معاون وزیر نیرو؛

۳۴کیلومتر از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه حفاری شد

1399/10/11 - 11:45 - کد خبر: 35008 نسخه چاپی

نصر: معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: تاکنون ۳۴ کیلومتر از تونل ۳۵.۵ کیلومتری انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه حفاری شده و با حل مشکل در ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، احتمال افتتاح این تونل در اوایل سال آینده وجود دارد.

به گزارش نصر، قاسم تقی زاده خامسی روز پنجشنبه در آیین افتتاح سد کانی سیب که با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: در این ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، معضل تولید آب، دستگاه های حفار را با مشکل مواجه کرده که با حفر ۱۰ حلقه چاه به عمق ۱۰۰ و ۱۲۰ متر، در صدد حل مشکل برآمده ایم.
وی اضافه کرد: همه ظرفیت تخصصی و تجربیات را برای حل این مشکل به کار گرفته ایم و پیش بینی می‌کنیم که با ۵۰۰ متر پیش روی، این مشکل رفع شود.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: هم اینک، یکی از دستگاه های حفار با اتمام ماموریت، از تونل خارج شده و روند عملیات با یک حفار دیگر ادامه دارد.
تقی زاده خامسی در خصوص سد کانی سیب نیز بیان کرد: این سد به عنوان مهمترین منبع تامین آب پایدار در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده و سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب از این سد در اختیار این دریاچه قرار می‌گیرد.
وی گفت: این سد، یکی از طرح‌های مهم برای احیای دریاچه ارومیه بوده و علاوه بر ماموریت احیای دریاچه، این سد برای منطقه پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی نیز بسیار مفید است به طوری که از آب آن در راستای تامین آب پایدار کشاورزی و توسعه گردشگری و اشتغال ناشی از آن استفاده خواهد شد.
وی افزود: برای اجرای سد کانی سیب در منطقه پیرانشهر در جنوب غربی آذربایجان غربی، پنج هزار میلیارد ریال توسط دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو اضافه کرد: طرح دوم افتتاحی امروز، سد کرم آباد پلدشت است که در اردیبهشت سال گذشته به دستور رییس جمهوری آبگیری شد و امروز هشت هزار و ۴۰۰ هکتار از پایاب آن، از آب سد برخوردار می‌شوند.
تقی زاده خامسی با اشاره به افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی که بیش از چهار هزار هکتار از پایاب این سد طی سال گذشته بود، اظهار کرد: امیدواریم در همین دولت، ۱۰ هزار هکتار دیگر هم از شبکه آبیاری این منطقه افتتاح شده و میزان برخورداری از آب این سد در راستای توسعه بخش کشاورزی منطقه به بیش از ۲۳ هزارهکتار برسد.
وی گفت: بیش از ۸۰ درصد زمینهای تحت پوشش این طرح، اراضی توسعه بوده که این امر به معنای شغل جدید است و ارتقای شاخص های اشتغال در منطقه را به دنبال دارد.
نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
انتهای پیام/
 ۳۴کیلومتر از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه حفاری شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار