نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

شیخ محمد خیابانی یک چهره مجاهد و روحانی بود

1399/10/14 - 17:40 - کد خبر: 35222 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: عده ای با تحریف تاریخ در تلاش هستند عنوان شیخ و روحانی از نام عالم مبارز شیخ محمد خیابانی حذف شود، اما باید بدانیم شهید خیابانی یک چهره مجاهد و روحانی بود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در جلسه کمیته روحانیت ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شیخ شهید محمد خیابانی، با بیان این‌که در مسیر مبارزه بی امان با طاغوت، همیشه یک چهره روحانی هدایت گر مردم بوده است، گفت: خیابانی در هر شرایطی مطابق‌ با نیاز انقلاب‌، روش‌هایی‌ برای تحقق اهداف ملت‌ مسلمان به کار می‌گرفت؛ یک زمان با زبان گویا و ایـراد خـطابه‌ها و نطق‌های آتشین و گاهی به دوش کشیدن‌ اسلحه و زمانی با اعتراض و استقامت شکست‌ ناپذیر، در مسیر مبارزه با استبداد گام برمی‌داشت.
وی، شیخ محمد خیابانی را عالم فقه، اصول‌، هیات، نجوم عنوان کرد و گفت: شیخ شهید خیابانی در صف اول مبارزه و همپای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و از جمله کارهای‌ مهم که در تـبریز انجام داد، خـلع محمد علی میرزا از مقام‌ سلطنت بود.
وی گفت: پس از استقرار مشروطه، شیخ محمد خیابانی به‌ نمایندگی از طرف مردم تبریز وارد مجلس شورای‌ ملی شد که در دوره اول و دوم‌ نمایندگان مجلس‌ استعمار روس و انگلیس را قطع‌ کردند.
حجت الاسلام آل هاشم، قرارداد ننگین روس و انگلیس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این قرارداد، ایران به سه منطقه شمال برای روس، جنوب به‌ انگلیس و مرکز بی طرف تقسیم می‌شد که نمایندگان مبارز مجلس ملی از جمله شیخ محمد خیابانی آن را لغو کردند و بـه خاطر الغـای آن، استعمار با دست محمدعلی میرزا مجلس را به تـوپ بـست تا امور مملکتی راکد بماند.
وی ادامه داد: مردم که‌ سال‌های‌ پرتجربه‌ مبارزه تنباکو و مشروطه را پشت سر گذاشته بودند، بـه ایـن‌ سـادگی‌ از پای ننشستند، و مبارزه را تا فرار محمدعلی‌ میرزا و پناهندگی او به تـزار روس ادامه‌ دادند.
وی با بیان این‌که بعد از این حادثه مسئله اولتیماتوم مطرح می‌شود، گفت: استعمار انگلیس و روس امتیازهای‌ خفت‌باری از ملت ایران طـلب مـی‌کند اما به محض دریافت خـبر، مـردم به‌ خیابان می‌ریزند، 300‌ نفر زن به مجلس می‌روند و نمایندگان را تهدید می‌کنند که در صورت تـسلیم،‌ هـمان جا بـچه‌های‌ خودشان‌ را می‌کشند.
امام جمعه تبریز با بیان این‌که شیخ محمد خیابانی فرزند راستین اسلام و تبار سرور آزادگان امام حسین (ع) بود، گفت: نطق‌های آتشین این عالم مجاهد و مبارز، فراموش شدنی نیست و برای احیای جایگاه علمی، دینی و مبارزاتی این شهید والامقام، برگزاری همایش‌ها بزرگداشت بسیار ارزشمند و ضروری است.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی رئیس ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی نیز در این نشست با تاکید بر بازخوانی اندیشه‌های شیخ شهید خیابانی، گفت: ابعاد وجودی شهید خیابانی گسترده است و جای تامل زیادی دارد؛ به طوری که این عالم مجاهد، ۱۰۰ سال پیش، صاحب یک روزنامه بوده و فعالیت‌های درون مرزی و برون مرزی در حوزه قفقاز داشته است.
به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام یافته برای برگزاری بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، گفت: وکالت مردم در دو دوره مجلس شورای ملی و مبارزه با استعمار و استبداد از ویژگی‌های شخصیتی این روحانی مبارز بوده است.
انتهای پیام/
 شیخ محمد خیابانی یک چهره مجاهد و روحانی بود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار