بیگی در گفت و گو با نصر:

کارکرد شورای نگهبان این دوره سنجیده تر از گذشته خواهد بود/ حضور گزینه هایی همچون "اکبر اعلمی" فضا را برای معامله گران تنگ می کند

1398/07/11 - 09:48 - کد خبر: 3519 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی می شود کارکرد شورای نگهبان با توجه به شرایط کشور این دوره سنجیده تر از گذشته خواهد بود.

به گزارش نصر، "احمد علیرضا بیگی" امروز در گفت و گو با خبرنگار نصر با تحلیل انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی افزود: هرچقدر که رو به جلو پیش می رویم کارکرد احزاب بیشتر در کشورمان خودنمایی می کند. ما در کشور شاهد آن هستیم که یک جریان سیاسی شعار " تَکرار " می دهد و مورد اعتماد مردم قرار می گیرد و اکثریت کرسی های شورای شهر و مجلس را عهده دار می شود؛ اما چندان این احزاب دارای قوام نیستند و به راحتی با نقد کارکردها؛ مردم از این جریان ها دل زده شده به سوی افراد دیگری روی می آورند که قابل اعتمادتر هستند. عملا در شرایط کنونی کشور یک جبهه یا جریان سیاسی حاضر نیست کارکردها آن جریان را عهده دار شود.اگر هم گیریم احساس مسئولیت نماید با یک عذر خواهی ساده مسئله را خاتمه می دهد و از مردم عذر خواهی می کند که ما این افراد را به شما معرفی کردیم ولی این افراد گزینه های مناسبی برای این کارکرد نبوده اند و بدون پذیرش تبعات بعدی به همین اندازه عذرخواهی بسنده می کنند.

 وی ادامه داد: در واقع ما باید به سمت احزابی  پیش برویم که  خروجی گزینه هایشان که مسئولیت ها را عهده دار می شوند و پاسخگوی رفتارشان نیز باشند.طبیعی است وقتی یک حزبی در قدرت است و عملکردش مناسب نیست مردم به حزب دیگری روی می آورند و رای می دهند ؛ در واقع در این فاصله افراد قبلی رفته و خود را بازسازی کنند تا در دوره بعدی حضور یابد ولی فعلا در کشورمان این ساز و کارها وجود ندارد هر قدر هم تلاش شد این اتفاق نیافتاد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در واقع به سمتی می رویم که مردم سعی خواهند کرد به کسانی که خودشان باور دارند و می شناسند رای داده و در معرض انتخاب قرار دهند.

کارکرد متفاوت شورای نگهبان

این نماینده مجلس معتقد است به دلیل شرایط موجود کشور شورای نگهبان در این دوره از انتخابات سنجیده تر عمل خواهد کرد.

 

بیگی گفت: پیش بینی می کنیم کارکرد شورای نگهبان این دوره سنجیده تر از گذشته باشد. سلایق سیاسی خیلی کم مورد توجه و ارزیابی قرار خواهد گرفت. چرا که عمده موضوعاتی که پیش می آید این است که افراد پاکدستی لازم را ندارند یا اشرافیت لازم به موضوعات را ندارند و مجلس در مواقع حساس که باید ایفای نقش کند نمی تواند چنین کارکردی داشته باشد.

وی اضافه کرد: قطعا اقتضای شرایط موجود کشور این است که یک مقداری پذیرش "افراد تند" هم ایرادی نداشته باشد چرا که چنین افرادی اصالت و پیشینه لازم را دارند و بر روی مرام های خود پافشاری می کنند وگرنه نمایندگانی که نامه استیضاح را امضا می کنند و به راحتی با دریافت یک امتیاز حاضر هستند بر اعتبار سیاسی شان پشت کنند و معامله کنند حال می تواند این معامله یک امتیاز منطقه ای و محلی باشد و یا یک امتیاز شخصی! اعتبار سیاسی چنین افرادی آنقدر برایشان اهمیت ندارد که می آیند و معامله می کنند ؛ حتما باید افراد معتبر از جهت سیاسی در صحنه انتخابات حاضر شوند و در معرض انتخاب افراد قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار نصر که آیا افرادی با چنین ویژگی های در استان سراغ دارید که فکر می کنید شورای نگهبان فرصت حضور در رقابت انتخابات مجلس را خواهد داد؛ اظهار داشت: بله گزینه های متعددی در سطح ملی و استانی وجود دارند به عنوان مثال در خصوص آقای "اکبر اعلمی" البته نمی خواهم ایشان را از لحاظ سیاسی تایید یا رد کنم و یا ادبیاتی که استفاده می کنند را  بگویم صحیح است یا صحیح نیست چرا که من در این جایگاه نیستم. اساسا پذیرش چنین چهره هایی به دلیل پشتوانه ی سیاسی و سوابقی که دارند به مراتب از انتخاب افرادی که هیچ مرامی ندارند و صرفا یک حزب رفته و پشت آنها قرار گرفته و حمایت کرده و رای آورده اند و مقام نمایندگی مجلس را معامله کرده اند؛ بسیار مطلوب تر است. چرا که این فرد معامله گر نیست چون در بین مردم اعتبار خاص خود را  دارد و متاسفم برای کسانی که اعتبار سیاسی خود را که از مردم گرفته اند آن را در سبد دولت قرار می دهند و یک فرد می آید به جای دولت پاسخ من را در مناظره در دفاع از دولت می دهد!

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:  اگر به سابقه سیاسی اعلمی نگاه کنید با وجود اینکه گرایش سیاسی اش اصلاح طلبی است ولی هاشمی و بسیاری را مورد نقد قرار می دهد.

وی تاکید کرد: انتظاری که از شورای نگهبان داریم این است که فضا را برای چنین گزینه هایی بازتر کند.

بیگی در پاسخ به این سئوال خبرنگار نصر که فکر می کنید تغییراتی در ساختار شورای نگهبان اتفاق افتاده است که انتظار چنین تغییر نگرشی نسبت به ارزیابی های شورای نگهبان دارید اذعان داشت: رویکرد آقای رئیسی متفاوت است شما حقوقدانان گذشته شورای نگهبان را با حقوقدانان فعلی مقایسه ای کنید شرایط متفاوت شده است و فضای فعلی قابل مقایسه با سال های گذشته نیست.

انتخاب گزینه های جوان برای مجلس

وی در رابطه با انتخاب و جایگاه نمایندگان جوان  در انتخابات آتی  مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انتخاب جوانان در مجلس به شرطی امکانپذیر است  که اعمال این افراد  در حد شعار نباشد و عملکرشان مطلوب باشد چون جوان بودن کفایت لازم است ولی کافی نیست به  این صورت که شرط جوانی لازم و لحاظ می باشد ولی شرایط دیگرنیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا  تجربیاتی که در مجلس شورای اسلامی به دست می آید تقدم دارد به سن و ما باید به موضوع تجربه با درایت کافی بنگریم واحترام قائل شویم.

این نماینده مردم در بهارستان افزود: حال مخاطب سئوال  من با افرادی که چه در شورای شهر یا ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی که کاندیدا می شوند این است که حاضرند تبعات این توصیه ها و مسئولیت ها را بپذیرند؟ بالطبع طبق شواهد در این گونه موارد تنها با یک عذر خواهی فرصت های بی شماری از دست رفته است که این قابل قبول نیست.

 

حضور بیگی در انتخابات آتی مجلس

علیرضا بیگی در پاسخ به این سئوال خبرنگار نصر که در انتخابات آتی مجلس با چه رویکردی وارد گود رقابت های انتخاباتی خواهید شد، گفت: ظاهر و باطن  و رویکرد های   بنده کاملا مشخص است حال ممکن است در یک حزب همپوشانی ام بیشتر و در حزبی دیگر کمتر باشد ولی در بیان مواضع خویش هیچ نکته ای پوشیده نیست و کاملا موضع مشخص و صریحی دارم و خوشحالم تمام مواردی که اتخاذ کرده ام با گذشت زمان حتی با وجود مخالفت ها؛ گذر زمان  صحت و سقم آنها را اثبات کرده است.

وی در ادامه افزود: بنده  فارغ از مباحث و دسته بندی های اصولگرایی و اصلاح طلبی پیش می روم زیرا بسیاری از فاکتور ها ومعیار ها در خصوص  اصلاح طلبی واصول گرایی امروز دیگر تغییر کرده است هستند افرادی که با تابلوی اصلاح طلبی وارد گود انتخابات شده و رای آورده اند ولی هم اکنون چهره اصولگرایی به خود گرفته اند و بر عکس .

بیگی تاکید کرد: در شرایط کنونی کشور تنها چیزی که اهمیت دارد دو جریان  است که با یکدیگر در رقابتند؛ یک جریان غرب گرا و جریان دیگر مقابل غرب گرایی است و  تکیه بر توانایی و قدرت نرم ملت را گزینه اساسی انتخاب کرده است ،  هم اکنون با توجه به رویدادهای بین المللی که طی سال های اخیر نیز مشاهده کردیم در کشور ما جریان غرب گرا هیچگونه جایگاهی ندارد زیرا  اعتماد سازی برای غرب توجیحی ندارد ؛ در حقیقت کشور ما در حال حاضر در تحریم به سر می برد  و این  صرفا بستگی به اراده ملت دارد که این تحریم هارا بی اثر نمایند و ملت ما باید روی پای خویش بایستد؛ همانند  چین و روسیه که با وجود تحریم ها توانسته اند شرایطی محیا کنند که  تحریم تأثیری بر روند زندگی مردم کشورشان نداشته باشد.

بیگی خاطر نشان کرد:ما با قابلیت هایی که در منطقه داریم به عنوان کانون انرژی می توانیم از این ظرفیت در ارتباط با جغرافیای پیرامون خود بهره ببریم همانطوری که کشوری مانند روسیه به عنوان یکی از تأمین کنندگان گاز  اروپا محسوب می گردد و تحریم تاثیر چندانی در این کشور ندارد ولی در کشور ما افرادی خواسته یا ناخواسته در سناریوی دشمن ایفای نقش کرده اند و اعمالی را انجام داده اند که بر خلاف منافع کشور بوده  در صورتی که باید از تدابیری استفاده می شد که منابع کشور در منطقه به اشتراک گذاشته می شد.

انتهای پیام/

کارکرد شورای نگهبان این دوره سنجیده تر از گذشته خواهد بود/ حضور گزینه هایی همچون نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار