گزارش/

عادی انگاری جامعه فرصتی دوباره برای تهاجم کرونا

1399/10/11 - 20:10 - کد خبر: 35049 نسخه چاپی

نصر: تعداد مبتلایان کرونا در کشورمان که نسبت به ماه های گذشته در حال کاهش بود در سه روز گذشته با شیب ملایم دوباره در حال صعود است و در صورت عادی انگاری مردم و مسوولان این ویروس مهاجم مجدد قوت گرفته و خانواده های بیشتری را عزادار خواهد کرد.

به گزارش نصر، کاهش بستری بیماران و فوتی های کرونا نسبت به ماه ها و هفته های گذشته نوید خوبی برای مهار این ویروس است اما این موفقیت نباید تاثیر منفی بر روی حساسیت های مردم و مسوولان بگذارد زیرا این ویروس مترصد اوج گیری دوباره است تا بتواند خوی تهاجمی خود را به رخ بکشد و جان صدها هموطن دیگر پیر و جوان کشورمان را قبضه کند. 
تجربه نزدیک ۱۱ ماهه گذشته نشان می دهد که هر زمان سستی در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رخ داده کرونا رحم نکرده و بلافاصله آمار مبتلایان و فوتی ها افزایش یافته و زحمات قبلی همگانی را به باد داده است همانطور که تعداد فوتی ها دوباره در سه روز پیاپی رو به افزایش گذاشته و به عدد ۱۴۲ فوتی در روز گذشته رسید، پس نباید با بی توجهی و عادی انگاری جان خود و عزیزانمان را به خطر بیندازیم و اجازه سیرصعودی این بیماری را بدهیم.  
با آنکه کارشناسان بهداشتی و درمانی زدن ماسک را مهمترین عامل جلوگیری از شیوع کرونا می دانند اما این اصل در مراکز عمومی به خصوص میادین میوه و تره بار، تاکسی ها، اتوبوس ها و در روزهای اخیر در برخی هیات های مذهبی که بدون مجوز جلسات خود را در آذربایجان شرقی برگزار می کنند، رعایت نمی‌ شود.
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این ارتباط گفت: اگر مردم شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند ویروس کرونا دوباره اوج خواهد گرفت.
دکتر روزبه رجایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کرونا در تجمع ها سرعت شیوع بیشتری دارد و به راحتی در عرض چند دقیقه در محیط های سربسته می تواند توسط افراد ناقل و بیمار به افراد سالم منتقل و موجب اوج گیری دوباره کرونا در سطح جامعه شود. 
وی ادامه داد: دورهمی های خانوادگی، حضور در مکان های پرتجمع همچنان بیشترین عامل در ابتلا به بیماری کرونا است که باید مردم به این موضوع توجه و حساسیت ویژه ای داشته باشند تا شاهد عزادار شدن هیچ خانواده ای نباشیم. 
پروتکل‌های بهداشتی برای ۶ ماه آینده نیز باید با جدیت و حساسیت زیاد رعایت شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: با توجه به زمان بر بودن توزیع واکسن کرونا، پروتکل‌های بهداشتی برای نزدیک ۶ ماه آینده نیز باید با جدیت و حساسیت زیاد رعایت شود.
محمدحسین صومی به نتایج مثبت کشف واکسن کرونا اشاره و اضافه کرد: ساخت واکسن های کرونا خبری بسیار مسرت بخشی است.
وی اظهار داشت: بر همین اساس گروه‌هایی در کشور ما نیز این کار را انجام داده اند و تست واکسن کرونای ایرانی بر روی انسان انجام شده است اگر روند آزمایش واکسن کرونای ایرانی به خوبی پیش برود، امیدواریم در خرداد و تیر ماه سال آینده واکسن تولیدی ایران را برای پیشگیری از بیماری استفاده کنیم.

مردم همچنان محدودیت ها را با حساسیت رعایت کنند
رییس بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پذیرش و بستری بیماران کرونایی در این بیمارستان در چند روز گذشته  ۵۰ درصد کاهش دارد. 
دکتر شهرام دبیری اظهار کرد: روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر در اورژانس بیمارستان مراجعه بیماران کرونایی داریم. 
وی تاکید کرد: مردم مثل سابق محدودیت ها را با حساسیت رعایت کنند و فکر نکنند که خطر رفع شده است و محدودیت ها را رها کنند باید توجه داشته باشند تا در دام عادی شدن نیفتند.
مسئول روابط عمومی بیمارستان بین المللی ولیعصر نیز گفت:  فوتی های این بیمارستان نسبت به سایر بیمارستان آذربایجان شرقی در پایین ترین حد خود قرار دارد. 
شهریار مختاری اظهار کرد: بیمارستان بین المللی ولیعصر(عج) تبریز پایین ترین تعداد فوتی را تاکنون داشته و تاثیر درمان به خوبی خود را در تعداد بهبود یافتگان خود را نشان داده است. 

بستری بیماران در آی.سی.یو افزایش یافته است
رییس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به عنوان مرکز اصلی بستری بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی هم در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چند روز گذشته شاهد کاهش حدود ۵۰ تا ۶۰ درصدی بیماران کرونایی به بیمارستان هستیم اما مهمترین موضوع پیش آمده در روزهای گذشته با وجود کاهش مراجعان، بدحالی فوق العاده بیماران مراجعه کننده است. 
دکتر مسعود فقیه دینوری ادامه داد: بدحالی بیماران در حدی است که نیاز به بستری فوری در بخش آی.سی.یو پیش می آید بر این اساس بستری بیماران در آی.سی.یو افزایش یافته ولی به لحاظ تعداد مراجعان و بستری در وضعیت ثابت قرار گرفته ایم. 
وی تاکید کرد: مردم باید همه دستورالعمل ها را رعایت کنند و بیماری کرونا را فراموش نکنند زیرا هر گونه بی توجهی موجب افزایش بی رویه بیماری در جامعه خواهد شد. 
دکتر دینوری ادامه داد: تا آمدن واکسن رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار ضروری است و باید از گردهمایی، دورهمی، تجمع، میهمانی به خصوص در مکان بسته به شدت خودداری شود در غیر این صورت در چند روز آینده با افزایش بیمار مواجه خواهیم شد. 
گزارش: پیمان پاکزاد
انتهای پیام/
عادی انگاری جامعه فرصتی دوباره برای تهاجم کرونا خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار