گزارش اختصاصی نصر/

از دستفروشان تهی دست تا پورشه سوار در تبریز

1399/10/14 - 15:53 - کد خبر: 35135 نسخه چاپی

نصر: اندکی پایین تر از مقابل استانداری، به سمت بازار می روم، در طی مسیر تمام طول پیاده روها پر از ازدحام جمعیتی است که در هر قسمتی به صورت دایره وار انگار دور چیزی حلقه زده اند؛ بله حلقه دور دستفروشانی که می توان گفت حتی یک وجب هم باهم فاصله ندارند.

به گزارش نصر، دست فروش بساط خود را بر زمین پهن کرده است و خودش گوشه ای ایستاده و مردم تمام اجناسش را با خیال راحت و بدن دخالت فروشنده زیر و رو می کنند تا شاید بتوانند جنس مورد دلخواه خود را از میان انبوه اجناس ریخته شده در زمین پیدا کنند؛ کاری که به نظر می رسد انجام دادن آن در مغازه ممکن نباشد چرا که با واکنش مغازه دار رو به رو شده و مغازه دار از مشتری اجازه می خواهد تا خودش اجناسش را بدون در هم ریختگی و با سلیقه تمام در اختیار مشتری قرار دهد.
سر تمام دستفروشان آنقدر شلوغ است که نمی توانم موردی را برای مصاحبه پیدا نمایم؛ اندکی می ایستم تا شاید سرشان خلوت شود، در این بین نگاهم می افتد به جوان تقریبا قد بلندی که دستانش را در جیب کاپشن فرو برده است و از شدت سرما حتی فکش نیز می لرزد؛ مشتری هایش نسبت به بقیه کم تر است به سمتش قدم بر می دارم و بعد از کسب اجازه پای صحبت هایش می نشینم:

"بهزاد قره داغی"، از مشکلات زندگانی اش گفت و ادامه داد: الان که مجرد هستم و هیچ نانخوری ندارم، به زور می توانم با درآمد حاصل از این کار شکمم را سیر کنم، چه برسد به این که زن و بچه هم داشته باشم.
وی افزود: با این همه گرانی و تورم که دولت برای ما به ارمغان آورده است، چگونه با این شغل، که از صبح تا شب مجبور هستنم در این سرمای طاقت فرسا این جا سرپا بایستم، چرخ زندگی را بچرخانم.
وی با بیان این که دولت از جوانان هیچ حمایتی نمی کند، تصریح کرد: اگر دولت شغل دیگری به ما دهد با جان و دل می پذیریم.

دست فروشان سوار بر ماشین های گران قیمت
"رحیم صمدیان"، از لباس فروشان پیشکسوت بازار بزرگ تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان این که در کل دنیا دستفروشان را جمع آوری کرده اند که عامل اصلی آن هم مسایل مالیاتی است، گفت: ولی خوشبختانه یا متاسفانه به دلیل حمایت های امام جمعه تبریز از این افراد و دستور وی مبنی بر این که با این افراد کاری نداشته باشند، در تبریز جمع آوری نشده اند.
وی با بیان این که دستفروشان منظره زشتی را در ورودی بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به وجود آورده اند، خاطرنشان کرد: فعلا به دلیل ویروس کرونا، توریست کمتری به این شهر سفر می کند، ولی قبل از شیوع این ویروس، من شاهد بودم توریست هایی که به شهر تبریز سفر می کردند اولین کار عکس گرفتن از این دستفروشان بود.
صمدیان با تاکید بر این که بعضی از این دستفروشان واقعا نیازمند هستند، تصریح کرد: اما من در این محل چندین فرد را می شناسم که زندگانی خوبی دارند و ماشین های گران قیمتی هم سوار می شوند.
وی با بیان این که دستفروشانی هم هستند که به دلیل فرار از مالیات از مغازه خود به عنوان انبار استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: حتی در این محل دستفروشی را می شناسم که برای خودش کارگر هم گرفته است و به وی حقوق هم می دهد که این نشان از آن دارد که این افراد رفاه و امکانات لازم را دارند ولی به دلیل این که مالیاتی برای دستفروشی اخذ نمی شود و به سرمایه گذاری خاصی هم نیاز ندارد، این افراد راحت به دستفروشی می پردازند

تبدیل دست فروشان به صنف
"بهروز مهدوی"، فرماندار تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر به طرح ساماندهی دستفروشان تبریز اشاره کرد و گفت: این طرح، دستورالعمل هایی دارد که دستفروشان طی فرآیندی تبدیل به صنف می شوند.
وی افزود: تمام دستگاه ها دست به دست هم می دهند تا این افراد در جامعه به عنوان صنف شناخته شوند تا شاهد این بی نظمی و هرج و مرج نباشیم.
مهدوی قدم اول برای اجرای این طرح را جمع آوری اطلاعات جامع دستفروشان عنوان کرد و اذعان داشت: بر اساس ماده 55 قانون اجرای شهرداری ها مبنی بر برطرف نمودن سد معبر که بر عهده شهرداری ها می باشد، نیاز به جمع آوری اطلاعات جامع تمام دستفروشان است.
وی افزود: بعد از به دست آوردن اطلاعات جامع تمام دستفروشان تبریز، باید بررسی کنیم در بین این افراد چه کسانی شرایط دستفروشی دارند و چه کسانی این شرایط را ندارند؛ به عنوان مثال اگر در بین این افراد، جوانی دارای مدرک باشد که توانایی فعالیت در بخش خصوصی یا واحدهای تولیدی را داشته باشند، با معرفی وی به واحد مربوطه از چرخه دست فروشان حذف شود.
مهدوی با بیان این که ممکن است تعدادی افراد هم در بین دستفروشان باشند که اصلا توانایی کار کردن را نداشته باشند، تصریح کرد: این افراد هم باید تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار بگیرند تا مورد حمایت آنان واقع  شوند.
فرماندار تبریز با اشاره به این که از مدت ها پیش دستور جمع آوری این اطلاعات به سازمان میادین شهرداری داده شده است، خاطرنشان کرد: به محض این که این اطلاعات کامل شد، طرح ساماندهی دستفروشان آغاز خواهد شد.
وی در ادامه به خواسته اکثریت دستفروشان مبنی بر فعالیت در هسته مرکزی شهر اشاره کرد و اظهار داشت: خواسته اکثریت دستفروشان این است که در هسته مرکزی شهر فعالیت نمایند که ضمن این که این فعالیت ها در هسته مرکزی شهر، باعث به وجود آمدن نوعی بی نظمی و ناهنجاری می شود، بافت تاریخی شهری و چیدمان آن را نیز در افکار عمومی ناخوشایند می کند.
مهدوی افزود: به همین دلیل شهرداری های مناطق ده گانه تبریز، باید محل های مشخصی را در حوزه استحفاضی خود برای این افراد در نظر بگیرند تا در هر منطقه به طور جداگانه ساماندهی صورت بگیرد.
وی با تاکید بر این که همه باید در مقابل قانون مطیع باشیم، تصریح کرد: این که دستفروشان بگویند ما فقط در هسته مرکزی شهر فعالیت خواهیم کرد اصلا خواسته درستی نیست و کاملا غیرقانونی است؛ چرا که در استان های دیگر، حتی شب بازار و روز بازار نیز تعریف شده است و دستفروشان در روزهای مشخصی  از هفته، در مکان های مشخصی فعالیت می کنند.

 مهم ترین مشکل در ساماندهی دستفروشان
"ابراهیم محمدی"، مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز، هم در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: برای دستفروشان طرح ساماندهی در نظر گرفته شده است؛ تا دستفروشی هم جز شغل ها، هر چند به صورت شغل نیمه رسمی، شناخته شود.
وی به جزئیات طرح مذکور اشاره کرد و افزود: طبق این طرح، ساماندهی یا باید در محل باشد یا ساماندهی با تغییر زمانی باشد و یا ساماندهی همراه با انتقال باشد که در حال برنامه ریزی بر روی این سه گزینه هستیم.
محمدی ادامه داد: به عنوان مثال در ساماندهی با انتقال زمانی، دستفروشان فقط عصرها به مدت دو الی سه ساعت به فعالیت مشغول خواهند بود، اما بزرگترین مشکل ما در تبریز این است که پیاده روهای این شهر به شدت کم هستند؛ چرا که در سایر شهرها،  ساماندهی براساس پیاده روها نیز انجام می شود که این امر در تبریز امکان پذیر نیست.
وی در ادامه به مشکلات اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در تبریز اشاره کرد و اظهار داشت: مهم ترین مشکل در اجرای طرح مذکور، عدم پذیرش از سوی دستفروشان است؛ حتی در سری های قبل هم به دلایلی کار به صورت نیمه تمام ماند.
مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز از مشکلات دیگر در اجرای طرح مذکور را مشکل "مکان" خواند و تصریح کرد: مناطقی از سطح شهر را شناسایی و به دستفروشان پیشنهاد کرده ایم، اما چون آنان بازار و هسته مرکزی شهر را برای فعالیت و کسب و کار خود بهتر و جذاب تر می دانند، مناطق پیشنهاد شده از سوی شهرداری را قبول نمی کنند.
وی افزود: با جدیت روی این طرح کار می کنیم، اما ویروس کرونا مانعی بر فعالیت های ما شده است.
محمدی در پایان ادعای برخی از افراد مبنی بر دستور امام جمعه تبریز به منظور عدم دخالت شهرداری در فعالیت های دستفروشان را بی اساس خواند و تصریح کرد: بحثی مبنی بر دستور امام جمعه تبریز برای عدم دخالت شهرداری در موضوعی که نظم عمومی را بر هم بزند نداریم، اما طی جلساتی که با امام جمعه محترم تبریز داشته ایم، ایشان فرمودند بهتر است دستفروشان ساماندهی شوند.

گزارش نصر حاکی از آن است ساماندهی دستفروشان نیاز به شناسایی دقیق و کسب اطلاعات جامع آنان دارد؛ چرا که هستند دستفروشانی که احتمالا بدون هیچ نیاز مالی و صرفا به خاطر فرار از مالیات به این شغل روی آورده باشند و در مقابل این ها هم هستند افرادی که از سر نداری و نیازمندی اقدام به دستفروشی می کند تا محتاج ذدیگران نباشد تا آن که طبق اظهارات یکی از مغازه داران بازار بزرگ تبریز، هستند دست فروشانی که در تابستان از شدت گرما سرشان ورم کرده و بی حال  می شوند.

انتهای پیام/
از دستفروشان تهی دست تا پورشه سوار در تبریز فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار