با بزرگان علم و ادب (17)/

ابوالقاسم فیوضات، همرزم و همفکر شیخ محمد خیابانی

1399/10/13 - 16:02 - کد خبر: 35043 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص بزرگان علم و ادب و سیاست آذربایجان امروز به زندگی ابوالقاسم فیوضات، همرزم و همفکر شیخ محمد خیابانی می پردازیم.

فیوضات در سال 1267 هجری شمسی در شهر تبریز دیده به جهان گشود.
در ابتدا به تحصیل در مکتب های آن زمان در رشته علوم دینی پرداخت و بعد از اتمام آن در مدارس رشد و قدس ادامه تحصیل داد و بعدها در همان جا به تدریس پرداخت.
مدرسه ای که امروزه هنوز هم در تبریز به نام وی فعالیت می کند از یادگارهای او در ۱۲۸۷ شمسی است. بعدها فيوضات مدرسه ای بنا کرد که حقوق معلمان آن به چهل تومان در آن زمان می رسید؛ در حالی که در بیشتر مدارس حقوق مدرسان از ۲۰ تومان تجاوز نمی کرد.
فيوضات جزو هم رزمان و همفکران شیخ محمد خیابانی بود و مدیریت و نویسندگی روزنامه تجدد را به عهده داشت. وی نمایندگی مجلس، مدیریت کل فرهنگ آذربایجان، فارس و خراسان و ریاست کل اوقاف و معاونت وزارت فرهنگ را سال عمر شریفش عهده دار بود.
فکر تأسیس نخستين کودکستان در ایران توسط فیوضات و به دست قادر شادروان باغچه بان در تبریز عملی شد. این دو به کمک یکدیگر کودکستانی هم در شیراز در مدت 6 سال اقامت فیوضات در این شهر بر پا کردند.
نام کودکستانی که در تبریز تأسیس شد؛ «باغچه اطفال» بود و باغچه بان نام خود را از همین اسم گرفت.
فيوضات به لحاظ رفتار نیکو و پاکی و بیغرضی مورد ستایش عموم مردم بود. وی در جمعیت های خیریه چون شیر و خورشید سرخ نیز عضو بود و خدمات گرانبهایی در این زمینه انجام داد.
از کتب تالیف شده وی باید از الفبای ذهنی، نصاب الصبيان و تنقیح گلستان نام برد. شادروان فیوضات بعد از عمری زندگی پربار و افتخار آمیز در سن 83 سالگی در ۳۱ شهریور 1349 در تهران چشم از جهان بربست.
انتهای پیام/
 ابوالقاسم فیوضات، همرزم و همفکر شیخ محمد خیابانی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار