کرونا گَزیده از ریسمان قرمز و نارنجی باید بترسد

1399/10/15 - 12:50 - کد خبر: 35270 نسخه چاپی

نصر: کاهش روند مبتلایان و فوتی های کرونا در آذربایجان‌شرقی، نشانه رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی از طرف مردم است، به طوری که فوتی های استان پس از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی به کمتر از یک هفتم و بستری ها به زیر ۶۰ درصد رسیده است.

به گزارش نصر، رعایت فاصله اجتماعی در شب یلدا، کاهش دورهمی های خانوادگی، مراسم های ازدواج و ترحیم در ماه های اخیر موجب شده است که شمار بستری های کرونا در آذربایجان شرقی از یکهزار و ۷۰۰ نفر به زیر ۶۰۰ نفر برسد، ضمن اینکه آمار فوتی ها نیز از بیش از ۷۰ نفر به متوسط ۱۰ نفر در روز رسیده است.
در واقع عزم ملی برای مقابله با کرونا موجب شد که وضعیت قرمز کرونایی آذربایجان شرقی پس از چند ماه تداوم، اکنون به هفت شهر نارنجی و ۱۴ شهر زرد از جمله کلان در شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز بهبود پیدا کند؛ البته این وضعیت بسیار شکننده است و کارشناسان بهداشت و درمان بر لزوم سخت گیری شهروندان در رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای تداوم این وضعیت و جلوگیری از اوج گیری دوباره بیماری کویید ۱۹ تاکید دارند.
البته نباید از نظر دور داشت که بنا بر اعلام نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، همچنان امکان اوج گیری کرونا در ماه های باقی مانده زمستان بسیار است و مردم و مسوولان تا رسیدن واکسن باید مراقبت ها و هشدارهای پزشکی از جمله استفاده از ماسک را بسیار جدی بگیرند تا این ویروس هزار چهره، فرصت نمایش چهره جدیدی از خود را نداشته باشد. 
مردم و مسوولان باید بدانند که کار تمام نشده و همچنان باید مثل روزهای گذشته با حساسیت با کرونا مقابله کنیم و پیشگیری های لازم را داشته باشیم تا به قول معروف از یک سوراخ چند بار گزیده نشویم. 
اظهارات مسوولان بهداشت و درمان آذربایجان شرقی نشان می دهد که وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تا حد زیادی مدیریت و مهار شده است، به گونه ای که نگرانی و دغدغه مسوولان از پر شدن ظرفیت همه تخت های بیمارستانی اکنون رفع شده است. 
موفقیت نسبی در مدیریت بیماری کویید ۱۹ در آذربایجان شرقی، بار کادر بهداشت و درمان را تا حدودی سبک کرده است، به گونه ای که هم اکنون میزان مراجعین اورژانس و بخش های بستری بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است. 
با این وجود، کارشناسان تاکید می کنند که تداوم موفقیت در بهبود وضعیت رنگی آذربایجان شرقی از نظر شیوع کرونا، اجتناب از هر گونه اهمال با هر استدلالی است و مسوولان نباید به خود و دیگران اجازه هر گونه دورهمی و اجتماعی احتمالی را بدهند تا بتوان به ریشه کنی این بیماری مرگبار پس از دسرتسی به واکسن امیدوار بود.
دکتر سیمین خیاط زاده مدیر کارگروه بیماری های واگیر آذربایجان‌شرقی

تعداد بستری های روزانه آذربایجان شرقی به زیر ۹۰ نفر در روز رسیده است 
مدیر کارگروه بیماری های واگیر آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه شهر قرمزی از نظر شیوع کرونا در استان وجود ندارد، گفت: اما شرایط کرونایی ما بسیار شکننده است.
سیمین خیاط زاده با تاکید بر ضرورت تداوم رعایت اصول بهداشتی برای کاهش شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تعداد بستری های روزانه استان به زیر ۹۰ نفر در روز رسیده که آمار خوبی است اما در صورت عدم رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی بلافاصله کرونا شیوع خواهد یافت و مردم باید ترس از این موضوع را داشته باشند.  
وی همچنین با بیان اینکه شهرهای قرمز در استان تبدیل به نارنجی شده اند و نارنجی ها نیز زرد شده اند که تعداد آنها ۹ شهرستان است، گفت: اکنون یک سوم از نمونه برداری‌ها مثبت می‌شود، در حالیکه قبلا یک دوم و بیشتر از آن، مثبت می‌شد.اکنون یک سوم از نمونه برداری‌ها مثبت می‌شود، در حالیکه قبلا یک دوم و بیشتر از آن، مثبت می‌شد.
خیاط‌زاده تاکید کرد: با دورهمی‌های شب‌های طولانی زمستان، مشکلات بعدی دامن‌گیرمان شده و شاهد پیک بعدی و افزایش موارد و بالا رفتن مجدد آمار و موارد بدحال خواهیم بود.
 وی در سخنانش بر ضرورت خودداری از دورهمی‌های فامیلی، حتی با خواهر و برادر و اعضای نزدیک فامیل و خانواده برای کنترل بیماری تاکید کرد.

تعداد بستری ها در آذربایجان‌شرقی از حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر به ۵۶۰ نفر کاهش یافت
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: خریدهای شب عید از تهدیدات جدید شیوع کرونا است که مردم باید از حالا مراقب تجمع و شلوغ های خریدهای شب عید باشند تا عید سیاهی را نداشته باشیم و برعکس وضعیت به حالت سفید برسد. 
دکتر محمد حسین صومی تاکید کرد: همچنان شرایط خطرناک و شکننده است و هر زمان امکان بازگشت شرایط به حالت قرمز وجود داردهمچنان شرایط خطرناک و شکننده است و هر زمان امکان بازگشت شرایط به حالت قرمز وجود دارد. 
وی همچنین اظهار کرد: با اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، مجموع تعداد بستری ها در آذربایجان‌شرقی از حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر به ۵۶۰ نفر کاهش یافت.
صومی با اشاره به اینکه از این تعداد ۸۰ نفر زیر تهویه مکانیکی هستند، افزود: براساس آمار روز گذشته ۹۷ بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان های استان ترخیص و ۸۱ نفر نیز بستری شدند.
وی اظهار کرد: این آمار نشان دهنده کاهش میزان ویروس است ولی نباید عادی انگاری کنیم و باید اقدامات پیشگیرانه همچنان به شدت ادامه یابد.
صومی در خصوص اجرای طرح بسیج محله محور نیز گفت: شناسایی بیماران کرونایی و اطرافیان، قرنطینه خانگی و معکوس، درمان خانگی و تامین نیازهای بیماران کرونایی و سالمندان از محورهای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است.
وی با بیان اینکه باید همت کنیم تا ریشه کرونا را در آذربایجان شرقی با این طرح و مشارکت بسیج و سپاه بخشکانیم، افزود: بر اساس طرح حاج قاسم سلیمانی، بسیجیان در قالب گروه‌های معین دانشگاه علوم پزشکی را در کنترل و درمان بیماری کرونا و بیماران کرونایی همراهی خواهند کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: اطلاعات افراد مثبت پس از شناسایی توسط مراقب سلامت به بسیج ارایه می شود تا افرادی را که با بیمار در ارتباط بودند، پیدا و رصد کنند.
وی ادامه داد: در این طرح هر بسیجی موظف است حداقل ۱۰ نفر از اطرافیان فرد بیمار را شناسایی و رصد کند.

حدود ۱۴ درصد از افراد پرخطر در آذربایجان شرقی قرنطینه معکوس شده اند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به انجام تست رپید (سریع) کرونا گفت: با انجام این تست در عرض ۲۰ دقیقه، منفی یا مثبت بودن ابتلای فرد مشخص می شود و اگر نیاز باشد در داخل منزل تحت مراقبت قرار گرفته و در صورت لزوم برای حضور در مراکز بهداشت و یا انتقال به بیمارستان، از طریق همین مجموعه اقدام خواهد شد.
عباسعلی درستی افزود: از افراد پرخطر در  درب منزل تست انجام می شود که در حدود ۱۴ درصد از افراد پرخطر در استان قرنطینه معکوس شده اند.
وی ادامه داد: در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، اقدامات فنی همچون ویزیت، نمونه گیری، تست و نوشتن نسخه توسط کادر مراکز بهداشت انجام می گیرد و کارهای غیرفنی همچون رصد و شناسایی برعهده بسیج می باشد.در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، اقدامات فنی همچون ویزیت، نمونه گیری، تست و نوشتن نسخه توسط کادر مراکز بهداشت انجام می گیرد و کارهای غیرفنی همچون رصد و شناسایی برعهده بسیج می باشد.

طرح شهید قاسم سلیمانی با مشارکت مردمی درحال اجراست
معاون هماهنگ کننده فرمانده سپاه عاشورا گفت: بسیجیان در سال های گذشته در هر عرصه ای که نیاز بوده، حضور داشته و کارنامه ای درخشان از خود به جای گذاشته اند و اینک با طرح شهید سلیمانی و در جهادی دیگر وارد کارزار شده اندبسیجیان در سال های گذشته در هر عرصه ای که نیاز بوده، حضور داشته و کارنامه ای درخشان از خود به جای گذاشته اند و اینک با طرح شهید سلیمانی و در جهادی دیگر وارد کارزار شده اند.
سرهنگ الیاس گل محمدزاده افزود: طرح شهید قاسم سلیمانی با مشارکت مردمی درحال اجراست و توان بسیج، خانه ها و شبکه های بهداشت برای اجرای آن به خدمت گرفته شده است.

بیماران کرونایی بیمارستان امام رضا تبریز نزدیک ۷۰ درصد کاهش داشت
رییس بیمارستان امام‌رضا(ع) تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش یک هفتمی بیماران کرونایی بستری شده در این بیمارستان گفت: مردم خریدهای خود به خصوص مربوط به خرید عید را برای سال آینده موکول کنند تا دوباره شاهد اوج بیماری کرونا نباشیم، مردم همچنان احتیاط خود را از دست ندهند و به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکی پایبند باشندتا کرونا شدت مجدد نگیرد.
مسعود فقیه دینوری در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: آمار مراجعان در ۲هفته گذشته به اورژانس بیمارستان امام رضا تبریز ۵۰درصد کاهش یافته است. 
وی افزود: بر این اساس در همین مدت تعداد فوتی ها نیز کاهش محسوسی یافته است، کاهش بستری و فوت بیماران کرونایی حاصل رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف مردم است که باید استمرار یابد در غیر این صورت شاهد شیوع و اوج مجدد بیماری خواهیم بود. 

هفت شهرستان آذربایجان شرقی در وضعیت نارنجی هستند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه محدودیت‌های شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در تمام شهرهای زرد و نارنجی اعمال می‌شود، گفت: در استان هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۴ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارد.
علیار راستگو اظهار کرد: شهرستان‌های آذرشهر، میانه، مراغه، جلفا، اهر، سراب و عجب‌شیر هفت شهرستانی هستند که در وضعیت نارنجی قرار دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه شهرستان عجب‌شیر از وضعیت زرد به نارنجی تبدیل شده است که ضروری است در این شهرستان اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و وضعیت شهرستان جلفا نیز همچنان در حالت نارنجی باقی مانده است.شهرستان عجب‌شیر از وضعیت زرد به نارنجی تبدیل شده است که ضروری است در این شهرستان اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و وضعیت شهرستان جلفا نیز همچنان در حالت نارنجی باقی مانده است.
راستگو گفت: محدودیت تردد بین شهری برای شهرستان‌های با وضعیت زرد نداریم ولی در شهرستان‌ها با وضعیت نارنجی محدودیت‌های تردد بین شهری اعمال می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه باید از تجمعات غیر ضروری جلوگیری کرد، افزود: در برخی شهرستان‌ها گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری برخی مراسم‌ها همچون مجالس ترحیم ارائه می‌شود که فرمانداران باید به جد به این موضوع ورود کنند.
انتهای پیام/
کرونا گَزیده از ریسمان قرمز و نارنجی باید بترسد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار