما در نهایت مطمئن بودیم هیچ‌وقت رأی به توقیف اموال فرهنگی کشورها داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ما همکاری خود را با تمام نهادهای فرهنگی و علمی در دنیا ادامه و گسترش می‌دهیم. طی این مدت اعتماد ما به هیچ نهاد علمی کم نشد، حقایق علمی تاریخی مربوط به هر تمدنی در سایه همکاری اندیشمندان دنیا امکان‌پذیر است و از همه برای این اطلاع‌رسانی تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

ایران مترصد بازگشت الواح هخامنشی از آمریکاست نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار