کارشناس محیط زیست در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

مازوت سوزی نیروگاه حرارتی، مهمترین عامل آلودگی هوای تبریز/ ظاهراً اراده ای برای اجرای قانون هوای پاک وجود ندارد!

1399/10/13 - 23:26 - کد خبر: 35160 نسخه چاپی

نصر: یک کارشناس محیط زیست با اشاره به آلودگی شدید هوای تبریز، گفت: ظاهراً اراده ای برای اجرایی کردن قانون هوای پاک در استان وجود ندارد، این در حالی است که در قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاه ها برای جلوگیری از آلودگی هوا تعیین شده است.

به گزارش نصر، "احمد بایبوردی" با اشاره به تداوم آلودگی شدید هوای تبریز، به عدم اجرای صحیح قانون هوای پاک در استان اشاره کرد و افزود: زمانی که در دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی خدمت می کردم، بنا به مسئولیتی که داشتم در جلسات پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی شرکت می کردم که آقای علیلو، دادستان فعلی تبریز که در آن زمان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بود، پیگیری بسیاری برای اجرای قانون هوای پاک انجام می داد و به دستگاه های مسئول از جمله حفاظت محیط زیست تاکید می کرد که باید به وظایف قانونی خودشان در پیشگیری از آلودگی هوای تبریز عمل کنند.
 
وی افزود: این مسائل سال ها است مطرح می شود، اما ظاهراً اراده ای برای اجرایی کردن قانون هوای پاک در استان وجود ندارد، این در حالی است که در قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاه ها برای جلوگیری از آلودگی هوا تعیین شده است.
 
این فعال زیست محیطی گفت: در قانون هوای پاک علاوه بر الزام وزارت نفت و وزارت نیرو در خصوص استفاده از فناوری های جدید و مناسب برای حذف آلایندگی از خروجی نیروگاه ها و رعایت حد مجاز استاندارد ملی و نصب سیستم های پایش آنلاین جهت کنترل آلایندگی ها، می بایست حفاظت محیط زیست طبق ماده 13 قانون هوای پاک به آن دسته از نیروگاه هایی که مازوت می سوزانند، نظارت قانونی برای نصب تجهیزات کنترل آلایندگی و اجرای ضوابط و مقررات زیست محیطی در پایش های مستمر خود لحاظ کنند.
 
بایبوردی ادامه داد: بعضی افراد مسئول در بحث استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه ها بهانه های تحریم را مطرح می کنند و می گویند نیروگاه ها مجبوراً باید از سوخت مازوت به جای گاز استفاده کنند، در حالی که ما در همان کارگروه پیشنهادات فنی و عملیاتی را برای حل مشکل عدم صادرات سوخت مازوت ارائه کرده بودیم که مشخص ترین آن تولید مالچ از مازوت تولیدی پالایشگاه تبریز بود که پیشگیری از بیابان زایی کاربرد دارد.
 
وی به آلودگی شدید هوای تبریز با وجود محدودیت های کرونایی و تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات دولتی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد مهمترین عاملی که امروز در آلودگی هوای تبریز می بینیم، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز و نیز آلایندگی های پتروشیمی و پالایشگاه تبریز است، این در صورتی است که دستگاه حاکمیتی ذی ربط به وظیفه قانونی خود عمل نمی کند.
 
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: در این شرایط باید حفاظت محیط زیست به خاطر حفظ سلامت شهروندان با آلوده کنندگان عمده هوای تبریز برخورد کند، قانون این اجازه را به محیط زیست داده و دستگاه قضایی هم پشت محیط زیست به عنوان ضابط قضایی ایستاده است.
 
بایبوردی با بیان اینکه اختیارات دستگاه های ذی ربط و راهکارها در قانون هوای پاک مشخص شده است، افزود: در این شرایط هیچ بهانه ای از تحریم و پیک مصرف گرفته تا سردی هوا، قصور مسئولان امر را در عدم عمل کردن به وظایف محوله قانونی شان توجیه نمی کند. اگر کاری را بخواهیم انجام دهیم، حتما راهی وجود دارد، اما اگر نخواهیم انجام دهیم صد جور بهانه می توان برای انجام ندادنش تراشید.
 
بایبوردی اظهار کرد: در کشوری که روی دخایر گاز نشسته ایم و به اندازه کافی گاز داریم، نباید مشکلی بابت تامین نیاز نیروگاه های کشور داشته باشیم. در بدترین حالت مازوت باید با حفظ امحا شود.
 
وی در پایان گفت: در این وضعیت کرونایی آلودگی هوا آسیب پذیری افراد جامعه را شدت می بخشد، برای کسی که کرونا بخشی از ریه اش را تخریب کرده، این وضعیت هوا کشنده تر از کروناست. علاوه بر این، آلودگی هوا اثرات سوء و خطرناکی بر سلامتی بخشی از گروه حساس جامعه از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به دیابت و آسم دارد که بسیار خطرناک است. در این شرایط شهروندان عزیز باید بیشتر مراقب سلامتی خود و عزیزان خود باشند و از تردد غیر ضروری در فضای بیرون خودداری کنند.
 
انتهای پیام/
مازوت سوزی نیروگاه حرارتی، مهمترین عامل آلودگی هوای تبریز/ ظاهراً اراده ای برای اجرای قانون هوای پاک وجود ندارد! محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار