تبریزیم(17)/

تاریخچه خیابان تربیت تبریز

1399/10/16 - 11:59 - کد خبر: 35271 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به خیابان تربیت می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، خیابان تربیت در حال حاضر یکی از معروف ترین خیابان های شهر تبریز است.
از خیابان حضرت امام به سوی خیابان فردوسی و محوطه بازار به طور شمالی جنوبی امتداد دارد و امروزه از طرف شهرداری بخشی از خیابان تربیت را به خیابان پیاده رو تبدیل کرده اند تا ترافیکی به وجود نیاید.
 
 
 

بافت قدیمی ساختمان ها و نمای بناها را از نظر معماری بسیار جالب توجه است که زیر نظر اداره میراث فرهنگی، هویت این بناها کاملا حفاظت می شود.
 
 
این خیابان در سال ۱۳۰۸ شمسی زمانی که محمد علی خان تربیت شهردار تبریز بودند همزمان با خیابان فردوسی، خاقانی، منجم، منصور، گلستان باغی، ساخته شده و به نام این شخصیت معروف فرهنگی و علمی و اجتماعی نامگذاری شده است.
مرحوم محمد علی خان تربیت از بزرگان شهر تبریز در سال های ۱۲۸۵ شمسی یعنی صد سال قبل از افراد نیکوکاری بود که خدمات بزرگ او هرگز در این شهر فراموش نخواهد شد.
 
 
محمدعلی خان تربیت در دوره استبداد از مبارزان عليه ستمشاهی بود و در مغازه های مجیدالملک در درب باغمیشه دفتر و کتابخانه ای داشت که محل اجتماع فرهنگدوستان و انقلابیون و روشنفکران بود وی در سال ۱۳۰۰ که قبلا به اروپا سفر کرده بود ابتدا اولین و جالب ترین کتابخانه را تأسیس نمود که کتابخانه تربیت تا امروز باقی است و جالب ترین مکان برای اهل تحقیق و کتاب در کنار و جوار دانشسرای پسران در میدان دانشسرا است.
 
 
 
 
بعد هم دبیرستان تربیت را به نام او نامگذاری کردند و خوشبختانه امروزه هم به پاس خدمات فرهنگی وی مجسمه نیم تنه اش در تالار بزرگ کتابخانه مرکزی تبریز در کنار استاد شهریار و برادران نخجوانی به چشم می خورد.
مرحوم تربیت در حال حیات خود جالب ترین اثری و کتابی به نام دانشمندان آذربایجان تألیف کرده است که بسیار ارزشمند می باشد.
قبل از اینکه خیابان تربیت در سال ۱۳۰۸ احداث شود، این محل، گذر و جاده معروف شاخ های جاده ابریشم یا ایپک یولی بود و از شهرت خاصی برخوردار بود در آن روزگار، محل گذر مردم شهر از محلات نوبر و مقصودیه و چرنداب بوده و راه لله بیگ تا دوره دربندی به سوی بازارچه خیابان و مقر عالی قاپو بود و از طرفی راهی و گذری بود به بازار شیشه گر خانه و بعد هم هفت کچل میدانی که امروزه چهارراه تربیت و فردوسی است.
در اول خیابان تربیت مسجد قدیمی شعبان احداث شده است که از مساجد آباد و معروف و مهم شهر تبریز محسوب می شود و روزگاری مسجد و محل اقامه نماز اولین شهید محراب حضرت آیت اله قاضی طباطبایی بود.
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 

در خیابان تربیت چندین کوچه معتبر وجود دارد چون کوچه پناهی و کوچه کرباسی که از این کوچه می توان به بازارچه کرهنی خانا و خیابان ارتش شمالی و میدان شهدا رسید.
در خیابان تربیت خانه معروف شاهزاده ضياء الدوله امان اله میرزا قرار داشت که در تصرف تبریز توسط روسها در ۱۲۹۰ شمسی برای اینکه نتوانست کشتار بیگانگان را تحمل نماید در کنسولگری انگلستان در تبریز دست به خودکشی زد و اکنون همان عمارت و حیاط به محل پاساژ و بازار شیخ صفی تبدیل شده است و محل سرای حاج رسول به بازار معروف مولانا و پارک مولانا از طرف شهرداری تبدیل شد.
در تربیت غربی هم کوچه انجمن قرار دارد.
انتهای پیام/
تاریخچه خیابان تربیت تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار