خبر/

از حذف خودیاری ها تا درگیری لفظی دو عضو شورای تبریز

1399/10/14 - 17:00 - کد خبر: 35217 نسخه چاپی

نصر: دویست و شانزدهمین جلسه‌ی رسمی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز یکشنبه ۱۴ دی ، با حضور رئیس، اعضای شورا و شهردار تبریز در عمارت ساعت تبریز، برگزار شد.

به گزارش نصر، شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز، در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به سالگرد شهادت سردار دلاور اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: حاج قاسم‌سلیمانی با شجاعت مثال زدنی همواره در میدان های جنگ حاضر شده و زندگی خود را فدای انقلاب و اسلام کرد.
وی ادامه داد: این شهید بزرگوار سرافرازانه به شهادت رسید و شهادت این سردار بزرگ الگویی برای جوانان است.
وی همچنین ضمن تسلیت رحلت آیت الله مصباح یزدی گفت: این عالم بزرگوار نیز همیشه حامی انقلاب و اسلام بوده است.

شورا و شهرداری کمک نقدی به آستان قدس نداشته است
دبیری در ادامه با اشاره به مصوبه شورا در خصوص آستان قدس رضوی نیز بیان کرد: این موسسه در تمامی شهرها بنا بر دستور رهبر انقلاب برای کمک به مستضعفین جامعه دفتر تشکیل داده است و در  آذربایجان شرقی نیز در قالب اقدامات متنوع نزدیک۱۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده که تهیه بیش از ۴۰۰ جهیزیه در استان برای نو عروسان، پخت نان، خرید تبلت برای دانش آموزان، توزیع بسته‌های کمک معیشتی، اعزام ۳۰ هزار نفر زائر اولی به مشهد مقدس و ویزیت رایگان به مستمندان از جمله این اقدامات است.
وی با تاکید بر اینکه شورا و شهرداری کمک نقدی به آستان قدس نداشته است ادامه داد: فقط یک ساختمان که در مسیرطرح قرار دارد به صورت موقت و تا زمان اجرای طرح در اختیار آستان قدس رضوی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: آستان قدس رضوی به دلیل امانت داری از بیت المال نمی‌تواند از نذورات‌ مردم برای خرید ساختمان هزینه‌ کند و به همین منظور بصورت موقت در این ساختمان اسکان یافته و برای کمک به مستمندان اقدام خواهد کرد.
رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به مشکلات پرداخت حقوق کارکنان شهرداری نیز خاطرنشان کرد: شهرداری باید برای پرداخت به موقع حقوق ها اقدام کند. راهکار هایی برای اصلاح وضعیت فعلی وجود دارد و در بخش خصوصی نیز این‌ کارها بدون مشکل انجام می‌شود.
دستور اول جلسه این هفته به «لایحه شهرداری تبریز درخصوص بررسی متمم و اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۸شهرداری تبریز شامل مناطق، مرکز،سازمان ها و شرکت های وابسته» اختصاص داشت.
محمد باقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای سهر تبریز گفت: لایحه بودجه شهرداری باید در دی ماه ارائه شود که در ۲۷ یا  ۲۸ ماه ارائه‌ی شورا می‌شود. 
وی با اشاره به تصویب شورا در جلسه قبل در خصوص جابجایی بیش از ۱۰ درصد، خاطرنشان کرد: متمم بودجه که به معنای تغییر سقف بودجه و هزینه ها است، مربوط به سال جاری است که باید تا پایان سال ارائه شود و تفریغ‌ بودجه هم باید تا اردیبهشت سال آینده ارائه شود تا عملکرد شهرداری مشخص‌ شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز اضافه کرد: اینکه در جلسات پیش بینی کنیم که مثلا در سال ۹۸ چه اتفاقی رخ خواهد داد، کار درستی نیست و از نظر فنی غیر قابل بررسی است. شورا ابتدا باید کلیات را تصویب کرده سپس به جزئیات بپردازد.
فرج محمد قلی‌زاده، عضو شورای شهر نیز در ادامه گفت: واقعا خنده دار است امروز که سال ۹۹ درحال اتمام‌ است‌، بخواهیم‌ برای سال ۹۸ بودجه‌ تصویب‌ کنیم. پیشنهاد می‌کنم بودجه‌ سال‌ ۱۴۰۰‌ را نیز تصویب  نکنیم‌ تا مدیران‌ هرگونه‌ دوست‌ دارند، اجرا  کنند و ما سپس متمم‌ آن را تصویب کنیم.
وی اضافه کرد: تصویب یا عدم‌تصویب متمم الزام قانونی ندارد و نباید اصرار کنیم که این کار تمسخر آمیز انجام‌شود. ما نمی‌توانیم برای سال گذشته بودجه تصویب کنیم.در سطح کشور به ما خواهند خندید که شهرداری تبریز برای سال گذشته بودجه تعیین کرده است.
در ادامه دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: متمم بودجه در زمان خود به شورا ارسال شد اما برای اینکه خواستیم به صورت کامل بررسی شود تصویب آن به امروز  کشیده شده است و بهتر است که این در خصوص موضوعات توضیح داده شود چراکه شهرداری پروژه‌هایی را اجرا کرده و ما باید از جزئیات آن مطلع باشیم.
غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص اظهار کرد: شهرداری ادعا می‌کند که بودجه ارائه شده باید در موقع  بررسی شود. در حالیکه تاکنون ۱۰۰ پروژه به میزان ۱۸۱ میلیارد تومان انجام نشده و ۷ پروژه اضافه شده نیز به مبلغ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان باید بررسی شود.
وی تاکید کرد: وقتی شورا تصمیم بر اجرای یک پروژه می‌گیرد باید معلوم شود چه کسی برای عدم اجرای آن تصمیم می‌گیرد.
دبیری نیز در ادامه گفت: عمده افزایش بودجه در شهرداری مربوط به خرید تجهیزات برای تکمیل خط یک مترو تبریز بوده است که با مجوز شورای شهر انجام شده است و نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان است و ما بقی آن نیز در زمینه‌هایی هزینه شده که از شورا مجوز گرفته‌اند و تمامی آنها شفاف است.
بهشتی گفت: شهرداری باید بجای توجیه، بابت تاخیر در ارسال متمم بودجه عذرخواهی کند. من پیشنهاد می‌دهم متمم را بررسی نکنیم بلکه تفریغ بودجه را مورد بررسی قرار دهیم.
دبیری در پاسخ به بهشتی گفت: اگر نمی‌خواستیم متمم را بررسی کنیم از اول نباید آن را بررسی می‌کردیم.
قلی‌زاده نیز گفت: اینکه بگوییم  حسابرسی ۸ سال قبل بررسی شده است پس متمم بودجه سال ۹۸ نیز می‌تواند امروز بررسی شود اشتباه است و این کار نیز ضعف همکاران گذشته بوده است.
وی ادامه داد: در متمم ارائه شده ۱۲۰ پروژه کنار گذاشته شده است . اگر اینگونه است وجود شورا دیگر معنی نخواهد داشت. توجه داشته باشیم که تنها می‌توان۱۰ درصد از داخل پروژه های عمرانی را جابجا کرد نه اینکه در کل بودجه تغییر ایجاد شود .
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم متمم کنار گذاشته شود و همانگونه که می‌گوییم تصویب متمم اجباری نیست پس آن را تصویب نکنیم.
دبیری گفت: متمم با اینکه ایراد شکلی دارد و به موقع ارائه نشده اما مطرح شدن آن مهم  است و باعث می‌شود جزئیات برای شورای شهر شفاف شود.
مسعودی ریحان نیز اشاره کرد: امروز که ۲۶۰۰ میلیارد تومان به قطار شهری تزریق شده فردا باید پاسخگوی عملکرد آن نیز بود.
وی ادامه داد: ۷۹۰ میلیارد تومان وام‌ اخذ شده در بانک گذاشته شده و برای آن سود پرداخت می‌کنیم.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: بودجه ما اضافه نشده بلکه قرض‌های ما افزایش یافته و عملکرد بودجه نیز کاهش یافته است.
عبداله تقی‌پور دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: با عدم تصویب متمم در بحث تفریغ بودجه با مشکل روبرو می‌شویم. تغییراتی که انجام شده قابل توجه است و تناقضات موجود مهم است، ما می‌خواهیم لااقل مشکل شهرداری را حل کنیم. پیشنهاد می‌دهم که کمیسیون ها عملکرد شهرداری را بررسی کنند تا مشکل حل شود.
دبیری در ادامه گفت: امروز که متمم را بررسی کرده‌ایم و برای آن زمان صرف شده است بهتر است جزییات آن را نیز بررسی کنیم تا شفاف سازی شود. به جهت شفاف سازی موارد و توضیحات بیشتر متمم بودجه به کمیسیون ها ارجاع داده شود.
در نهایت متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری تبریز برای بررسی بیشتر به کمیسیون ها ارجاع داده شد و در جلسات آتی در صحن شورا بررسی خواهد شد.
در ادامه لایحه یک فوریتی شهرداری تبریز در خصوص «افزایش ضریب نرخ جدول شماره پنج و تبصره یک ماده ۱۰ به دلیل جبران و تامین منابع مالی پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری و از طرفی به عنوان عامل بازدارنده و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر در قالب اعتبارات مصوبه سال جاری» بررسی شد.
دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: مناطق مختلف شهرداری در زمینه خودیاری سلیقه‌ای عمل می‌کنند و این موجب به وجود آمدن مشکلات متعددی می‌شود. لذا برای ساماندهی خودیاری و جلوگیری از بروز مشکل جدولی برای یکسان سازی در نظر گرفته شده است که موجب شفاف سازی بیشتر خواهد شد.
قلی‌زاده نیز در این خصوص اظهار کرد: قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. ضابطه مند کردن خودیاری اقدامی مناسب است و از سلیقه گرایی جلوگیری می‌کند. باید در خصوص جزئیات آن دقت کنیم تا بتواند مثبت باشد.
فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای سهر تبریز نیز ضمن قدردانی از همدردی کنندگان در خصمص فوت برادرش، اظهار کرد: دوره چهارم شورا به این افتخار می‌کرد که کمیسیون توافقات را جمع آوری کرد. باید از شهرهای دیگر درس بگیریم و به سمت پایبندی به ضابطه‌ ها حرکت کنیم.
مسعودی ریحان نیز گفت: اینکه منابع شهرداری را تامین کنیم اقدام شایسته‌ای است‌. اما امروز می‌خواهیم ‌یک اقدام غیر قانونی را قانونی کنیم. تا دیروز مناطق از اخذ خودیاری می‌ترسیدند اما امروز ما این کار را رسمی می‌کنیم.
وی ادامه داد: تراکم فروشی، فروش حق مردم است و ما با تراکم فروشی موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوای می‌شویم و اگر این‌کار را انجام ‌دهیم خلاف است و مراجع قانونی نیز باید با آن مخالفت کنند.
مسعودی ریحان اضافه کرد: در یک سال نمی‌توانیم دو بودجه تصویب کنیم که این موضوع درست نیست و اگر چنین موضوعی را می‌خواهیم بررسی کنیم، باید در تعرفه سال آینده بررسی شود.چنین اقدامی از شورای پنجم که به دنبال شفافیت و کاهش تراکم فروشی‌ بود بعید است.
سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اینکه میگوییم بد قانونی بهتر از بی قانونی است کاملا درست است. نبود ضوابط موجب ایجاد استرس در مدیران و تلف شدن وقت شورا می‌شود. تا به امروز اگر اقدام به قلع و قمع کرده ایم‌ در راستای حق شهروندان بوده است.
وی ادامه داد: امروز شهرداری تسکین دهنده مشکلات مردم است و این پول ها از مناطق برخوردار گرفته و در مناطق کم برخوردار هزینه خواهد شد که بسیاری از مشکلات در زمینه عدم شفافیت از بین خواهد رفت.
محرم محمدزاده دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: مدام در خصوص خودیاری ها تذکر می‌دهیم که غیر قانونی است. شهروندان مراجعه می‌کنند که برای حل مشکل و دور زدن قانون به افرادی رشوه می دهند تا با استفاده از روابط خود هزینه‌های خلاف بر پروانه را کاهش دهند.
وی ادامه داد: این کار خلاف است اما اینکه برخی ها برای انجام ‌آن رشوه پرداخت میکنند بهتر است که خودیاری را ضابطه مند کنیم تا رشوه از بین رفته و دلال ها بیکار شوند و منابعی برای شهرداری ایجاد شود تا در مناطق محروم هزینه شود.
قلی زاده در ادامه همچنین گفت: در برخی صحبت ها اینگونه القا شد که می‌خواهیم‌ یک کار غیر قانونی را قانونی کنیم. این برداشت اشتباه است. ما همواره مخالف تراکم فروشی بوده و هستیم و تراکم فروشی اقدامی غیر قانونی است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: ما با تصویب ضابطه برای خودیاری از عدم شفافیت و دور زدن قانون جلوگیری می‌شود.
محمدزاده نیز گفت: ضوابطی تعیین شود که اینگونه نباشد که تصویب ضوابط خودیاری موجب افزایش مبالغ رشوه شود.
تقی‌پور هم اضافه کرد: اینکه برای خودیاری ضوابط تعیین شود موجب جریمه شدن‌ افراد قانون مند خواهد شد اما دور زنندگان قانون در کمیسیون ها مجوز دریافت خواهند کرد.
دبیری در ادامه اظهار کرد: ما برای کمیسیون های ماده ۱۰۰ و ماده ۵ قانون ضوابط داریم اما برای خودیاری ضوابطی نداشتیم که می‌خواهیم این کار را ضابطه مند کنیم.
وی گفت: این خواسته خود افراد است که به سمت توافق می‌روند و ما می‌خواهیم این موضوع را قانونی کنیم
مسعودی ریحان نیز اظهار کرد: خودیاری و تراکم فروشی عیر قانونی است و ما با این مصوبه آن هارا قانونی کرده و به افرادی که پول دارند و می‌توانند تراکم اضافه داشته باشند، کمک می‌کنیم تا قانون را دور زده موجب ترافیک و آلودگی هوا شوند.
دبیری با بیان اینکه شاهد هستیم مناطق در تحقق درآمد ها سستی می‌کنند گفت: باید در افزایش درآمد های شهرداری به شهروندان کم برخوردار توجه شود تا دچار مشکل نشوند.
بهشتی نیز بیان کرد: شهرداری یک نهاد درآمد -هزینه است. ۸ هزار میلیارد تومان اوراق برای شهرداری ها در نظر گرفته شده که باید از این محل نیز استفاده کنیم و اگر نرخ افزایش مطابق نرخ تورم باشد، گویا افزایش رخ نداده است.
در نهایت با افزایش ضرایب ستون سوم و چهارم جدول شماره پنج  این لایحه مخالفت شد.
در مورد ساختمان های مسکونی که با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی امکان احداث طبقه مازاد وجود داشته باشد ضرایب افزایش یافته و اخذ هرگونه مبلغی تحت عنوان خودیاری برای اینگونه پرونده ها ممنوع  شد.
در ادامه مسعودی ریحان در سخنان میان دستور گفت: در روزهایی که سالگرد شهادت سردار سلیمانی است باید گفت این شهادت موجب ایجاد اتحاد میان اقشار مختلف جامعه شده است و هرسال این زمان موجب تجدید بیعت با امام و رهبری خواهد بود.
وی در ادامه سال جدید میلادی را به شهروندان مسیحی تبریز تبریک گفته و افزود: ۱۰‌دی سالگرد شهادت ثقه‌ الاسلام تبریزی به همراه ۷ تن از مجاهدان آذربایجانی  است که یاد ایشان را گرامی داشته و از اقدامات مدیر عامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری در ایجاد المان‌ وی در محل شهادت این شهید قدردانی می‌کنیم.
مسعودی ریحان با اشاره به ساماندهی مزار میرزا آقا فرشی از شخصیت های مشروطه خواه تبریزی نیز گفت: از مدیر عامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز به جهت ساماندهی مزار  میزا آقا فرشی قدردانی می کنم.
وی خاطرنشان کرد: هنوز حقوق بخشی از کارکنان شهرداری پرداخت نشده است و لباسهایی که هرساله به کارگران اختصاص می‌یافت، داده نشده است.
وی اضافه کرد: در خصوص حذف پروژه های مصوب شورای شهر از بودجه مصوب شورا تذکر می‌دهیم و لازم است شهرداری دلایل عدم اجرای این پروژه‌ ها را اعلام کند. از شهردار تبریز در خصوص نصب تندیس و سردیس‌ های افراد شاخص آذربایجان در مناطق مختلف شهر تقدیر و قدردانی می‌کنیم که اقدامات فرهنگی است که شهروندان خواهان انجام ‌این‌ کارها بودند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: برابر ماده ۶ آیین نامه شورای شهر تبریز خواستار تحقیق و تفحص از قطار شهری  تبریز شده بودم اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. اگر قرار است این تحقیق و تفحص انجام‌ نشود برای شورا و شهرداری مناسب نخواهد بود.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: از شهرداری می‌خواهیم گزارش عمرانی ۳ سال گذشته که هزینه آنها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است ارائه شود.
مسعودی ریحان تاکید کرد: شهرداری تعداد خانه‌های قدیمی تملک شده در ۳ سال گذشته را ارائه کند و تکلیف خانه‌های تملک شده نیز مشخص شود.
وی با بیان اینکه در آینده در خصوص اتفاقاتی که در شهر می‌افتد از ما سوال خواهند کرد اضافه کرد: یک سال از نامه نوشته شده برای رئیس شورا و شهرداری در خصوص گزارش پروژه‌های سرمایه گذاری گذشته است اما هنوز گزارشی ارائه نشده است.
وی اظهار کرد: امروز که وقت داریم‌ خودمان از خودمان سوال کنیم تا وقتی مردم از ما سوال کردند، جوابی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این وانفسای کرونا آب و هوای تبریز بدترین کیفیت را دارد. آیا از خودمان پرسیده‌ایم چرا هوا آلوده است؟ آیا پرسیده‌ایم ‌قطار شهری چه مقدار در کاهش ترافیک و آلودگی هوای تبریز تاثیر داشته است؟ آیا از خودمان پرسیده‌ایم‌ چه تعداد از اتوبوس های شهری تبریز فرسوده هستند و چرا راه حلی برای به روز آوری این سیستم انجام ‌نشده است‌؟
مسعودی ریحان متذکر شد: با پولی که برای مترو هزینه شده می‌توانستیم برای هر کوچه یک اتوبوس خریداری کنیم تا وضعیت اینگونه نباشد.
وی اشاره کرد: در خصوص اجرای بازارچه‌های محلی که بر اجرای آن اصرار داشتیم آیا مشخص شده که چرا اجرا نشده است.در خصوص وضعیت مالی در شورای پنجم ۹۰ الی ۱۰۰ درصد بودجه شهرداری تحقق یافته و وضعیت مالی خوب است.
مسعودی ریحان اضافه کرد: از شهردار و مسئولان زیربط‌ می‌خواهیم تمهیدات لازم‌را برای مقابله با سرما و بارش برف در نظر بگیرند.
محمدحسن اسوتچی نیز در این جلسه گفت: هفته قبل قرار بود که شهردار پاسخگوی پرداخت حقوق کارکنان باشد اما متاسفانه پاسخگو نبود. خودِ شهردار این نامه را زده است. من هم پیگیر حقوق کل کارکنان شهرداری هستم نه فقط حقوق کارگران.
محمدزاده در واکنش به صحبت های اسوتچی گفت: ما از قبل تر شما پیگیر حقوق کارکنان شهرداری بودیم لزومی ندارد هر هفته وقت شورا را با این تذکرات بگیرید. حرف ما و شما یکی است و همه پیگیر مطالبات کارکنان شهرداری هستیم.
این صحبت های محمدزاده موجب اعتراض شدید اسوتچی قرار گرفت که در نهایت بعد از درگیری لفظی شدید اسوتچی و محرم محمدزاده در صحن شورا وضعیت جسمانی اسوتچی با مشکل روبرو شد و او با کمک اعضای شورا از صحن علنی خارج شد.
دبیری نیز گفت: خواسته شورای شهر این است شهرداری زمانی برای پرداخت حقوق ها تعیین شود و در این زمان حقوق ها پرداخت شود.
انتهای پیام/
از حذف خودیاری ها تا درگیری لفظی دو عضو شورای تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  شهروند تبریز   3 سالها پیش  

ساغول نصر نیوز عکس صحن شورا دی ولی اعضاء آیری جلسه دی .
پژوهشیار