مديرعامل بازرگاني مس در تبريز:

پویایی منطقه آذربایجان، راهگشای گره های بازرگانی است

1399/10/13 - 09:51 - کد خبر: 35100 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی (مس) در سفر استانی به آذربایجان شرقی در بازديد از ظرفيت هاي توليدي و بازرگاني اين استان در نشست با مديران، پویایی منطقه آذربایجان را راهگشای گره های بازرگانی دانست.

به گزارش نصر، محمد صابر شاهنوش، مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی در سفر دو روزه به آذربایجان شرقی در نشست با معاونین و مدیران در تبريز با ابراز خرسندی از پویایی و توان بالای عملیاتی معاونت بازرگانی منطقه آذربایجان، ظرفیت های بالفعل تبریز و استان آذربايجان شرقي در تامین مایحتاج صنعت مس را قابل توجه دانست و خاطر نشان كرد: اولویت تامین قطعات و مایحتاج مس در شرکت بازرگانی بر منطقه گرایی استوار است و این سیاست در تمامی ارکان شرکت دنبال می شود.
مدير عامل بازرگاني مس، امر بازرگانی را یک فرآیند مدرن دانست و گفت: ما دوران سنتی را پشت سر گذاشته ایم و در تلاش هستیم با یکپارچگی فرآیندها و متناسب سازی اختیارات و فرایندهاي تامين با شرایط حاکم بر بازار، مدت زمان تلف شده برای تامین کالای مورد نیاز خطوط تولید مجتمع هاي صنايع ملي مس را به حداقل برسانیم.
مدیرعامل بازرگانی و نايب رييس هيات مديره شركت خدمات بازرگاني معادن و فلزات در ادامه سخنان خود از تدوین برنامه عملیاتی استرات‍ژيك در بازه زماني کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در شركت خدمات بازرگانی خبر داد و گفت: ما در پاسخگویی به نياز مجتمع ها، برنامه استراتژیک به همراه الزامات اجرایی را طراحی و اجرا می کنيم تا در بازه زماني تعريف شده SLA اقلام مورد نياز را تامين كنيم.
 
منطقه گرایی، اولویت بازرگانی در تامین مواد و قطعات است
محمدصابر شاهنوش در اين برنامه كاري بعد از بازدید از کارخانجات فاز يك و دو تغلیظ و همچنين واحد توليد مولیبدن مجتمع مس سونگون در نشست با مدیر و معاونین مجتمع هم طي سخناني با اشاره به اینکه مجتمع ها خط مقدم تولید هستند و بازرگانی با ایجاد ارتباط منسجم در صدد تامین بموقع مواد و قطعات است گفت: منطقه گرایی و خرید محصولات داخلی، اولویت بازرگانی در تامین قطعات و مواد براي صنايع مس است و در اين راستا تمركز ويژه اي دارد.
وی خاطر نشان کرد: ما با یک پوست اندازی علمی و محتوایی، آماده اتفاقات بزرگ در اصلاح و متناسب سازی فرآیندها با شرایط بازار و تنگناهای بین المللی هستیم که با همراهی مجتمع ها در مسیر صحیح آن حرکت خواهیم کرد.
شاهنوش در ادامه با اشاره به وظايف بازرگاني در ساخت و بومي سازي قطعات براي صنايع ملي مس افزود: اعتقاد داریم که بایستی به ساخت و داخلی سازی قطعات تمرکز بیشتری داشته باشیم  و در همین راستا در صدد تقویت آن هستیم.
 
فعاليت همزمان 53 واحد توليدي در ساخت قطعات مس
بر اساس اين گزارش، مدیرعامل و معاونین ساخت، راهبري و منطقه آذربايجان شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی( مس) در اين سفر كاري از 4 واحد توليدي ساخت قطعات و تجهيزات برای مجتمع مس سونگون، مس سرچشمه و درآلو در تبریز بازديد كردند.
در حاشيه اين بازديد، مديرعامل بازرگاني ظرفيت صنعتي تبريز در پاسخگويي به نيازهاي صنايع ملي را بسيار قوي برشمرد و گفت: سالانه در حدود يك هزار قطعه و تجهيز براي مجتمع مس سونگون ساخت مي شود كه همزمان 53 كارخانه در ساخت اين قطعات در تبريز مشاركت داشته اند.
وي افزود: از ديگر توليدكنندگان بويژه واحدهاي دانش بنيان دعوت مي كنيم با حضور در وندورليست مس ايران در تامين نيازهاي مورد نياز صنايع مس ما را ياري نمايند.
شاهنوش از وجود ساز و كار يكپارچگي در بازرگاني خبر داد و افزود: حتي برخي از اين واحدهاي توليدي علاوه بر تامين نيازهاي سونگون، برخي قطعات مجتمع مس سرچشمه، خاتوا آباد و درآلو را هم از تبريز تامين مي كنند و اين ظرفيت و ايجاد يكپارچگي در بازرگاني فراهم كننده اين همكاري است.
 
چه تحریم باشیم چه نباشیم برای جهش تولید فکر می کنیم
بر اساس اين گزارش در نشست مشترک مدیرعامل و معاونین بازرگانی مس با مدیر و معاونین مس آذربایجان که در محل مجتمع مس سونگون برگزار شد، همچنين مهندس علي بیات ماکو مدیر مجتمع مس سونگون و عضو هيات مديره مس موليبدن آذربايجان طي سخناني با تاکید بر اینکه تولید راه و رسم خودش را دارد، گفت: به سختی کار بازرگانی در زمان تحریم و نوسانات بازار واقف هستیم و تلاش آنها را قدر می دانیم اما تولید خط قرمز ماست و چه تحریم باشیم و چه نباشیم ما به جهش تولید فکر می کنیم و تا کنون در مجموعه مس به تدبیر مدیریت عالی شرکت و همت پرسنل این جهش محقق شده است.
بيات ماكو با تاکید بر اینکه در تامین قطعات و مواد، دیگر روش های سنتی و بازار حجره ای جواب نمی دهد خطاب به مدیرعامل بازرگانی گفت: باید به دنبال روش های نوین ذز تامين باشید .
وی افزود: علیرغم اینکه استفاده از توان داخلی جزو اولویت های ماست اما تولید کنندگان داخلی هم بایستی کیفیت محصول خود را بالا ببرند تا راندمان تولید ما را پایین نیاورند.
بیات، تقویت دپارتمان ساخت در قالب شرکت بازرگانی به جای ساختار سازی جدید را جزو الزامات فعلی دانست و افزود: مجتمع مس سونگون برنامه بومي سازي قطعات خارجي را دارد و در اين راستا الحمدالله قطعات قابل توجهي بومي سازي شده است اما با اين حال نياز داريم شركت خدمات بازرگاني با تقويت ساختاري و فني، زمان تامين طعات ساخت را به حداقل برساند.
مدير مجتمع مس سونگون همچنين از آغاز تحول در مس سونگون خبر داد و گفت: سونگون در زمان نه چندان دور متحول مي شود و در همين راستا عمليات نصب فاز 3 آغاز و و همچنين با آغاز اجراي احداث كارخانه كاتد كه شامل 4 كارخانه است و يك مگاپروژه مي باشد نزديك به 20 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري مي شود و در همين راستا لازم است تمامي اركان بازرگاني خود را با اين توسعه تطبيق دهد.
 
ارتقاء كيفيت محصولات داخلي الزام خط توليد مس است
بر اساس اين گزارش اصغر باقریان مدیر کارخانه تغلیظ مجتمع مس سونگون در بازدید مدیرعامل و معاونین شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی از فرآیندهای کارخانجات تغلیظ مجتمع مس سونگون  با ارائه گزارشي از روند توليد كنسانتره عيار 24 در سونگون؛ طي سخاني خاطر نشان كرد: بدون شك تامین بموقع مواد و قطعات موجب آرامش در خط تولید است و کیفیت، الزام استفاده از مواد داخلي بويژه ماده شیمیایی داخلی بجای خارجی است به نحوی که کیفیت پایین آن موجب کاهش بازیابی محصول نهایی نشود در غیر اینصورت مس میلیاردها تومان متضرر می شود و اين به ضرر اقتصاد ملي است.
وي با قدرداني از نيروهاي بازرگاني در تامين نيازهاي خط توليد گفت: ما مسئوليت مهمي در حفظ پويايي توليد و جهش توليد در محصول نهايي داريم و از اين نظر پويايي در تامين مواد اوليه و قطعات تثبيت كننده اين ماموريت مهم در توليد است.
 
ساخت قطعات در مس رشد صعودي دارد 
براساس اين گزارش، سخاوت خيرخواه عضو هيات مديره و معاون منطقه آذربايجان شركت خدمات بازرگاني در نشست تخصصي مديرعامل با مديران اين معاونت با ارائه گزارشي از روند 9 ساله تامين، تجهيز و تداركات مجتمع مس سونگون در سه قالب ساخت قطعات، بازرگاني داخلي و بازرگاني خارجي گفت: در طي 9 سال اخير 5 هزار و 689 قطعه براي مجتمع مس سونگون از طريق بازرگاني، ساخت شده است و اين روند سال به سال در حال افزايش است به نحوي كه در سال 91 سالانه 352 قطعه ساخت شده و اين رقم در سال 95  به 445 قطعه و در سال 98 به 958 قطعه رسيده است و در 9 ماهه سال جاري 663 قطعه ساخت و تحويل شده است كه تا پايان سال به سطح بالاتر از عملكرد سال قبل خواهيم رسيد.
خيرخواه با بيان مطلب فوق افزود: سهم منطقه آذربايجان در سال 95 از كل ساخت سونگون فقط 5 درصد بوده است كه خوشبختانه با تقويت دپارتمان ساخت و تمركز بيشتر روي بومي سازي قطعات و افزايش همكاري كارخانجات ساخت، اين رقم در سال 98 به 39 درصد و در 9 ماهه سال 99 به 43 درصد رسيده است و اين آمار گواه رشد صعودي ساخت قطعات در صنعت مس است.
وي اضافه كرد در طي 9 سال اخير 7 هزار و 598 قطعه جهت ساخت از سوي انبار سفارشات مجتمع مس سونگون صادر شده است كه تا كنون 75 درصد اين قطعات ساخته شده است.
 
خريد خارجي به نسبت رشد ساخت، نزولي است

خيرخواه در ادامه گزارش خود افزود: آمار سفارش خريد خارجي تا سال 96 در سونگون صعودي بوده در صورتي كه از سال 97 اين آمار همزمان با سياست نهضت ساخت داخل وزارت صمت، به صورت معناداري كاهش يافته است. 
وي از صدور1540 قطعه موازي خريد خارجي براي ساخت داخل خبر داد و گفت: كليه اين اقلام در كارگروه توسعه ساخت داخل با حضور مهندسين مجتمع مس يونگون و اعضاي كارگروه بررسي و 75 درصد اين اقلام به تعداد 1151 آيتم در فرآيند ساخت و تامين داخل قرار گرفته و تا كنون 805 قطعه مرحله نقشه برداري و تكميل اطلاعات فني را طي كرده و در فرآيند ساخت مي باشد.
 
رشد 92 درصدي تامين اقلام از منطقه 
معاون منطقه آذربايجان شركت خدمات بازرگاني در ادامه گزارش خود به سياست منطقه گرايي بازرگاني اشاره كرد و گفت: تامين قطعات براي سونگون از منطقه در سال 98 نسبت به سال 97 از رشد 106 درصدي برخوردار بوده و اين رقم در 9 ماهه سال جاي هم نسبت به سال 98 از رشد 92 درصدي برخوردار است  و تمركز بر اين سياست همچنان به جد دنبال مي شود. 
 
تقويت تيم فني هم راستا با نهضت ساخت داخل
بر اساس اين گزارش، همچنين معاونين توليد و مهندسي مجتمع مس سونگون در نشست مديرعامل بازرگاني با مدير مجتمع ديدگاههاي خود را در تامين، تجهيز و تداركات مجتمع بيان كردند.
جهانگير رضوي معاون مهندسي و مديريت انرژي مجتمع مس سونگون طي سخناني با تاكيد بر اينكه بايستي ساخت قطعات را بيش از اين كه هست جدي گرفت، خاطر نشان كرد: سياست توسعه ساخت در سونگون به جد دنبال مي شود و در اين راستا بازرگاني هم عليرغم وجود مشكلات داخلي و خارجي بايستي نسبت به توسعه سونگون خود را تقويت كند و تيم فني همراستا با سياست ساخت داخل در بازرگاني تقويت شود.
همچنين قادر رضايي معاون توليد مجتمع مس سونگون ضمن قدرداني از تلاش هاي مجموعه بازرگاني طي سخناني با بيان اينكه ما در ساخت قطعات و داخلي سازي آماده هرگونه همفكري و همكاري هستيم و طبيعتا اين همكاري موجب ارتقاء كيفيت توليدات خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه توليد هميشه پابرجاست و آمار آن قابل كاهش نيست، گفت: ارتقاء كيفيت قطعات و مواد، جزو الزامات توليد بوده و ما در اين راستا خواستار افزايش كيفيت اقلام ارسالي هستيم تا بتوانيم پاسخگوي نياز هاي توليد باشيم. 
اين گزارش مي افزايد، نشست با مديران مجتمع مس سونگون، بازديد از خطوط توليد سونگون، ديدار با كاركنان معاونت بازرگاني منطقه آذربايجان، بازديد از واحدهاي گلوله سازي ريخته گري ماشين سازي تبريز و شركت آذرفلز و همچنين كارخانجات ساخت قطعات شركت شيمي پژوهش تبريز و ديدار با مديركارخانه تغليظ و موليبدن جزو برنامه كاري مديرعامل بازرگاني در اين سفر دو روزه بود.
انتهای پیام/
 پویایی منطقه آذربایجان، راهگشای گره های بازرگانی است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار