مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی(مس)

تقویت بومی‌سازی رویکرد صنعت مس کشور است

1399/10/11 - 22:48 - کد خبر: 35055 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی(مس) با اشاره به وظایف این شرکت در تامین قطعات برای صنایع ملی مس افزود: اعتقاد داریم که باید به ساخت و داخلی سازی قطعات تمرکز بیشتری داشته باشیم و در همین راستا درصدد تقویت این رویه هستیم.

به گزارش نصر، محمدصابر شاهنوش روز پنجشنبه در پایان سفر دو روزه به آذربایجان شرقی در نشست با مدیران صنعت مس استان در تبریز با ابراز خرسندی از پویایی و توان بالای عملیاتی معاونت بازرگانی منطقه آذربایجان، ظرفیت‌های بالفعل تبریز و استان آذربایجان شرقی در تامین مایحتاج صنعت مس را قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: اولویت تامین قطعات و مایحتاج مس در شرکت بازرگانی بر منطقه گرایی استوار است و این سیاست در تمام ارکان شرکت دنبال می‌شود.
وی امر بازرگانی را یک فرآیند مدرن دانست و گفت: ما دوران سنتی را پشت سر گذاشته‌ایم و در تلاش هستیم با یکپارچگی فرآیندها و متناسب‌سازی اختیارات و فرآیندهای تامین با شرایط حاکم بر بازار، مدت زمان تلف شده برای تامین کالای مورد نیاز خطوط تولید مجتمع های صنایع ملی مس را به حداقل برسانیم.
شاهنوش از تدوین برنامه عملیاتی استراتژیک در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در شرکت خدمات بازرگانی خبر داد و گفت: ما در پاسخگویی به نیاز مجتمع ها، برنامه راهبردی به همراه الزامات اجرایی را طراحی و اجرا می‌کنیم .
وی با اشاره به اینکه مجتمع‌ها خط مقدم تولید هستند و بازرگانی با ایجاد ارتباط منسجم درصدد تامین به موقع مواد و قطعات است، گفت: منطقه گرایی و خرید محصولات داخلی، اولویت بازرگانی در تامین قطعات و مواد برای صنایع مس است و در این راستا تمرکز ویژه‌ای دارد.
وی خاطر نشان کرد: ما با یک پوست اندازی علمی و محتوایی، آماده اتفاقات بزرگ در اصلاح و متناسب سازی فرآیندها با شرایط بازار و تنگناهای بین المللی هستیم که با همراهی مجتمع ها در مسیر صحیح آن حرکت خواهیم کرد.
مدیر مجتمع مس سونگون و عضو هیات مدیره مس مولیبدن آذربایجان هم با تاکید بر اینکه تولید راه و رسم خودش را دارد، گفت: به سختی کار بازرگانی در زمان تحریم و نوسانات بازار واقف هستیم و تلاش آنها را قدر می‌دانیم اما تولید خط قرمز ماست و چه تحریم باشیم و چه نباشیم ما به جهش تولید فکر می‌کنیم و تا کنون در مجموعه مس به تدبیر مدیریت عالی شرکت و همت کارکنان این جهش محقق شده است.
علی بیات ماکو گفت: با وجود اینکه استفاده از توان داخلی جزو اولویت های ماست اما تولید کنندگان داخلی هم باید کیفیت محصول خود را بالا ببرند تا راندمان تولید ما را پایین نیاورند.
وی تقویت دپارتمان ساخت در قالب شرکت بازرگانی به جای ساختار سازی جدید را جزو الزامات فعلی دانست و افزود: مجتمع مس سونگون برنامه بومی سازی قطعات خارجی را دارد و تا کنون قطعات قابل توجهی بومی سازی شده است اما با این حال نیاز داریم شرکت خدمات بازرگانی با تقویت ساختاری و فنی، زمان تامین قطعات ساخت را به حداقل برساند.
مدیر مجتمع مس سونگون همچنین از آغاز تحول در مس سونگون خبر داد و گفت: سونگون در زمان نه چندان دور متحول می شود و در همین راستا عملیات نصب فاز ۳ آغاز و همچنین با آغاز اجرای احداث کارخانه کاتد که شامل چهار کارخانه و یک مگاپروژه می باشد نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود و در همین زمینه لازم است تمام ارکان بازرگانی خود را با این توسعه تطبیق دهد.
اصغر باقریان مدیر کارخانه تغلیظ مجتمع مس سونگون هم خاطرنشان کرد: بدون شک تامین به موقع مواد و قطعات موجب آرامش در خط تولید است و کیفیت، الزام استفاده از مواد داخلی به ویژه ماده شیمیایی داخلی به جای خارجی است به نحوی که کیفیت پایین آن موجب کاهش بازیابی محصول نهایی نشود در غیر این صورت مس میلیاردها تومان متضرر می شود و این به ضرر اقتصاد ملی است.
وی با قدردانی از نیروهای بازرگانی در تامین نیازهای خط تولید گفت: ما مسئولیت مهمی در حفظ پویایی تولید و جهش تولید در محصول نهایی داریم و از این نظر پویایی در تامین مواد اولیه و قطعات تثبیت کننده این ماموریت مهم در تولید است.
سخاوت خیرخواه عضو هیات مدیره و معاون منطقه آذربایجان شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی هم با ارائه گزارشی از روند ۹ ساله تامین، تجهیز و تدارکات مجتمع مس سونگون در سه قالب ساخت قطعات، بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی گفت: در طی ۹ سال اخیر ۵ هزار و ۶۸۹ قطعه برای مجتمع مس سونگون از طریق بازرگانی، ساخته شده است و این روند سال به سال در حال افزایش است به نحوی که در سال ۹۱ تعداد ۳۵۲ قطعه ساخت شد و این رقم در سال ۹۵  به ۴۴۵ قطعه و در سال ۹۸ به ۹۵۸ قطعه رسیده است و در ۹ ماهه سال جاری ۶۶۳ قطعه ساخت و تحویل شده است که تا پایان سال به سطح بالاتر از عملکرد سال قبل خواهیم رسید.
خیرخواه افزود: سهم منطقه آذربایجان در سال ۹۵ از کل ساخت سونگون فقط ۵ درصد بوده است که با تقویت دپارتمان ساخت و تمرکز بیشتر روی بومی سازی قطعات و افزایش همکاری کارخانجات ساخت، این رقم در سال ۹۸ به ۳۹ درصد و در ۹ ماهه سال ۹۹ به ۴۳ درصد رسیده است و این آمار گواه رشد صعودی ساخت قطعات در صنعت مس است.
وی اضافه کرد در طی ۹ سال اخیر ۷ هزار و ۵۹۸ قطعه جهت ساخت از سوی انبار سفارشات مجتمع مس سونگون صادر شده است که تا کنون ۷۵ درصد این قطعات ساخته شده است.
خیرخواه در ادامه گزارش خود افزود: آمار سفارش خرید خارجی تا سال ۹۶ در سونگون صعودی بوده در صورتی که از سال ۹۷ این آمار همزمان با سیاست نهضت ساخت داخل وزارت صمت، به صورت معناداری کاهش یافته است. 
وی از صدور ۱۵۴۰ قطعه موازی خرید خارجی برای ساخت داخل خبر داد و گفت: کلیه این اقلام در کارگروه توسعه ساخت داخل با حضور مهندسین مجتمع مس سونگون و اعضای کارگروه بررسی و ۷۵ درصد این اقلام در فرآیند ساخت و تامین داخل قرار گرفته و تا کنون ۸۰۵ قطعه مرحله نقشه برداری و تکمیل اطلاعات فنی را طی کرده و در فرآیند ساخت است.
معاون منطقه آذربایجان شرکت خدمات بازرگانی در ادامه گزارش خود به سیاست منطقه گرایی بازرگانی اشاره کرد و گفت: تامین قطعات برای سونگون از منطقه در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ از رشد ۱۰۶ درصدی برخوردار بوده و این رقم در ۹ ماهه سال جای هم نسبت به سال ۹۸ از رشد ۹۲ درصدی برخوردار است  و تمرکز بر این سیاست همچنان به جد دنبال می شود.
انتهای پیام/
تقویت بومی‌سازی رویکرد صنعت مس کشور است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار